Naast dat de consument keuze heeft uit duizenden winkels heeft

532151_476050015756859_736215768_n
Naast dat de consument keuze heeft uit duizenden winkels, heeft zij ook de mogelijkheid ononeindig veel meningen uit te wisselen.

Het is niet meer vanzelfsprekend om je spijkerbroek bij de dichtstbijzijnde winkel te kopen. Online kan je met een klik zien waar deze broek het goedkoopste tekrijgen is, in hoeveel kleuren en hoeveel dagen retourrecht je hebt. Vooral kleinere winkels hebben hier last van. Veel filiaalbedrijven kunnen deze markt nu nog goed bijhouden omdat zij vaak groter een bredere collecties kunnen inkopen. Filiaalbedrijven hebben vaak grotere budgetten en hierdoor meer ruimte om breder in te kopen.

Veel merken hebben voortaan ook een eigen webshop waar de gehele collectie van een merk te
vinden is. Het is voor consumenten dus al snel aantrekkelijker om even online te kijken dan naar een
kleine retailer te gaan. Deze kleine retailer heeft vaak maar een fractie van de collectie ingekocht.
Een gevolg hiervan is dat een retailer met een kleine collectie ook vaker met ‘nee-verkopen’ te
maken heeft. Wanneer een retailer dus niet met de tijd meegaat en niet de mogelijkheid heeft om
de klant dit artikel alsnog aan te bieden, zal de klant snel afhaken.

Wanneer deze klant dan online gaat zoeken ziet hij binnen een minuut waar het artikel nog wel verkrijgbaar is. Zonder nog een keer
de deur uit te hoeven wordt dit artikel vervolgens gewoon bij hem thuisbezorgd. Dit is voor kleine
retailers erg zorgwekkend. Veel klanten die een ‘nee’ verkoop krijgen zullen ook minder snel bij deze
winkel terugkeren wanneer zij daar niet geholpen konden worden.

Bron: Never.Out.Of.Stock – Afstudeerscriptie Daniek van Son & Joyce Hol

Door: Daniek van Son & Joyce Hol
European Fashion Business School
TMO

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.