U wilt de verkoop verhogen in uw winkel. Door het veranderende consumentengedrag is dit niet makkelijk. Consumenten kopen ook steeds meer online via hun mobiele apparaten.
Dit betekent niet dat de fysieke winkel het gaat verliezen van de webwinkels. Integendeel.
Bron: Retail Trust
Fysieke winkels zijn in Nederland nog altijd populair. De voorkeur voor online winkelen ligt in Nederland een stuk lager dan het Europese gemiddelde volgens onderzoek van PwC (PricewaterhouseCoopers). Consumenten vinden het dus nog altijd fijn om een fysieke winkel binnen te stappen en producten te kopen.
Bepaalde factoren van een fysieke winkel zijn namelijk niet of nauwelijks te vervangen met een webshop, zoals ruiken, aanraken, verrassingen en belevingen. Daarom geven wij u 5 tips hoe u nog meer verkoop realiseert in uw fysieke winkel:
1 Geef voldoende aandacht aan uw bestaande klanten
Vaak wordt gedacht dat hoe meer klanten een winkel heeft, hoe meer verkoop. Hierdoor krijgen nieuwe klanten vaak de prioriteit. Uw bestaande klanten verdienen juist de meeste aandacht.
Zij zijn de consumenten die al eerder vertrouwen in u hadden en bij u een product hebben gekocht. Dat is waardevol. Zorg dat de klant zich aan uw winkel bindt. Bestaande klanten kopen namelijk vaker en meer producten. Daarnaast vertellen ze aan hun vrienden en kennissen wat ze hebben gekocht en bij welke winkel: gratis reclame. Denk aan de 20-80-regel: 20% van uw klanten zorgt voor 80% van de omzet.
2 Maak het aantrekkelijk om terug te komen
Zorgen dat klanten terugkomen kan op verschillende manieren. Dit kan een spaarsysteem zijn of een speciale aanbieding voor nieuwe producten. De klant heeft dan extra aandacht voor uw productaanbod.
Het creëert ook vertrouwen bij de klant, omdat u zelfverzekerd overkomt met uw winkel dat u met acties aankomt en eventueel zelfs producten (gratis) weggeeft. Voordat u hiertoe overgaat, bepaal dan eerst uw strategie. Ga niet zomaar bij iedere prospect of klant die binnenkomt een aanbieding weggeven. Denk bijvoorbeeld aan een korting bij een volgende aankoop.
3 Wees persoonlijk
Dat begint met een eenvoudige begroeting: hallo! Dit kunt u makkelijk doen bij elke klant. Hierdoor voelt de klant zich opgemerkt en daarmee meer op zijn gemak. Probeer een persoonlijke klik te maken met uw klant.
Dit kunt u alleen realiseren als u oprecht geïnteresseerd bent in de persoon. U hoeft het niet alleen te hebben over uw winkel en producten. Maak eens een praatje over de hobby’s van de klant. Vraag bijvoorbeeld ook eens om feedback aan uw klanten. Zij weten als beste waar zij behoefte aan hebben, zij zijn op dat gebied expert. Zo weet u ook op welk vlak u verbeteringen kunt doorvoeren. Wees altijd attent en beleefd, zodat uw klanten weten dat ze welkom zijn in uw winkel. Door uw vriendelijkheid heeft u al een streepje. De klant koopt dan sneller bij u een product, omdat hij u de verkoop gunt.
4 Focus op winstmarge
Winstmarge is ruim op te vatten. Zaken die kunnen bijdragen aan uw winstmarge kunnen variëren van het uiterlijk van de winkel, marketingbeleid, speciale aanbiedingen, personeel tot aan de inkoop van producten. Als u zich bijvoorbeeld richt op verkoop, kunt u uzelf de vraag stellen: ‘Wat zijn nu de échte hardlopers van mijn winkel? Goede inkoop begint bij een goed voorraadbeheer.
5 Zorg dat uw klanten u niet vergeten
Hoewel bovenstaande tips gericht zijn op uw fysieke winkel, kunnen wij het niet laten toch een tip mee te geven voor uw online beleid. Als u al zichtbaar bent met uw fysieke winkel, is het verstandig die zichtbaarheid ook online te hebben. Het is een andere wereld (digitaal), maar het zijn wel dezelfde klanten.
Consumenten oriënteren en kopen steeds meer via internet. Het zou toch geweldig zijn als ze digitaal ook de weg naar u weten te vinden en uw winkel niet vergeten zijn.
Dit hoeft niet te betekenen dat u per se een webshop nodig heeft. Een webetalage – waarin u uw producten aanprijst – kan voldoende zijn. Klanten kunnen dan producten reserveren en ophalen in uw winkel.
Als ze eenmaal in uw winkel zijn, dan ligt er weer een mooie kans om meer te verkopen aan de klant door een beleving aan te bieden. Maak van uw fysieke winkel en uw webshop of -etalage geen apart onderdeel. Zorg dat dit consumenten dit als één geheel ervaren.
Nu weet u wat u kunt doen om uw verkoopcijfers in uw winkel omhoog te schroeven.
Bron: Retail Trust