Reptielenbrein weerhoudt menig retailer van succes!

aaeaaqaaaaaaaaeuaaaajdkxmjjiy2vjltuzmgetndllns1inzkylwuxmmuwywrjyjkxzgZoals ik in mijn eerste blog over dit onderwerp reeds aangaf heeft de gemiddelde mens moeite om signalen van het reptielenbrein te negeren.

In veel gevallen is dit maar goed ook omdat dit brein ervoor zorgt dat alle primaire lichaamsfuncties netjes hun werk doen. Hier wil je ook geen controle over.

Het zorgt ervoor dat je lichaam en geest alles onderneemt om te overleven. Je lichaam verkeert in een permanente overlevingsmodus. Tot zover prima!

Bron: Frans Lalieu via LinkedIn

Er is echter ook een keerzijde. Het reptielenbrein staat niet open voor veranderingen. Elke verandering, elke vernieuwing die het brein moet verwerken en opslaan brengt onrust.

Het brein vindt de status quo meer dan prima en probeert jou ervan te overtuigen dat al het andere niet persé nodig is. Het brein zorgt ervoor dat je blijft roeien met de middelen die je hebt. Het weerhoud je ervan om de roeispanen in te leveren voor een buitenboordmotor. Waarom zou je ook! Met de roeispanen kom je ook van A naar B zonder te hoeven investeren in tijd en geld. Terwijl je door iedereen wordt ingehaald met boten met een buitenboordmotor, blijf jij vertrouwen op je roeispanen.

Stel je bent visser! Inmiddels ondervind je last van de boten met een buitenboordmotor die ook nog eens meer gewicht aan vis kunnen meenemen. Het vervelende is namelijk dat als jij op de plek van bestemming aankomt (jouw visplek), het water door deze boten inmiddels is leeggevist.

De kans is nu aanwezig dat je rationele brein (je innovatieve brein) het van het reptielenbrein gaat overnemen om toch maar eens te gaan nadenken over een buitenboordmotor. Hopelijk is het dan nog niet te laat en hebben je collega vissers jouw afzetmarkt voor je vis nog niet overgenomen.

Beslissingen die je als ondernemer neemt zijn in eerste instantie ingegeven door je reptielenbrein. Deze beslissingen zijn gebaseerd op je emotie, op je overlevingsdrang, op je kennis van dat moment. Vaak niet ingegeven door je ratio, maar door je onderbuikgevoel.

Je comfortzone! Terwijl je als ondernemer weet dat zaken niet goed gaan blijf je toch vasthouden aan je oude vertrouwde denkbeelden. Sterker nog, menig ondernemer probeert andere ondernemers ervan te overtuigen dat deze oude denkbeelden eigenlijk nog niet zo oud zijn en best nog wel even meekunnen. Dat het nu minder gaat is natuurlijk vervelend, maar het komt wel weer goed. NIET DUS!

En waarom niet? Omdat er altijd ontwikkelingen gaande zijn die oude denkbeelden onder druk zetten. Omdat er altijd ondernemers zullen zijn die durven te veranderen, die durven te vernieuwen door de werking van het reptielenbrein te overklassen.

Bij deze ondernemers krijgt het reptielenbrein input van de andere delen van de hersenen. Ondanks het feit dat het reptielenbrein sterk wordt beïnvloed door emoties weten sommigen de ratio te laten prevaleren. Als de ingeslagen weg en de toegepaste veranderingen en vernieuwingen positief uitpakken, zal deze nieuwe aanpak onderdeel worden van het reptielenbrein.

Het reptielenbrein beloont namelijk het gedrag dat jou een goed gevoel geeft en daarmee je overlevingskansen vergroot.

Ondernemers die kiezen voor gemak en alles bij het oude laten, laten zich eigenlijk inpakken door hun eigen reptielenbrein. De drang van het brein om te overleven door niet te veranderen leidt uiteindelijk tot het failliet van je bedrijf. Terwijl je eigen ratio aangeeft dat je stappen moet ondernemen, laat jij je overtuigen door het reptielenbrein (emotie) om iets wat noodzakelijk is niet te doen.

Want als je het doet, vergt dit een inspanning die het reptielenbrein eigenlijk niet wil leveren omdat dit brein de huidige status quo wel prima vindt. Veranderingen brengen namelijk onrust met zich mee. En onrust brengt jouw reptielenbrein in onbalans.

Er komt echter een moment dat vasthouden aan het oude ook onrust geeft. Het reptielenbrein geeft dan opdracht tot actie. Vaak is het dan te laat. Het signaal dat het brein je dan geeft om te veranderen kun je niet meer honoreren omdat je de middelen en de kennis niet hebt. Intussen ben je ingehaald door je collega ondernemers, door je concurrentie. Jij stond erbij en keek ernaar.

De emotie heeft het gewonnen van de ratio. Je was liever lui dan moe, liever passief dan actief. Vasthouden aan het oude (je comfortzone) geeft inderdaad rust. Maar onder bepaalde omstandigheden moet je dit loslaten omdat rust uiteindelijk onrust wordt.

Om dit alles terug te koppelen naar waar ikzelf mee bezig ben, wil ik eigenlijk een oproep aan jou doen. Zet je wantrouwen tegen vernieuwing aan de kant en onderzoek en beoordeel de mogelijkheden die de markt je biedt om te veranderen dan wel te vernieuwen. Stap uit je comfortzone en werk aan een succesvol bedrijf.

Heeft jouw bedrijf nog geen effectieve online presence. Dan werk hieraan! Beloof het jezelf om dit in 2017 te gaan doen.

Het is een kwestie van tijd en je wordt ingehaald door ondernemers die wel hebben ingezien dat omni-channel de enige manier is om mee te kunnen met de ontwikkelingen van dit moment. Laat mij jou hierbij helpen!

Bron: Frans Lalieu via LinkedI

(je doet me een groot plezier door deze blog te delen)

(zie ook: Reptielenbrein weerhoudt menig retailer van succes (1).

Frans Lalieu (Local Media Group | RetailAdvisor)

06-557984751 | frans@localmediagroup.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.