PERSONEEL

personeelPersoneelsbeleid is een steeds belangrijker voorwaarde voor het succes van een onderneming. Human Resources Management gaat het verschil maken. De ‘P’ van ‘Personeel’ binnen de vijf P’s van de marketingmix krijgt steeds nadrukkelijker een plek binnen de bedrijfsvoering. Besteedt dus voldoende aandacht aan uw medewerkers en het personeelsbeleid!

Bron: Hans Klaase

Er zijn ondernemers die moeten bezuinigen. Doe dat echter nooit op de kwaliteit van uw personeel. Er zijn ondernemers die met jong en goedkoop personeel een belangrijke klus willen klaren. Bij voorbaat gaat dit mislukken. Personeel moet uitermate geschikt zijn voor de taak die u hen heeft toebedeeld. Met minder moet u geen genoegen nemen. Goed personeel gaat het verschil maken tussen winst en verlies.

Personeel moet u opleiden, coachen, motiveren en stimuleren. In goed personeel moet u investeren. Het mag zeker geen ondergeschoven kindje zijn. Personeelsbeleid is zorgen voor kwaliteit. En dat in de volle breedte, verkooppersoneel, servicemensen, medewerkers op kantoren, chauffeurs en magazijnmedewerkers. Noem het maar op. Het moet kloppen.  Human Resources Management moet u er niet ‘even’ bij doen. Het coachen, beoordelen, evalueren en aansturen is een serieuze bezigheid. In sommige gevallen is het goed om externe deskundigheid in te schakelen. Het is tenslotte een belangrijke kapitaalscomponent!

Human Resources Management is van toegevoegde waarde voor uw bedrijf. Het gaat erom dat alle wet- en regelgeving rond personeel op orde is binnen uw onderneming.Benut u alle fiscale en juridische regels? Hoe zit het met de pensioenvraagstukken en de zaken rond sociale verzekeringen? Overziet u alle consequenties van uw personeelsbeleid? In de meeste gevallen bent u als werkgever verantwoordelijk voor schade en onvolkomenheden. Zorg dus voor een verantwoord beleid. Het zal niet alleen allerlei vervelende tegenvallers voorkomen maar u laat ook aan uw werknemers blijken dat u serieus omgaat met deze zaken. Belangrijk voor modern ondernemerschap. Er komt weer een tijd dat het gevecht rond de talentvolle medewerker losbarst. Staat u dan bekend als een aantrekkelijke en innovatieve werkgever?

Maar ook zaken als ziekteverzuim, arbeidstijden, disfunctioneren en arbeidstijden (en het er zich aan houden) zijn terugkerende issues. Zorg voor een goede dossiervorming. Schakel bijtijds een specialist in. Arbeidsjuristen wijzen altijd op de hoge kosten van ontbinding van een arbeidscontract vanwege het ontbreken van een goede onderbouwing en schriftelijke vastlegging van de geconstateerde feiten. Organiseer meerdere malen per jaar functioneringsgesprekken. Geef positief kritische feedback en beoordeel minimaal eenmaal per jaar de inzet en het functioneren van uw medewerker. Leg deze zaken schriftelijk vast en bespreek met elkaar de actiepunten. Personeel vraagt om aandacht. Geeft u voldoende aandacht? Zorg voor een goede heldere vastlegging van de arbeidsvoorwaarden en laat er geen misverstand over bestaan hoe de afspraken met betrekking tot beloning zijn opgebouwd!

Human Resources Management heeft alles te maken met beleid en organisatie. Soms ook met reorganisatie. Weet u hier voldoende van? Kent u de wet rond de verplichte ondernemingsraad? Kent u voldoende uw rechten en plichten als werkgever? Ook als het gaat om het neerwaarts aanpassen van de arbeidsvoorwaarden? Kent u alle in- en outs van uw CAO? Kortom, personeel en personeelsbeleid zijn belangrijke zaken. Hoe gaat u nu en in de toekomst om met deze aandachtspunten? Stel dat het herstel inderdaad doorzet, staat u dan gesteld? Een goede voorbereiding is het halve werk. Wat denkt u van flexibilisering van uw personeelsbezetting? Heeft u al maatregelen genomen? Het maakt straks uit of u snel kunt bewegen en in staat bent om aan de ‘nieuwe vragen’  van de markt te voldoen!

De ‘P’ van Personeel heeft alles te maken met kwaliteit, management, organisatie en structuur.  Wat is uw strategie en wat zijn uw doelstellingen? Snappen uw personeelsleden dit. Doen zij al mee? Is er wellicht training of coaching voor nodig? Geef duidelijk richting aan uw toekomstplannen, zorg voor medewerkers die ‘meewerken’. Adviseurs kunnen u helpen om uw organisatie in te richten en de structuur effectief te maken. Het succes van de onderneming hangt nauw samen met de houding en het gedrag van uw medewerkers. U kunt bewerkstelligen dat dit aansluit op de eisen van deze veeleisende tijd. Het gaat dan om inzet, vaardigheden en motivatie. Maar ook dienstvaardigheid en dienstbetoon. Goed en betrouwbaar personeel maakt het verschil. Zorg ervoor dat uw Human Resources Management van deze tijd is. Professioneel en modern. 

Daar kunt u de toekomst mee in!

Bron: Hans Klaase

hans@klaasse-klaasse.nl  hans@valeuraccountants.nl

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.