Af en toe krijg ik uitnodigingen voor netwerkbijeenkomsten in de regio of ver daarbuiten. Als kleermaker kan je niet eeuwig op je atelier bezig blijven; soms wil je er ook gewoon uit. Andere mensen ontmoeten, je blik verruimen en inspirerende contacten opdoen. Maar soms lukt het gewoon door tijdgebrek even niet of ben je gewoon nog bezig om een deadline te halen. Hierdoor schieten mijn voornemens om toch te gaan er vaak bij in. Toevallig kreeg ik van een klant een uitnodiging om mee te gaan naar een ‘ongedwongen netwerkborrel’ in het centrum van de stad.
Bron: Chris Ezerman
Samen gaan is gewoon gezelliger en prettiger. Dus ook de voorbereiding omdat je samen gaat: in mijn geval heb ik ondanks de temperatuur van die dag besloten om mijn vak op een goede manier uit te dragen. Op elk moment hou ik er rekening mee, je weet nooit wie je op welk moment tegenkomt. Onwillekeurig gaan ogen keurend over mijn kleren als ik vertel wat ik doe….
De ambiance was in ieder geval veelbelovend, gezellige houten banken met knusse kussens op een groot terras; de bar was naar buiten verplaatst en er was door de muziek een goede sfeer. Er kwamen veel ondernemers op af. Ik sprak diverse mensen en er waren een aantal inspirerende ontmoetingen waarin verschillende ervaringen werden uitgewisseld, wellicht een paar nieuwe contacten die wat voor mij kunnen betekenen. Al merkte ik wel dat de ongedwongenheid in gedrag en gesprekken toch tegenviel. Het zoeken naar nieuwe opdrachten was bij diverse mensen wel een belangrijk item; niet vreemd in deze tijd.
Hoewel…… de tegenstelling tussen de behoefte aan werk en de zelfpresentatie was wel erg groot. Diverse mannen in T-shirts en jeans, een joggingbroek en teenslippers zag ik voorbij komen. Vrouwen in mouwloze truitjes, te strakke kleding, zelfs een legging en soms erg veel huid zichtbaar. Niet alleen bij een leuke confectiemaat maar ook als de moed is opgegeven maakt het zelfs niets meer uit hoe men zich kleedt. Hoe serieus neem je jezelf? Gaat het alleen om het product wat je maakt en ben je er zelf geen onderdeel van?
Een paar dames poseerden al te graag voor de aanwezige pers; het leuke was dat sommige heren opeens erg goed waren in het beoordelen van het zomerse geslaagde uiterlijk. Uit de opmerkingen kon ik concluderen dat de heren er een heel andere conclusie uit trokken dan datgene waarvoor de dames reclame wilden maken. Welke boodschap wil je uitdragen? Gaat het om je werk of toch om iets anders?
Een man in korte broek probeerde contact te leggen met anderen maar ik zag een paar pogingen jammerlijk de mist in gaan. Misschien stoot het op een of andere manier toch af. Hoe zomers mag het zijn en hoe ver kan je gaan? Waar kies je voor?
Prachtig, zo’n linnen pak in het lichtgrijs! Alleen dit linnen had een armoedige uitstraling en niet die fraaie glans die zo mooi kan zijn. In dat andere geval heeft het wel klasse en dan zijn de kreukels acceptabel in een ongedwongen sfeer. Daarbij had de drager al erg lang verzuimd om een kapper te bezoeken. Zou zijn product ook zo armoedig en onverzorgd zijn?
Een elegant lichaamsvolgend jurkje met goede schoenen zag er met opgestoken haar goed verzorgd uit; deze dame had het begrepen. Zomers gekleed en toch zo gedaan dat het niet afleidt van het verhaal. En dat werkte getuige het aantal mensen wat om haar heen stond en geboeid luisterde.
Zomaar wat voorbeelden dus van hoe het er uit ziet en welke conclusie er uit getrokken kan worden. Het verschil tijdens die avond was duidelijk zichtbaar. Bijzonder is om te ervaren hoe het bij mezelf maar ook bij anderen heeft gewerkt. Een aantal fijne ontmoetingen met boeiende gesprekken en uitnodigingen om verder te praten. Al met al was het een boeiende avond.
Kledingetiquette in het zakelijk verkeer staat al een tijd vast maar is door de jaren heen steeds meer aan verandering onderhevig. Veilig in kostuum in dezelfde kleuren of dessins is vaak bepalend geweest. Maar in deze tijd waarin veel ondernemers met hun creativiteit, goede boodschap en integriteit bezig zijn is het interessant om juist met je kleding een andere keuze te maken. Het getuigt van lef om daarin ook jezelf te onderscheiden en er toch verzorgd uit te blijven zien – vooral in de ogen van een gesprekspartner. Het is fijn dat netwerkbijeenkomsten verschillend van karakter zijn. Van strak en volgens bepaalde code’s tot losser maar wel goed georganiseerd. Ongedwongen biedt mogelijkheden om meer relaxed gekleed te gaan al is het de vraag of het zinvol is om veel huid te laten zien en de echte vakantiesfeer uit te dragen. Ondanks het feit dat er voldoende kleding te koop is voor dit soort momenten slaat toch vaak de paniek toe als je er met fantastisch weer er ongedwongen en toch correct uit wilt zien.
Misschien is het zinvol om eens op een andere manier naar je aan te schaffen kleding te kijken. Mooie zomerkleding die meewerkt als er relaxte ontmoetingen georganiseerd worden in je zakelijk netwerk. Koel en bedekt, wasbaar en comfortabel en in een uitstraling die je gewenste uurloon weerspiegelt. Goed is dus om je af te vragen wat je wilt vertellen door je uiterlijk in verband met je professionaliteit en niet “ze moeten me maar nemen zoals ik ben”. Als je jezelf serieus neemt in je presentatie zullen anderen jou ook serieus nemen in je werk. En een boeiend gesprek blijft ook langer hangen zonder dat de afleiding de doorslag geeft om toch maar niet een vervolggesprek aan te gaan. En je weet het nooit… er kan zomaar een leuke opdracht uit rollen.
Bron: Chris Ezerman
OVER CHRIS EZERMAN
Van kinds af aan heeft het er altijd al in gezeten; de liefde voor mooie kleren. Waar het meer vorm kreeg op zijn 16e levensjaar met zijn eerste broek van zijn hand – ruim 25 jaar geleden, inmiddels is het uitgegroeid tot een bevlogen carrière in de kleding.