Regisseur van je eigen succes

c620x315_ceb5616b4fb9689f6ce80b37f80d1cb1-1363013831Wat maakt maakt iemand nu een winnaar? Je moet in ieder geval de juiste dingen doen en die tot in perfectie uitvoeren. 7 kenmerken waarmee jij de regisseur wordt van je eigen succes.

Bron: Sprout

Goed, dit klinkt natuurlijk allemaal wat zweverig. Daarom direct ter zake: om succes te hebben met je bedrijf hoef je echt niet duizenden euro’s aan medidatielessen te betalen. Het komt vooral aan op de juiste houding aanleren. Hier een overzicht van de zeven belangrijkste kenmerken.

Succesvolle ondernemers:

1. Nemen risico’s 

Kom je wel vaak genoeg uit je comfort zone? Staat er wel genoeg voor jou op het spel? Vraag jezelf dat eens af. Als je al jaren tevreden bent met een vaste klantenkring of bij een nieuw idee altijd direct bedenkt wat je back up-plan is, dan zit er iets niet goed. Wie risico’sneemt staat namelijk op scherp. En onder druk komen de beste dingen naar boven. 

2. Brengen focus aan    

Je bent bereid risico te nemen. Dat betekent niet dat je als een losgeslagen projectiel je overal maar mee moet bezighouden. Breng focus aan in je eigen activiteiten, maar ook die van je onderneming. Je kent vast wel het 10.000 uren-principe, dat door managementgoeroe Malcom Gladwell wordt aangehangen. Dat houdt je minstens 10.000 uren moet steken in vaardigheden om er goed te worden. Kies je taken dus nauwkeurig uit en breng ze dan tot perfectie.

3. Trekken hun eigen plan

Natuurlijk, moet je open staan voor ideeën van anderen. En ja, waarom zou jij het wiel opnieuw uitvinden als iemand anders in je bedrijf iets veel beter kan dan jij? Weet de kennis van anderen te benutten, maar vraag je ook af: hoe origineel zijn mijn plannen? Als je altijd ja-knikkende hoofden voor je ziet, dan kan dat een signaal zijn dat je te veel leunt op andersmans ideeën. Succesvolle mensen weten namelijk altijd hun eigen plan te trekken.

4. Visualiseren altijd een eindpunt

Je wilt met een nieuw product de markt veroveren? Of misschien denk je wel: ik wil mijn team in de komende jaren gaan uitbreiden? Probeer met alles dat je doet eerst een duidelijk eindpunt te visualiseren. Bijvoorbeeld: binnen twee jaar wil ik twintig procent van de markt hebben en heb twee key accounts van de martleider hebben afgesnoept. Door dingen concreet te maken, creeër je voor jezelf steeds opnieuw weer een droom om naar toe te werken. Zo bereik je doelen sneller en vooral belangrijk: de kans dat je je focus verliest, wordt veel kleiner. 

5. Blijven altijd doorklimmen

Je weet een doel voor je te zien en te behalen. Succesvolle mensen blijven bij het bereiken van de top echter altijd doorklimmen. Het zit in hun natuur. Ze moeten hun energie en kennis altijd weer in iets nieuws kwijt. Als jij dus die twintig procent van de markt te pakken hebt, stel je een nieuw doel. Je gaat voor marktleiderschap of: je start een nieuw bedrijf waar je al productkennis op een andere manier toepast. 

6. Weten te overtuigen

Als je verkopen ziet als overtuigen, dan is dat waar succesvolle mensen altijd mee bezig zijn. Een product of een idee verkopen is iets anders dan een scherp aanbod neerleggen of je mening doordrukken. Sucesvolle ondernemers gaan altijd een stap verder: ze weten mensen te overtuigen. Ze informeren naar problemen en naar argumenten, trekken daar lessen uit en slaan dan hun slag: met een overtuigend antwoord. 

7. Weten hun trots opzij te zetten 

Over je eigen schaduw heen stappen, is een term waarmee politici regelmatig mee smijten naar elkaar. Het betekent zoveel als: weten wanneer je jouw mening of opinie ondergeschikt moet stellen aan het algemeen belang. Succesvolle ondernemers kunnen dit ook. Ze weten wanneer ze hun trots opzij moeten zetten en hun eigen belang ondergeschikt is aan dat van hun bedrijf.  

Lees ook:

Bron: Inc.com

Bron: Sprout

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.