STAMPPOT ON THE BEACH

AAEAAQAAAAAAAASNAAAAJGNlOWYxYWE2LTE2OGMtNDFhMy1iNmNjLTA4ODA2YTFmZTA2MwOver zomerrestanten en “rare” vooroplopers.

Wat zitten we toch in een rare branche!
Nog voor het in Nederland goed en wel zomer is, schieten we de zomercollecties al af met kortingen “tot wel 70% ” Als oud vuil hangen de, nog niet zolang geleden ,” zorgvuldig en met overtuiging” geselecteerde collecties op lelijke maatrekken in onze winkels.

Bron: Ad van Antwerpen via LinkedIn

 

Tegelijkertijd strijden ook de eerste nieuwe wintercollecties alweer vol verwachting voor een goed plekje in diezelfde winkel . En wat denk je? Terwijl we maar moeizaam van onze zomerrestanten afkomen, zijn er gek genoeg al wel mensen die met 30 graden een nieuwe winterjas kopen!
Tja, gek of niet: er zijn inderdaad klanten die het nieuwste van het nieuwste als allereerste willen hebben. Die rare “vooroplopers” ( in de marketing innovators genoemd ) zijn de klanten die met veel plezier de volle mep betalen voor al die verse, mooie, nieuwe trends, modellen en kleuren. Omdat ze vrienden en kennissen vol trots hun nieuwe aankopen laten zien promoten ze onze nieuwe trends als ware ambassadeurs en inspireren ze de trendvolgers om ook in actie te komen. Hoe mooi is dat??
Het lijkt dus verstandig en slim om de koopdrift van deze vooroplopers maximaal aan te wakkeren. Maar in plaats van ze te verleiden met prachtige nieuwe etalages, displays en wandpresentaties, moeten ze zich eerst een weg banen door uitverkooprekken vol “topmerken met megakortingen” die eigenlijk alleen nog interessant zijn voor “last minute laggards” die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dat is pas raar, toch?

Ja, en die restanten dan ?
Kijk die restanten ontstaan eigenlijk al voordat het seizoen goed en wel begonnen is. Want omdat die rare vroege vogels al snel de mooiste krenten en de beste maten uit de nieuwe winterpap pikken, loopt u tegen de tijd dat het echt winter wordt alweer volop NEE te verkopen. Omdat u te weinig hartmaten en teveel randmaten hebt gekocht, pakt de grote groep trendvolgers massaal mis, stagneert uw omzet en zit er niets anders op dan “de handel” met “kortingen tot wel 70% “op restantrekken te hangen en te hopen dat de “last minute laggards” u van uw overdosis randmaten af helpen.

Mijn advies: Kies voor de “rare” vooroplopers en ga mee in hun ritme. Durf bijzondere nieuwe styles en kleuren te kopen en presenteer het vroeg en in volle glorie in uw winkel. Koop minder verschillende styles zodat u veel meer hartmaten dan randmaten hebt en u ook de grote groep trendvolgers tot diep in het seizoen kunt helpen. Dat scheelt een berg restanten en margeverlies.
Zo wordt u een aantrekkelijke inspirerende winkel voor vooroplopers in plaats van een winkel waar “last minute restantenkopers” 6 maanden per jaar als aasgieren op restanten en korting jagen.

Succes met vooroplopen

Bron: Ad van Antwerpen via LinkedIn

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *