TO LOCK DOWN OR TO OPEN UP?

De discussies laaien weer op, lockdowns worden weer genoemd als ingreep om het virus te doen stoppen. Doorstroomlocaties zoals winkels worden nu al beknot (kortere openingstijden, mondkapjes etc.) en het doemscenario is dat er meer maatregelen op ons afkomen.

Bron: Peter Ter Horst


Ga je hier tegen in, en kom je zelfs met goede argumenten, dan krijg je de vraag ‘hoe wil je het dan oplossen?’, wordt je egoïstische eigenbelang verweten of je krijgt #codezwart om je oren geslingerd.

Als een maatregel bewezen geen nut heeft rechtvaardigt het nog niet deze in te voeren omdat er blijkbaar geen andere oplossing is.
Om op onderbuik maatregelen in te voeren die voor bepaalde branches desastreus zijn, onder het mom van ‘wat anders? , is niet te rechtvaardigen.

Maar is er geen andere oplossing dan? Eerst de argumenten waarom het geen goed idee is om doorstroomlocacties verder te beknotten met maatregelen zoals 2G of zelfs een lockdown in te voeren.

Afbeelding
Bron: Twitter @lientje1967

Hierboven de cijfers die de kamerleden 15 november jl overhandigd hebben gekregen van het RIVM. Zoals je ziet komen doorstroomlocaties niet in het lijstje voor. En let wel, het waren drukke maanden sinds april dit voorjaar.
Ook het ziekteverzuim van winkelmedewerkers is niet toegenomen gedurende de afgelopen 20 maanden.

De impact van maatregelen als bijvoorbeeld 2g voor winkels is enorm.
– 870 duizend werknemers in winkels
– 56.000 niet-essentiele winkels
– 27 miljoen vierkante meter
– verspreiding volgens RIVM vorig jaar; 0,7%
– dit jaar komen winkels niet eens in het lijstje voor
– maandelijks 300-550 miljoen bezoekers die gescanned moeten worden
– meer dan 27.000 openstaande vacatures, waar halen winkels personeel vandaan om mensen te scannen?
– winkelpersoneel is getraind om service te verlenen niet om discussies bij de voordeur aan te gaan

Om met de woorden van Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland te spreken, “Ondernemers worden voorop gezet in de strijd tegen Corona als poortwachters …….en je geeft ze de rekening en een schop na….”

De impact van een lockdown zijn nog veel desastreuzer, ik heb er veel over geschreven waaronder dit blog.

Oproep aan het kabinet en zeker ook aan de Eerste en Tweede Kamerleden:

Laten we stoppen met denken in ONMOGELIJKHEDEN maar laten we denken in MOGELIJKHEDEN.
Open Up in plaats van Lock Down.

Er ontstaan verschillende tweedelingen in het land. De gevaccineerden en ongevaccineerden, mensen die voor een lockdown zijn en mensen die hier tegen zijn. Mensen die de maatregelen strikt opvolgen en mensen die hier wars van zijn. Maar in alle groepen mis je de nuances en het constructief bekijken van de mogelijkheden om er samen iets aan te doen.
Ook de politiek speelt hier een rol in. In plaats van verbinden zien we polarisatie en de groepen mensen nog verder uiteen drijven.
Emoties nemen het over van ratio. Want ja, dat rommelde ons vorig jaar ook in een lockdown. Er ontstond ophef rondom black friday en dit werd geframed door de politiek . Slechts twee winkelstraten in Nederland werden afgesloten terwijl analyses uitwezen dat op die dag in heel Nederland de winkelstraten 72% minder bezoekers hadden tov 2019!

Bron: InRetail 3.12.2020

We moeten de zorg op alle mogelijke manieren ontlasten, de dreigende code zwart moeten we zien te voorkomen. Daar komen vanuit de politiek en het OMT allerlei scenario’s voor op tafel, maar na 20 maanden lijkt het tijd voor een andere strategie en insteek. Je moet de dijken ophogen waar overstromingen dreigen en niet, om in deze metafoor te blijven, Friesland ontruimen omdat de maas in Limburg dreigt te overstromen.

Ondertussen houden de winkels zich keurig aan de maatregelen. Mondkapjes, anderhalve meter, kuchschermen, handgels en bij ziekte blijven medewerkers thuis.

Bron: Peter Ter Horst

 

Eén reactie

  1. Ondernemers die niet afwachten maar actie ondernemen, zullen nooit kunnen zeggen, we hebben het niet geprobeerd!🔔

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.