Met budgetteren meer grip op jouw modebedrijf

Bij veel bedrijven is het hanteren van een inkoop budget niet gebruikelijk. Het onderwerp wordt weggeveegd onder het mom “ik wil gewoon zo veel mogelijk inkopen”. Natuurlijk is dat zo, maar het is ook gevaarlijk! Het groeien van de brutowinst is namelijk de belangrijkste indicator voor het succes van een modebedrijf.

De vraag is: ga jij voor meer omzet of een hogere bruto winst?

Hoe kan je een strategie volgen en sturing geven zonder het opstellen van een inkoopbudget? Keuzes die gemaakt worden voor de toekomst hebben betrekking op groei of stabiliseren van groepen en merken.

Als de strategie bepaald is, weten we het doel waar we heen willen maar nog niet hoe we daar komen.

Met het opstellen van een inkoopbudget leg je vast welke route jouw bedrijf neemt om de strategische doelstellingen te bereiken. Het budget is je kompas naar de toekomst. Pas wanneer je weet wat de doelstellingen zijn, kan je hierop sturen.

Het opstellen van een inkoopbudget is complex. Omzetpatronen verschillen per groep en seizoensinvloeden per seizoen. Daarnaast komen er gedurende het seizoen nieuwe merken bij en verlies je merken. Voor modebedrijven met veel leveranciers is dit een uitdagende opdracht.

Slimme budget simulators helpen.

Gelukkig zijn er hulpmiddelen die helpen bij het opstellen van een budget. Het inkoopplan dat ik gebruik is zo een.
Vanuit historische data zijn algoritmes in dit inkoopplan in staat om een budget voor het komende seizoen te berekenen. Hierbij wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met mode ontwikkelingen, verschoven klant beleving en groeistrategie.

Wil je hier meer over horen, plan dan een gratis bel afspraak met mij.

Online Zelf Excel Mode Inkoopplan Maken. Op Dit Moment De Beste Keus!

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.