Ondernemers zijn net mensen. Niets menselijks is hen dus vreemd. Ondernemers hebben verschillende stemmingen, emoties, onhebbelijkheden maar ook (gelukkig) vrolijke momenten. Ondernemers die positief en creatief zijn hebben echter een voorsprong. Ondernemers met passie en enthousiasme. Zij weten het tij te keren en de situatie te beïnvloeden!
Bron: Hans Klaasse
Ondernemers die positief denken over de toekomst hebben een grotere kans hun doelstellingen te realiseren. Passie is van groot belang. Geloof in je eigen kunnen en een mooie toekomst geven een ‘energieboost’. Ondernemers met een plan hebben ook vaak het ‘goede’ verhaal. Ze werken hard en doen hun uiterste best. Een verhaal waarin zij geloven zonder droombeelden achterna te jagen. Met zo’n opstelling is ook het mogelijk mensen mee te krijgen. Medewerkers, klanten en banken. Enthousiasme is dus heel belangrijk. Positieve mensen die enthousiasme kunnen delen en creativiteit kunnen aanwenden om problemen te beslechten hebben een voorsprong. Heeft u dat weleens?Als u -als ondernemer- uw verhaal verteld dat mensen dan op het puntje van hun stoel gaan zitten.
Nee? Dan moet u daar in rap tempo voor gaan zorgen! Uw enthousiasme en twinkeling in de ogen werken namelijk aanstekelijk. Bij uw collega ondernemers, uw medewerkers, klanten en uw bank. Klanten moeten u sowieso aantrekkelijk vinden. Een beetje verliefd op u raken. Neem anderen dus mee in uw enthousiasme en droom. Verwoord waarin u gelooft. Voor sommigen ondernemers is het moeilijk om die passie en hun droom tot uitdukking te brengen en uit te dragen.Daardoor missen zij onnodig kansen. Een business coach kan u helpen om dit te leren. Valse bescheidenheid en schroom moeten overwonnen worden. Geloof in eigen kunnen is noodzakelijk om succes te hebben. Zet eens voor uzelf op papier waarom u denkt dat klanten bij u moeten zijn om een goede ervaring op te doen. Wanneer u dat voor elkaar krijgt geeft dat (zelf)vertrouwen. Vertrouwen dat tegenslagen en teleurstellingen weet te overwinnen. Passie en enthousiasme gaan u vervolgens helpen!
Stel uzelf niet allerlei onnodige vragen. Er zijn meer vragen te bedenken dan antwoorden te verzinnen! Het zaait vaak vertwijfeling en onzekerheid. Stel uzelf liever de ‘waarom’ vraag. Als u deze voor uzelf kunt beantwoorden kunt u het ook aan anderen uitleggen. Lang gevestigde ondernemers -is mijn ervaring- hebben hier ook vaak problemen mee.“Waarom ik besta, tja, dat weet ik eigenlijk niet, dat vraag ik me nooit af”. Dat zou ik dan maar eens gaan doen! Het is dan ook niet vreemd dat dit type ondernemers het eerst in de problemen komen als het even tegenzit. Ze ondernemen teveel op routine en via geijkte patronen. De ‘waarom’ vraag noopt ook tot innovatief handelen en vernieuwend denken. Ik blijf dus altijd maar -tot het vervelende af- doorvragen, het is een zinnige vraag die wacht op een doordacht antwoord. Als business coach wordt je niet altijd begrepen.
Het effect is echter dat -ondanks de aanvankelijke weerzin– er uiteindelijk vruchtbare denkprocessen op gang komen. Gaat alles goed als je enthousiast bent? Nee! Natuurlijk komt er meer bij het ondernemen kijken. Maar het is wel belangrijk dat de grondhouding goed is. Als je alleen passie en enthousisme hebt en de rest is een chaos dan is het uiteindelijk resultaat een puinhoop van jewelste. Allerlei zaken komen op de weg van de ondernemer. Ook taken die niet zo leuk zijn. Daar komen die verschillende stemmingen, emoties en onhebbelijkheden vaak vandaan. Financiën –niet ieders interessegebied-, personeelszaken –voor sommigen om depressief van te worden– en relatiebeheer –zeer tijdrovend– kosten menig ondernemer hoofdbrekens.
Zonder het heilige vuur van de passie en het enthousiame zou je dan snel het bijltje erbij neer gooien. Niet doen, gewoon doorgaan. Doorbijten. Ook de lastige dingen moet u leren executeren. Dat gaat beter met passie en enthousiasme. Ik wens u een inspirerende dag!
Bron: Hans Klaasse