MERKENSCHAARSTE

 

Wat een op zijn minst gezegd enerverend half jaar hebben we met zijn allen achter de rug. In de Retail zijn de gevolgen nog dagelijks voelbaar en ondanks dat we twee goede maanden achter de rug hebben blijft de toekomst onzeker. De schade van maart, april en mei zorgt voor met name retailers in de schoenen- en modebranche voor een verloren jaar.

 Bron: Peter Ter Horst

Hoewel de omzetten sinds juni weer op niveau zijn horen we bijna dagelijks van faillissementen, zowel aan retail als aan wholesale kant. Heeft een bedrijf geen buffer, zit deze in een reorganisatie of is deze over de top gefinancierd en volgepompt met schulden dan ga er maar vanuit dat ze het niet gaan redden. De coronacrisis doet zijn werk als onvermurwbare beul.

Hoe vreemd het ook klinkt de branche kan hier wel van profiteren.
Immers de sterkere partijen blijven over en krijgen ruimte om te groeien, er is ook ruimte voor nieuwe innoverende ondernemers en hoewel ook de winkelstraten leger raken geeft dit kansen voor gemeenten om nu versneld de binnensteden te transformeren.

Aan de Wholesale-kant (merken) gebeurt er op dit moment heel veel. Zij zijn vaak afhankelijk van afzet in meerdere landen. De coronocrisis is niet een lokaal probleem maar wereldwijd, dus vangen merken als Tommy Hilfiger (PVH) klappen in alle werelddelen waar zij actief zijn. Dit resulteert in een kaalslag onder merken, de perikelen bij G-star en het faillissement van FNG-groep (o.a. Steps, Miss Etam, Expresso en Claudia Sträter) zijn hier exemplarisch voor.

Ik hoor nu veel collega’s in de detailhandel roepen dat ze Expresso en Claudia Sträter (beide van origine Nederlands) en Gerry Weber en Taifun niet gaan inkopen vanwege de onzekerheid en dat het ‘wel lekker opruimt in het inkoopbudget’. Juist nu in deze crisis hebben we elkaar nodig, de merken hebben de retailer nodig maar zeker ook andersom. Zonder merken een lege winkel en een lege winkel is geen omzet.
Ik roep het al 10 jaar, wees zuinig op je merken er komt een keer een schaarste. Ik denk dat we nu bij dat punt zijn aanbeland.

Voorop staat natuurlijk dat je geld aan elkaar verdient of verdiend hebt of dat je perspectief ziet in een merk. En ga dan in gesprek met het merk en vraag wat je voor elkaar kunt betekenen. Geen discussie over wat ze allemaal niet voor je gedaan hebben maar gesprekken over wat ze nu wel voor je kunnen doen en wat jij voor hun kunt betekeken. Ga op zoek naar een goede gezonde basis voor een samenwerking. Belangrijk daarbij is ook online en aansluiting van digitale mogelijkheden zoals EDI.

In deze tijd zullen we elkaar moeten steunen in de branche. Retailers mogen niet in de steek gelaten worden door de labels maar andersom geldt dat nu ook eens te meer . We zullen de labels moeten steunen voor een toekomst voor beide!

Ook niet onbelangrijk, we zijn het de consumenten verplicht.

 Bron: Peter Ter Horst

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.