OVERTUIG, GEEF EN ONTVANG!

overtuiging1Motivatie is een containerbegrip aan het worden. Moeten ondernemers continu medewerkers motiveren? Kan dat eigenlijk wel? Of moeten ondernemers ‘gewoon’ op zoek naar gemotiveerde medewerkers die zij vervolgens overtuigen en inspireren? Ik denk dat dit laatste meer effectief is. Of blijft u liever trekken aan een dood paard? Dat gaat op den duur stinken!

Bron: Hans Klaasse

Medewerkers die geen kant op willen. Ze blijven hangen in hun eigen ding. Weinig motivatie en al helemaal geen inspiratie. Is dat dan nodig? Ja, in deze tijd maakt het een groot verschil over welk personeel een onderneming beschikt. Zijn zij het visitekaartje, het uithangbord en de wandelende reclamezuil? Of gaan zij al zuchtend en steunend over deze aardkloot om uiteindelijk domicilie te kiezen binnen uw bedrijfspoort? Maakt wel een verschil! Is gebrek aan motivatie aan te vullen met enthousiast gedrag van werkgeverszijde? Ik vraag het mij in alle gemoede af. Natuurlijk dient de leider van een onderneming iets van enthousiasme uit te stralen. Een rolmodel te zijn. Maar er mag van medewerkers verwacht worden dat zij gemotiveerd aan de slag gaan. Hoe kunt u dit als ondernemer het best voor elkaar krijgen? Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar probeer het eens met overtuigen. Doe iets extra’s in de hoop dat de ontvanger iets –onverplicht– terug doet!

Iedereen heeft het druk. Ook de leider van een onderneming. En toch werkt het heel heilzaam als hij of zij tijd neemt voor de medewerkers. Positieve manipulatie en sociale beïnvloeding teneinde anderen te sturen in hun keuze, opvattingen of gedrag. Positieve beïnvloeding die zorgt voor fun en gunning. Het met plezier samen doen. Een gemeenschappelijke missie hebben. Wanneer de ondernemer dit wenst te bereiken zal hij of zij tijd moeten vrijmaken. Investeren in elkaar begint bij de werkgever die tijd en aandacht geeft. Wat krijgt de ondernemer hiervoor terug? Een effectieve tijdsbesteding door- en aandacht voor het werk van- de werknemer. Althans, bij gemotiveerde en toegewijde werknemers. Maar dat is een kwestie van selecteren en kiezen. Beloon deze extra prestatie met een compliment. Waardering is de beste voedingsbodem voor goed presterende werknemers. Besteedt aandacht, ook als het gaat om extraatjes, zoals hulp, bijstand en eerlijk advies!

Wat is echte aandacht geven? Het verhaal van de ander niet het ene oor in en het andere oor uit laten gaan! Echte aandacht is interesse tonen, pas dat zal leiden tot de overtuiging van de medewerkers dat zij er toe doen. Op deze wijze komt er de overtuiging dat het werken binnen uw onderneming het verschil maakt. Onthoud de belangrijke dingen in het leven van uw medewerkers. Toon interesse op een vriendschappelijke authentieke manier. Niet gespeeld of gemaakt, maar welgemeend. Juist onverwachte aandacht en interesse zullen bij uw medewerkers de motivatie voeden. Overtref eens de verwachtingen, toon spontaniteit en onvoorwaardelijke aandacht. Ik weet zeker dat u gaandeweg een andere relatie krijgt met uw medewerkers. Zij zullen onverwachts steun teruggeven.

Behandel uw medewerkers eerlijk. Geef positieve –maar kritische- feedback. Met de bedoeling heen ‘beter’ te maken. Presenteer het als een geschenk en niet als opgekropte frustratie. Overtuig, geef en ontvang!

hans@klaasse-klaasse.nl hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *