Van twee maal per jaar uitverkoop is in de Nederlandse winkelstraten sinds 1984 geen sprake meer. Volgens Jeanine van Eerd, eigenaresse van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, staat ondernemend Nederland door die constante opruiming onder druk. Haar plan: met moderetailers afspreken dat de sale in het vervolg begint op 1 juli en 1 januari. Wanneer dit voorbeeld wordt opgevolgd heeft de MKB-er een half jaar om de nieuwe collectie tegen de bedoelde marge te verkopen.
Bron: Fashion United
Waarom
hebben jullie deze actie opgezet?
“Als agent en distributeur denken we mee met ondernemers. We leveren nieuwe collecties bijvoorbeeld op het moment dat het meteen de winkel in kan. Tegen de sale blijven winkeliers aanhikken. De periode waarin collecties voor de advies verkoopprijs in de winkel hangen, wordt steeds korter. Ook door weersomstandigheden, nu het in maart nog koud is, schieten winkeliers in de stress. Als detaillisten allemaal op 1 juli en 1 januari starten met de uitverkoop, hebben ze in ieder geval een half jaar de tijd om hun collecties te verkopen.”
Hoe gaan jullie bereiken dat ondernemers zich aansluiten?
“We hebben een e-mail gestuurd naar onze 450 klanten en eenFacebookpagina geopend. Ongelooflijk wat een reacties van ondernemers. Na een uur hadden we al veertig likes. We hopen op een sneeuwbaleffect. Het is aan de ondernemers zelf om mee te doen en hun winkelstraat of –centrum aan te sporen ook te wachten met afprijzen.”
Voor wie is de actie bedoeld?
“Voor heel Nederland, voor fysieke winkels en voor webshops. Onze ervaring is dat online winkels zich al goed houden aan de afspraken over afprijzingen. Ik hoop dat ondernemers zich gesteund voelen door het plan en dat ze zien dat het haalbaar is om de uitverkoop te reguleren, als iedereen mee doet.”
Ben je een voorstander van het herinvoeren van de Uitverkopenwet die in 1984 werd afgeschaft?
“Persoonlijk ben ik wel voor de Uitverkopenwet. Maar de wet komt nooit meer terug, want de overheid wil het niet en brancheorganisaties doen ook niet mee. Zij laten zich leiden door grootwinkelbedrijven die het hele seizoen door acties hebben. We hebben door drie verschillende Hbo-studenten onderzoek laten doen naar de uitverkoop. Brancheorganisaties zeggen: ‘Het is nu eenmaal zo dat er altijd uitverkoop is’.
Ik geloof ook dat het werkt als ondernemers zelf het initiatief nemen om de uitverkoop te reguleren. Tuurlijk, er zijn altijd winkeliers die zich niet aan de afspraken houden. Als alle andere ondernemers in de straat zich wel aan de saleovereenkomst houden, kunnen zij die ene winkelier er op aan spreken.”
Is het niet een risco dat consumenten gaan wachten tot de uitverkoop?
“Nee, ik denk dat consumenten juist nu wachten, omdat ze denken dat een product elk moment goedkoper kan worden. We moeten honger creëren bij consumenten en ze opvoeden, zodat klanten denken: ‘ik moet dit kledingstuk nu kopen, want straks is het weg’.”
Bron: Fashion United
https://www.modemanagement.nl/product/inkoopplan-aanbieding/
Bart van den Elsen Goed initiatief, maar leveranciers leveren de winterkleding vaak al in juni/juli en de zomerkleding in december/januari. De winkelier moet dan ruimte vrij maken in zijn winkel en hij moet de handel betalen. Om dit te realiseren gaat hij uitverkopen, terwijl de consument in juni nog geen winterkleding koopt en in januari nog geen zomerkleding. Als men de leveranciers zover kan krijgen dat er op het juiste moment de juiste goederen worden geleverd heeft dit initiatief misschien kans van slagen.
Recente berichten van anderen
Nel de Jager
Fantastisch idee, nu nog even vast laten leggen en laten ondersteunen door Politiek Den Haag
Vind ik leuk · · 2 uur geleden
Zus & Zo
Prima idee !
Vind ik leuk · · 3 uur geleden
Robert Kooi
Goed initiatief!
Vind ik leuk · · 3 uur geleden
Jan Amse
Helemaal mee eens.
Vind ik leuk · · 3 uur geleden
Gido Aben
SUPER Plan!!!! http://www.deroosschoenen.nl
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Mickey van Dinteren
Wij sluiten ons er volledig bij aan . Vaste uitverkoop landelijk bepaald!! SQUARE12 Bilthoven
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Bauke Bakker
Topidee!
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Charla Dekens
Helemaal mee eens, probeer al jaren vol te houden niet voor de kerst te beginnen met sales. Maar dan zie je dat je winkel word gemeden omdat je nog niet hebt afgeprijsd.
Zag vandaag dat de Hema al aan het stunten is met 50% korting op ieder 2e kledingstuk. Waar is het einde vraag ik me af
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Claudia de Meurichy
Misschien krijgen we zo ons verkoopseizoen terug!!!
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Pascale Bunink
Goed gedaan: dit wordt al jaren geroepen, maar iedereen denkt dat er geen oplossing is. Ondernemers hebben recht op een gezonde onderneming en niet een die constant onder druk staat van kortingen.
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Pascale van Bussel
Ik ook!!! Wetsvoorstel??!!
Vind ik leuk · · 4 uur geleden via mobiel
babymerkkleertjes.nl
Zou geweldig zijn als iedereen hier aan mee doet, ook alle (grote) online winkels. Als die beginnen met de sale dan moet je jammer genoeg wel mee. Wachten levert uiteindelijk voor iedereen een beter resultaat op.
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Glamourboysandgirls Rotterdam
Super plan en even 1 of 2 seizoenen niet egoïstisch maar ook je co -nu-lega proberen leeg te verkopen
Vind ik leuk · · 4 uur geleden in de buurt van Rotterdam
Chanty Peeperkoorn
Goed initiatief!! Heel veel succes en hoop zeker dat het gaat lukken!! Mijn like hebben jullien in ieder geval!
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Frans de Lau
Nu al zijn er ketens die stunten met de prijzen! Leveranciers zouden detaillisten die dat doen niet meer moeten leveren! Ook de inkoopcombinaties zouden hierin meer MEER kunnen betekenen voor hun leden. En wat te denken van Mitex? Wat doen die hieraan voor hun detailleden?
Vind ik leuk · · 4 uur geleden
Marian Heezen
Welke initiatieven worden genomen om ook commitment van de grootwinkelbedrijven te krijgen?
Ik ben bang dat het “gat” tussen GWB en de leuke boetiekjes van ons land nóg groter wordt wanneer alleen het MKB dit initiatief omarmt!
Vind ik leuk · · 5 uur geleden in de buurt van Wilp, Gelderland
Elles Emotions
heel goed,ik doe er aan mee Elles-Emotions Oegstgeest dames mode
Vind ik leuk · · 5 uur geleden
Barbara Tielman Lefel
Prima initiatief. Wij doen daar zeker aan mee !!! http://www.barbara.nl
Lingerie Barbara – Welkom
http://www.barbara.nl
Lingerie Barbara, lingerie mag gezien worden
Vind ik leuk · · Delen · 5 uur geleden
Hetty Giesen
Super initiatief alleen kijkt de Nederlandse ondernemer alleen maar naar de buurman en als die begint dan volgen ze meteen.
Vind ik leuk · · 10 uur geleden in de buurt van Tilburg
Frans Kleine
Dit zou geweldig zijn.
Vind ik leuk · · 12 uur geleden
Jettie Oudekerk
Het zou geweldig zijn als we dat voor elkaar gaan krijgen!
Vind ik leuk · · 23 uur geleden
Alain Appelboom
Heel goed initiatief , waar wij volledig achter staan !!! Werkt alleen als iedereen er zich aan houd .
Vind ik leuk · · Gisteren om 20:37 in de buurt van Amsterdam
Lunaazul
Helemaal voor!!
Vind ik leuk · · Gisteren om 19:33 in de buurt van Den Haag
Veldhoven Bibelot
Helemaal mee eens!!! Ga zoveel mogelijk delen!!!!
Vind ik leuk · · Gisteren om 17:24
Robert Slag
Hoop dat elke winkel in Nederland hier aan mee gaat doen!!
Vind ik leuk · · Gisteren om 16:33 in de buurt van Baambrugge
Karin van Leeuwen
Helemaal mee ééns!!!! Eindelijk minder druk!!!!
Biblos Mode Enschede
Vind ik leuk · · Gisteren om 15:33
Marieke Altena
Marie* sluit zich hier bij aan….met het idee….
samen sterk….!
Het zou zonde zijn als kleinere ondernemers
met mooie iniatieven, goede ideeen en
prachtige winkels, ten onder gaan aan
de massa….
Doe het samen…..!!!
Vind ik leuk · · Gisteren om 14:47
Dian Huis Inhet Veld en 4 anderen vinden dit leuk.
Irma Timmermans
Prima Idee, als iedereen meedoet !
Vind ik leuk · · Gisteren om 14:34
John Mulder Het wordt tijd dat winkeliers en fabrikanten accepteren dat het echte seizoen pas in maart en oktober begint. De oplossing is om alles een maand op te schuiven, sale, leveringen, collectiepresentatie’s, dan heb je in december en juni topverkopen tegen goede marge en de sale duurt geen 2,5 maand meer. Van Gaal zou zeggen: “ben ik nou zo slim of……”
We hebben een herkenbaar logo ontwikkeld welke u kunt gebruiken in uw communicatie naar uw collega’s in uw straat, winkeliersverenigingen en brancheorganisaties. Dit logo helpt u op een subtiele wijze aan te geven dat u voorstander bent van het initiatief. U kunt een poster op A4 of A3 formaat uitprinten en in uw etalage ophangen. Tevens hebben we een interactief logo ontwikkeld welke u kunt gebruiken op uw Facebook pagina’, website, blog of andere interactieve media. We hopen u hiermee een gemakkelijke tool aan te reiken die u kunt gebruiken in het bewerkstelligen van het initiatief. We benadrukken dat het heel belangrijk is dat u zelf met uw lokale collega’s aan de slag gaat om dit voor elkaar te krijgen.
Heel veel succes en houd ons s.v.p. op de hoogte van de ontwikkelingen in uw winkelstaat!
Sale Starts 1 juli
Om de MKB niet ‘gek’ te laten worden stellen wij voor de handen in een te slaan en met elkaar te besluiten de sale datum in te laten gaan op 1 juli!
Pagina: 657 mensen vinden dit leuk.
http://www.facebook.com/pages/Sale-Starts-1-juli/194336940689991
De discussie is duidelijk in gang gezet. De zelfstandige ondernemer van Nederland staat in deze discussie in centraal. Het moment is daar om de discussie om te zetten in daden. In veel reacties wordt er aangegeven dit initiatief te willen steunen, maar hoe?
De facebook pagina kan geliked en geshared worden om het sneeuwbal effect via social media toe te passen en te informatiestroom te versnellen. Tevens is het belangrijk dat dit initiatief door u wordt voorgelegd aan de lokale winkeliersvereniging en dat dit wordt besproken met uw collega’s in de winkelstraat.
Hebt u suggesties hoe dit initiatief nog sneller kracht kan worden bijgezet dan vernemen wij dat graag om te delen met uw collega’s van Nederland!
http://www.facebook.com/pages/Sale-Starts-1-juli/194336940689991
“Sale Starts 1 juli……”
Ondernemend Nederland staat onder druk. De tijd om bedoelde marges te behalen is kort. Het is al wat langer koud buiten, dus ziet de ondernemer de bui al hangen. Het seizoen wordt korter om nieuwe zomercollecties te verkopen. Branche organisaties niet willen luisteren naar de MKB-er van Nederland op midden en midden-hoog niveau. Zij laten zich leiden door het Grootwinkelbedrijf en kijken toe als Nederland het gehele jaar door in sale acties heeft. Het kan niet gekker dan ‘dolle, gekke, dwazen en hondsdolle sale acties. De overheid geeft aan de uitverkoopwet niet opnieuw te willen invoeren, omdat het Grootwinkelbedrijf leidend is.
Om de MKB niet ‘gek’ te laten worden stellen wij voor de handen in een te slaan en met elkaar te besluiten de sale datum van de zomercollecties in te laten gaan op 1 juli en de wintercollecties op 1 januari. Dit initiatief lukt alleen door het met elkaar af te spreken en erop te vertrouwen dat het winkelgebied waar u zich in bevindt dit ook nakomt. Lokale expertise en onderlinge relaties in uw winkelgebied maken het overzichtelijk en haalbaar. Wanneer dit voorbeeld in geheel Nederland wordt opgevolgd heeft de MKB-er een half jaar om zijn nieuwe collectie tegen de bedoelde marge te verkopen.
Samen kunnen we ervoor zorgen dat het MKB kan blijven bestaan en dat er met succesvol ondernemen een goede boterham kan worden verdiend en banen kunnen blijven bestaan en worden verschaft.
We horen graag terug wat uw ideeën zijn om sale vanaf 1 juli met elkaar te realiseren en vragen dit idee kracht bij te zetten door de Facebook pagina te liken/sharen
http://www.facebook.com/pages/Sale-Starts-1-juli/194336940689991