Meten is weten

ea48c5f899fbe2d0661573920119e9cf_XLWat moet je meten? “Vaak wordt er alleen maar op omzetniveau vergeleken, terwijl de winst- en verliesrekening uit meerdere onderdelen bestaat”, vertelt Arie Uyttenbroek, franchise- en retailspecialist van MKB Adviseurs.

Bron: De Zaak

“Nog steeds hebben veel mkbondernemers
onvoldoende heldere doelstellingen.
Je moet jaarlijks een strategisch plan of iets vergelijkbaars opstellen, waarbij je vooruitblikt aan de hand van de stand van zaken binnen je bedrijf en ontwikkelingen in de branche.”

De centrale vraag die u zichzelf daarbij stelt, luidt
‘Moet ik iets veranderen?’. “Je kunt heel ingewikkeld doen over een businessplan, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Het zijn vooral simpele vragen die je telkens op nieuw aan jezelf moet stellen. Hoe sta je ervoor? En waar liggen de kansen en bedreigingen?

De bekende SWOT-analyse (sterkte, zwakte,
kansen, bedreigingen), dus.Vervolgens ga je vooruitkijken en bepaal je je ambitieniveauen de wijze waarop je op de beste manier op de marktomstandigheden kunt inspelen. Welke alternatieven heb je? Wat is de optie waar je volledig voor gaat?

Je moet een idee hebben over het stipje aan de horizon.

Daar moet je over nadenken.”

Lees het hele artikel in de Zaak

Bron: De Zaak

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.