Bovenstaande wordt regelmatig uitgesproken door ondernemers. Want ondernemen is met bezieling een doel bereiken: een florerende onderneming. Hierin gaat de vergelijking met topsport zeker op. Een sporter is namelijk ook continue bezig met zijn droomdoel; het winnen van Olympisch goud of wereldkampioen worden. De ondernemer gaat alleen aan één belangrijk verschil voorbij. De ondernemer is niet de sporter, maar de coach. Hij moet de man zijn met de visie en aanpak waarmee hij het succes gaat behalen!
Bron: Frank Stofmeel
DE ONDERNEMER IS NIET DE SPORTER, MAAR DE COACH
Ik ben een relatiecoach
Iedere ondernemer start ooit met zijn eigen “road to success”. Als het goed gaat, dan schiet zijn idee wortel, groeit zijn bedrijf en neemt hij personeel aan. De eerste stappen in de oprichting van zijn team zijn gezet. Maar waar gaat ieder teamlid spelen? Wat zijn de individuele taken? Waar ben je als teamlid verantwoordelijk voor? Hebben we allemaal hetzelfde idee over waar iemand in de ideale opstelling geplaatst moet worden? Te vaak wordt hier onvoldoende over nagedacht en “gooien” we teamleden in het diepe. De zwembandjes knikkeren we er achteloos achteraan. Zonder lucht. Succes. Welkom bij het team. Zet hem op. Maar of ze blijven drijven? Dat moet de zwemmer zelf maar uit zoeken.
Het is belangrijk dat verwachtingen goed en gedetailleerd worden uitgesproken. Wederzijds. De ondernemer moet laten weten wat er verwacht wordt en er moet ruimte zijn voor de werknemer om zijn eigen verwachtingen uit te spreken. Tête-à-tête. Want in een tijd waarin innovaties in communicatiemiddelen elkaar razendsnel opvolgen, wordt face-to-face communicatie helaas te vaak overgeslagen. Met halve communicatie tot gevolg. Zonde, want het is juist heel goed om samen 100% te verbinden. De ondernemer moet zich kunnen verplaatsen in de denkwijze en gevoelens van de werknemers. En andersom. Beter begrip voor de totale mens (Dank u, Louis van Gaal) zorgt er voor dat de juiste emotie gestimuleerd wordt. Als dat gebeurt gaan werknemers en werkgevers handelen vanuit hun kernkwaliteit en expertise.
TOON WAARDERING. VERTROUWEN. DAT IS DE BASIS VOOR SUCCES.
Doe mee om te winnen!
Met het gedetailleerd uitspreken van zijn visie en verwachtingen geeft de ondernemer de mogelijkheid om de potentie van mensen optimaal in te zetten. Het delegeren van verantwoordelijkheid schept dan de kaders van zijn visie. Het droomdoel van de ondernemer is het Olympische goud, het bedrijfsresultaat. Want hoewel de meeste ondernemers niet gestart zijn puur voor het geld, is er geen enkele ondernemer die gestart is om niet succesvol te zijn. Winnen is wel degelijk belangrijk. Succesvol zijn raakt de ondernemer in het diepst van zijn ziel. Logisch, want succes hebben het geeft iedereen een goed gevoel!
Louis van Gaal: “Ik zal altijd naar de kwaliteiten van mijn elftal spelen!”
De formatie is dus belangrijk. Moeten wij 3-4-3 spelen of is 5-3-2 toch een betere keuze? De ondernemer worstelt met dezelfde vraag. Het antwoord schuilt in de kwaliteiten van zijn teamleden. Het is aan de ondernemer om een goede analyse te maken van de beschikbare kwaliteit. Welke kenmerken heeft het team en hoe kan je ze optimaal inzetten?
Als ondernemer moet je continue schuiven op het tactische bord. Om de opstelling te creëren die naar jouw smaak het doel op dat moment het beste realiseert. Inzicht in wat je werknemers drijft is daarbij essentieel. Het achterhalen hiervan vereist tact, durf en vertrouwen. Als ondernemer stel je jezelf dan namelijk open voor de input van je werknemers.
Je laat zien dat je gelooft in de kwaliteit van de mens en dat je hierin durft te investeren. Je kent er waarde aan toe. Toont er waardering voor. En vertrouwen. En dat is uiteindelijk de basis voor ieder succes.
Gecertificeerd (team)coach bij Bureau NegentigTien
Kijk voor meer informatie over drijfverenanalyse op http://www.negentigtien.nl/diensten/odc/
TakeTwo MerkIdentiteit en Bureau NegentigTien bloggen afwisselend over de thema’s identiteit, gedrag, merk en organisatie.