ONDERNEMEN

Er zijn ondernemers en ondernemers. Beide categorieën ken ik van nabij. Niets te na gesproken van de ene groep, noch de loftrompet te steken over de andere lieden. Er zijn ondernemers die hun uiterste best doen, maar er niet in slagen het succes te bereiken dat anderen schijnbaar moeiteloos ten deel valt. Is dat eigenlijk wel zo? Nee, kan ik u zeggen. Er zijn ondernemers en entrepreneurs. De laatste groep is in staat net datgene extra te doen dat zorgt voor succes. Hoe komt dat eigenlijk?

success

Bron: Hans Klaase

Wat zijn de meest voorkomende barrières voor ondernemers? Waarom gaat niet een ieder als een pijl van start en loopt de handel niet als een speer? Tegenslag, allerlei gebeurtenissen en omstandigheden spelen toch een belangrijke rol bij het wel of niet slagen van je missie, visie en strategie? Je zou het bijna gaan denken. In sommigen gevallen is domme pech inderdaad de spelbreker. Toch is er een groot verschil. De reactie van de ondernemer op al deze ‘tegenslag’!

Ik ken ondernemers die al jarenlang hetzelfde doen. Ingesleten paden, vooringenomen standpunten en eenzijdige overwegingen zijn hun belangrijkste strijdmiddelen. Ze doen het vooral voor zichzelf en houden anderen er het liefst buiten. Het zijn einzelgängers die over weinig kritische zelfkennis bezitten. Zij ontberen de behoefte om zich te laten raden en gaan op hun pad vol raadsels onverdroten voort. Tegenslag lossen zij op vanuit ingewortelde standpunten en kleurloze redernaties. Van een echte oplossing is hierbij geen sprake. Zij laten zich leiden door de waan van de dag en stagneren in hun streven om een succesvolle business op te bouwen.

Continu zijn zij bezig om branden te blussen. Daarbij menen zij dat de omgeving onvoldoende meewerkt. Deze ondernemers lopen vast en verspillen hierdoor veel energie. Nieuwe kansen schatten zij onvoldoende op waarde. Zij zijn op talloze terreinen -zogenaamd- actief. Teveel verschillende terreinen. Er zit geen systeem in hun inspanningen. Zij zetten hun kaarten op de verkeerde mensen. Binnen de organisatie zijn er teveel losse eindjes en zij lopen iedere kans op nieuwe opdrachten achterna. In plaats van met een gedegen marketingplan aan de slag te gaan, netwerken zij er lustig op los. Ze zijn druk met net werken. Zonde van de tijd!

Hoe doen de werkelijk succesvolle ondernemers -de entrepreneurs- het? Zij verspillen tijd noch energie. Zij onderhouden kansrijke contacten. Zij hebben hun zaakjes op orde. Ten eerste zorgen zij voor een gezonde financiële basis. Het ophalen van geld is tegenwoordig geen sinecure. Men is er dus zuinig op. Investeringen worden doorgerekend. Dragen zij bij tot een steviger fundament? Verspilling van geld en energie is hen namelijk een doorn in het oog. Een ander aspect is de organisatie. Zij hebben duidelijke plannen die zij ook met verve uitvoeren.

Daar horen talentvolle en ambitieuze medewerkers bij. Talenten zijn schaars. Zij zorgen dus voor een uitstekend werkklimaat. Een klimaat van groei en ontwikkeling. Ten derde onderscheiden dit soort ondernemers zich in het nakomen van afspraken. Niet alleen als het gaat om wet- en regelgeving, kwaliteit en klanten, maar ook op het gebied van cont(r)acten met derden. Zo staan zij bekend als betrouwbare business-partners. Iedereen wil graag met hen samenwerken en zaken met hen doen. Een laatste -persoonlijk- aspect is de eigenschap om kansen te identificeren. Kansrijke posities innemen en kansen grijpen.

Innoverend ondernemen is een andere belangrijke kracht. Dat betekent niet dat iedereen direct met open armen staat om het idee te omhelzen. Nee, daar is inspirerend leiderschap en vasthoudendheid voor nodig. Deze entrepreneurs zien kansen die andere ondernemers niet zien. Wat maakt het grote verschil? Entrepreneurs bezien de wereld anders! Zij zijn in staat om net dat stapje verder te gaan wanneer het gaat om financieel- en organisatorische zaken. Ze waarderen hun medewerkers en weten hen te overtuigen van hun plannen.

Zo stomen zij op naar succesvol ondernemerschap. Een wedloop van jewelste.

Doet u al mee?

Bron: Hans Klaase

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *