Voor de ondernemer.

medium_185151669-300x225Een visie op uw merk uitschrijven, een identiteit, huisstijl, communicatiekanalen bepalen, is één ding, maar hoe brengt u die visie over naar de consument? Hoe vertaalt u ze naar de winkel? Locatie speelt daarbij een belangrijke rol. Waar wilt u zich gaan vestigen? Waar staat de stad, de gemeente of de straat voor? Past uw concept daar wel? Is er voldoende passage of moet u meer budget vrijmaken voor promotie? Is er wel vraag naar uw product, is de markt niet verzadigd?

Bron:  Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

Doe vooraf de nodige research en vraag raad aan het lokale bestuur. Uw winkel is nog altijd de meest unieke plaats om direct met uw klanten te communiceren. De winkel moet zich onderscheiden, in het straatbeeld opvallen, aantrekkelijk zijn zodat voorbijgangers zin krijgen om binnen te stappen. En eens ze binnen zijn, moeten ze uw merk en uw producten kunnen beleven, kunnen zien, horen, voelen, ruiken zelfs.

Uw winkelconcept moet een totaalconcept zijn dat er staat en bovendien aangepast is aan de eisen van de consument van vandaag. Het totale plaatje moet kloppen, tot in het allerkleinste detail. Van uw etalage, tot de kleur op de muren en de kleding van uw personeel, van het design en de gebruikte materialen tot de muziek die er speelt en de winkeltassen waar uw klanten mee naar buiten wandelen. Alles aan uw winkel moet dezelfde boodschap overbrengen. Zelfs de eventuele samenwerkingen die u aangaat, met andere ondernemers, kunstenaars of artiesten, moeten in lijn liggen met wat uw doelgroep van u verwacht.

Als hun verwachtingen niet worden ingelost, maken ze rechtsomkeer en ziet u ze nooit meer. Probeer u in de plaats te stellen van uw typische klant: verwacht die een hightech omgeving met gratis Wifi en touchscreens of juist een omgeving waar hij de werkelijkheid even kan ontlopen en tot rust komen. Misschien moet hij zijn smart Phone wel afgeven bij het binnenkomen?

Als u erin slaagt de klant te geven wat hij wil, zal hij alles voor u doen. Hij zal terugkomen, vrienden meebrengen en zijn ganse netwerk vertellen hoe geweldig u bent.

Zorg er dan ook voor dat de klant steeds iets nieuws kan ontdekken als hij een volgende keer bij u op bezoek komt.

Bron:  Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

Lees hier Innovatieve Retail – Uw klant wil iets beleven

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.