STRATEGIE ALS EEN CYCLISCH PROCES

cyclisch-procesStrategievorming heeft bij sommige mensen iets van ‘ingewikkeld en theoretische geneuzel’. Je moet het gewoon doen, ondernemen is ‘handen uit de mouwen én gaan’! Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen. Toch is het goed om stil te staan bij strategieontwikkeling. Strategie een cyclisch proces. Het komt steeds weer terug en alles grijpt in elkaar.

Bron: Hans Klaase

De ondernemer die mij -kortgeleden-  aansprak op mijn blogs en artikelen over strategie begreep inmiddels hoe het werkte. “Je moet ergens beginnen. Ik was in het verleden ook niet zo met dit soort zaken bezig. Maar naarmate mijn bedrijf groeide en ik meer personeel kreeg bleek ook de noodzaak tot het hebben van een heldere en begrijpelijk strategie aanwezig. Mijn medewerkers snapten opeens beter wat onze doelstellingen waren en waarom bijvoorbeeld kwaliteit en leverbetrouwbaarheid zo noodzakelijk zijn. Door een begrijpelijk strategie te ontwikkelen kwam ook de communicatie onderling op een hoger niveau te liggen. Ik ben inmiddels dus wel overtuigd van de noodzakelijkheid”. Een betere pleitbezorger kan een adviseur zich niet wensen!

In het strategieformuleringsproces gaat het om een aantal belangrijke -maar relatief simpele- stappen. Laten we het vooral niet ingewikkelder maken dan het is. In een goede strategie zijn de acties geformuleerd in overeenstemming met de tijdshorizon. Degene die bezig zijn met het bepalen van de strategie moeten oog hebben voor de omgeving en de ontwikkelingen. Fnuikend is het stellen van one-liners als: “Waarom moeten we het opeens zo doen, we doen het toch al jaren zo en zo?!” Mensen die met strategieformulering aan de slag gaan stellen zich open op en hebben lef, fantasie en moed. Ze zijn namelijk met de toekomst bezig. Het is een mix van intuïtie en informatie. Van verwachtingen en zekerheden. Kortom een spannend en uitdagend proces!

Aan het begin van een strategievormingsproces staan de vragen: “Waar doen we het allemaal voor? Wat zijn onze waarden, normen, drijfveren, opvattingen en idealen?”Neem hiervoor vooral de tijd. Strategie bepalen is óók een doordenking van het bestaansrecht van de onderneming. Ik zie -als adviseur- regelmatig prachtig mooie presentaties van de ‘strategie’ terwijl over deze fundamentele zaken niet is nagedacht. Men gaat aan de slag, maar waarom is niet bekend. Hoe kan dan ‘de strategie’ zijn afgestemd op de doelen? De tweede stap is het formuleren van de missie. Hier komen zaken als ‘bestaansrecht’ en ‘plek in de samenleving, omgeving en bedrijfssector’ aan de orde. Vervolgens kunnen we dan in de derde stap overgaan tot het stellen van ‘de doelen’. Waar wilt u precies terecht komen?

Niet alle doelen worden één op één gerealiseerd. Onderweg gebeuren er allerlei verschrikkelijke -onvoorziene- dingen. Stagnatie, opkomende concurrentie, economische recessie en ga zo maar door. Daarom is het goed om direct na te denken over alternatieve strategieën. Wat ga ik doen als het tegenzit? Maar ook, wat kan ik doen als het allemaal sneller gaat dan verwacht? Uiteindelijk moet u een keuze maken. In dat kader is het goed om een aantal zaken te overwegen. Maak bij het bepalen van deze keuze en het inschatten van de omstandigheden een SWOT analyse. Aan de ene kant moet u dan de kansen en bedreigingen(van de omgeving waarbinnen de onderneming actief is) in kaart brengen en anderzijds moet u de sterkten en zwakten van uw organisatie bepalen. Dit doen is goed bestede tijd. Ik kan het u verzekeren!

Als u deze stappen gezet heeft komt er zicht op een concrete strategie. Uiteraard komen hierbij ook allerlei cijfermatige zaken ‘om de hoek’ kijken. De strategie moet in meerdere opzichten ‘vertaald’ worden. Maar het allerbelangrijkste is toch wel deimplementatiefase. De strategie moet gaan leven. De medewerkers moeten er mee aan de slag. Communicatie is dan heel belangrijk. Snappen uw medewerkers wat van hen verwacht wordt? Zijn er duidelijke instructies en procedures? Een strategie is niet iets‘statisch’, iets onveranderlijks. Op een mooie dag bedacht en voor de rest van het ondernemersbestaan dé leidraad! Nee. Een verstandige en dynamische ondernemer zal wél vasthouden aan ‘zijn strategie’, maar zal tegelijker tijd deze regelmatig evalueren en ter discussie stellen.

Waarmee ik maar wil zeggen: “Strategie bepalen is een cyclisch proces”.Veel succes!

hans@valeuraccountants.nl  hans@klaasse-klaasse.nl

Bron: Hans Klaase

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.