SUCCESVOLLE ONDERNEMERS

succesvol-ondernemen-300x133Hoe gaat het met uw onderneming? Bent u tevreden? Er zijn ondernemers die het heel goed doen. Ze groeien en weten mooie resultaten te behalen. Het is altijd boeiend om te ontdekken wat hiervan de oorzaak is. Ligt het aan de branche? Heeft men gewoon ‘geluk’? Of zijn er andere redenen aan te wijzen?

Bron: Hans Klaasse

Uit een klein onderzoekje wat ik onlangs hield -in het kader van een inleiding voor studenten- blijkt dat er wel degelijk oorzaken zijn aan te wijzen waarom bedrijven het ondanks de crisis goed doen. Natuurlijk spelen de externe factoren een belangrijke rol. Belangrijker is echter hoe ondernemers hierop reageren- of nog beter- anticiperen. Succesvolle ondernemers zijn meer gedreven, zijn meer passievol en ze denken ‘anders’! Dat maakt -gezien de onderzoeksresultaten- toch wel een groot verschil. Ondernemers die ondanks de crisis groeien en met goede resultaten komen hebben één ding gemeen. Ze zijn positief en constructief bezig met een plan. Ze wijken hier niet van af en blijven koers houden. Mijn concept van ‘planmatig ondernemen’ werkt dus óók hier. Ze zien kansen en veranderen met souplesse en het grootste gemak. Ze passen zich sneller aan.

Ook blijkt dat de organisatie op orde is. Er is sprake van samenwerking en participatie. Er zijn duidelijke onderlinge afspraken en er is een cultuur van elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden en resultaten. Niemand komt weg met een flauwekul-praatje, slap excuus of een smoes. In een bedrijf dat goed draait is er een hoge mate van discipline en commitment. Ook staat in zo’n organisatie de klant en de markt centraal. Alles is gericht op de klant. Dat is immers de broodwinning!

Deze bedrijven hebben -zonder uitzondering- een duidelijke strategie. Het strategisch management was vroeger het domein voor de leidinggeveneden. Enkele ingewijden trokken zich een paar maal per jaar in geheimzinnigheid terug. Gevolg was dan een ‘strategie’ die iedereen moest begrijpen en uitvoeren. Dit werkte natuurlijk niet. Veel moeite met de implementatie en onnodig veel weerstand. De succesvolle ondernemers hebben strategie tot een activiteit van het gehele bedrijf gemaakt. En dat is heel verstandig. Strategische doelen worden alleen bereikt als het hele bedrijf doordrongen is van de noodzaak. Vernieuwing van de organisatie gebaseerd op strategische keuzes, moeten met name op het niveau van de werkvloer worden bedacht én gedragen. Zet daarom strategisch management heel diep in de organisatie. Communiceer erover en monitor de voortgang. Strategie is iets dat dagelijks ter sprake moet komen in de ‘kleine’ dingen en de grote besluiten. Strategie is richtingbepalend. U moet zich er consequent aan vasthouden. Het zal u helpen om de doelstellingen snel te realiseren!

Ook is het klantgericht werken één van de belangrijkste succesfactoren. Dit moet dominant in de structuur en cultuur van de onderneming gaan zitten. De organisatie moet als het ware om de klant heen worden ingericht. De klant staat immers centraal. Verkoop, service en klantcontact moet hoog op de agenda staan wilt u profiteren van marktkansen. Alle handelingen van de organisatie moeten gericht zijn op het toevoegen van waarde. Klanten moeten dit ondervinden. De organisatie is er niet voor zichzelf maar voor de klant. Succesvolle bedrijven onderscheiden zich hierin. U moet traditionele en ingesleten rollen omdraaien. Weg met die oude arrogante cultuur! Klanten zijn niet lastig maar ze zijn waardevol. Klantcontact moet plezierig verlopen. Klanten moeten zich thuis voelen. Zij moeten op u aan kunnen, u vertrouwen. U iets gunnen. Alles binnen de organisatie moet mensen die met klanten te maken hebben faciliteren. Dan pas staat de klant centraal. Sommige ondernemers hebben dit inmiddels goed begrepen. Het gaat ze dan ook -ondanks de crisis- goed af!

Kwaliteitsdenken is ook zo’n succesfactor. Kijk altijd kritisch naar uw producten, assortiment en service. Daar moet u het van hebben. Pas de manier van handelen, denken en doen -en de werkorganisatie- regelmatig aan. Zorg ervoor dat u -door evaluatiegesprekken- voeling blijft houden met de werk- en verkoopvloer. Zij vangen als eersten de signalen op van de klanten. Kwaliteitsdenken vraagt echter meer. Ga met elkaar afspraken aan. Commitment maakt u sterker! Zorg voor trainingen en gesprekken die het kwaliteitsniveau omhoog brengen. Zorg dat klachten direct worden opgelost. Een kwaliteitslabel kunt u zichzelf niet geven, de klant wel. In alle opzichten moet het binnen uw bedrijf kloppen. Ik sprak laatst een ondernemer die kwaliteit tot topprioriteit had benoemd. Zijn omzet groeide de laatste jaren met tientallen procenten. Van heinde en ver kwamen de -nieuwe- klanten. Klanten die tevreden zijn over uw prijs-kwaliteitverhouding zijn de beste ambassadeurs. Kwaliteit is een essentieel onderdeel van succesvol ondernemen geworden. Een onderscheidende factor!

Als laatste kwam uit het onderzoek dat verhoging van het rendement natuurlijk te maken heeft met meer omzet en het behalen van een betere marge. Maar ook kostenbewustzijn scoorde hoog. Ik zag significante verschillen. Een kostenbesparende inrichting van de primaire processen en een lean & mean cultuur helpen om de ‘winst’ binnen boord te houden. Verspilling doet altijd een aanslag op het rendement. Overbodigheid in functies, een net te ruime bezetting en slordigheid in de planning leiden tot forse meerkosten. Staffuncties kunnen soms beter verdwijnen. Overlegsituaties zijn niet altijd zinvol. U dient uw organisatie zo plat mogelijk in te richten. Alle handelingen moeten zijn toe te schrijven aan de klant. Kortom, kostenbewustzijn loont. Op deze wijze kunt u op andere terreinen wat ruimhartiger zijn. Bijvoorbeeld om uw klanten eens te verwennen. Iets te doen aan verantwoord ondernemen. Een maatschappelijk doel te steunen of een deel van de winst te reserveren voor trainingen, cursussen of personeelsactiviteiten.

Dat is dan vervolgens weer goed voor de samenwerking en de participatie met- en van uw personeel. Beschikt u ook over een beetje durf en lef om het ‘net’ even anders te doen? Doe het dan! Neem vandaag nog het besluit om op de genoemde aspecten focus te kiezen. 

Het gaat u helpen

Veel succes met succesvol ondernemen!

Bron: Hans Klaasse

hans@valeuraccountants.nl   hans@klaasse-klaasse.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.