ONDERNEMEN IN DRIE STAPPEN

drie-stappenAls ondernemer wordt er veel van u verwacht. Maar dat wist u waarschijnlijk al. Een ondernemer moet ‘bouwen’, ‘beheren’ en ‘ontwikkelen’. Onderscheidene processen die in elkaar grijpen. Als een onderneming stil staat gaat het niet goed. De ondernemer moet dus permanent als initiator en inspirator fungeren wil hij een échte proactieve en innovatieve ondernemer zijn. Dat is nogal wat!

Bron: Hans Klaase

Toch is de uitkomst van een kortgeleden gehouden onderzoek dat ‘als ondernemers op deze wijze denken (het onderscheiden én sturen van de drie processtappen), het meestal met de onderneming beter gaat’. Het bouwen zit de meeste ondernemers wel in het bloed. Iets nieuws bedenken én doen en er vervolgens honderd procent voor gaan. Maar als het dan eenmaal staat? Is er dan nog voldoende energie om het allemaal ook te beheren? En dat is bepaald niet passief bedoeld. Nee, het moet komen tot een afstemming en integratie van een aantal belangrijke zaken. Dingen moeten op elkaar worden afgestemd. Kostenefficiënt en effectief. Wanneer er dan nog energie over is komt het belangrijkste punt rond de continuïteit van de onderneming om de hoek kijken. Het aanpassen, vernieuwen en veranderen. Kortom, een ondernemer is er niet -uitsluitend- met het doen van zijn ‘ding’, er moet continu gewerkt worden aan de ontwikkeling van de onderneming. Laat ik deze drie processen in het kort beschrijven!

Een ondernemer begint met het ‘entrepreneural process’, het starten van een onderneming.Dit is geen éénmalige actie. Het gaat hier om het nemen en ondersteunen van het ondernemersinitiatief. De ondernemer is hier ‘scheppend’ bezig. En dat is leuk! Hij gaat iets moois bouwen en stopt daar veel energie, tijd en geld in. Hij heeft een missie, een visie en een duidelijke doelstellingen. In de meeste gevallen komen op dat moment de eerste medewerkers binnen. Er ontstaat een echt bedrijf. Nu moet het nog een effectieve en doelmatige organisatie worden. Een onderneming moet renderen. De ondernemer zoekt naar kansen, zijn medewerkers moeten die helpen verzilveren. Dat is de reden van hun komst. Daar ligt de eerste uitdaging. Gaan zij dat doen? Hij controleert, stimuleert en ondersteunt waar hij kan. De ondernemer wordt al een beetje een manager. Dat was niet de bedoeling!

De volgende stap is om al deze taken te integreren in een doelmatige organisatie. De financiën beginnen een sterk dominante rol te spelen. De juridische valkuilen nemen toe. De ondernemer beseft dat het ontwikkelen van kennis en vaardigheden –bij hem en zijn medewerkers– zal helpen om de zaak beter te laten verlopen. Hij geeft sommigen van zijn mensen een sleutelrol. Hij probeert zijn waarden te integreren binnen de verschillende bedrijfsprocessen. Het is tenslotte zijn onderneming. Dat vraagt veel onderlinge afstemming, maar het is een belangrijke en zinvolle excercitie. Het valt hem wel allemaal tegen dat er zoveel voor komt kijken. Hij had een ideaal, een plan en een doelstelling. Dit alles kan toch‘gewoon’ worden gerealiseerd?! Waarom is er zoveel moeite en communicatie voor nodig? Snappen de medewerkers het dan niet? Voordat de ondernemer het weet is hij heel de dag bezig zijn organisatie te managen en verliest hij de ‘fun’ van het doen van zijn ’business’ uit het oog!

Op zo’n moment neemt de behoefte aan adviseurs toe. Ook daar maakt de ondernemer dan nog een paar ‘beginnersfouten’. Kortom, hij begint het al aardig zat te worden.

Is dit de reden dat veel ondernemers zo moeizaam met de derde processtap omgaan? En laat dat nu juist de leukste zijn! Het gaat hier om het vormgeven van de doelstellingen op de lange termijn. Wat ligt er in de toekomst besloten? Hier gaat het om verbeeldingskracht, inspiratie, creativiteit en écht ondernemerschap. En dat was nu precies de reden om de onderneming te starten. De meeste ondernemers hebben echter door de twee voorlaatste fasen niet eens meer de energie om de lange en de korte termijn op elkaar te laten aansluiten. Hierdoor missen deze ondernemers de boot. De mooie reis -naar succesvol ondernemerschap- verloopt steeds moeizamer. Doordat het allemaal met minder overtuigingskracht gebeurt missen de medewerkers de bevlogenheid van de ooit zo enthousiaste ondernemer waar zij in dienst traden. De acceptatie van de‘vernieuwingsplannen’ verloopt hierdoor stroperig en traag, daardoor kost het weer extra energie van de ondernemer. De geloofwaardigheid neemt af. Het geloof op betere tijden is tanende. In plaats van positieve energie loopt de ondernemer negatieve energie op. Is de reis ten einde? Is dit het eindpunt? Nee!

Wat adviseert de adviseur? Herken deze processtappen. Ontdek en onderken deze krachtpatronen. Begrijp dat losstaande feiten en fenomenen beïnvloedbaar zijn. Maak bijtijds een heroverweging en ga niet -blind- in één vaart door zonder uw intuïtie te koppelen aan een periodieke analyse van de feitelijke omstandigheden. Doe aan heroverweging en heroriëntatie.

Het tij is nog te keren. De koers nog te verleggen!

hans@klaasse-klaasse.nl  hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaase

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.