TOEKOMSTPLANNEN

toekomst1Heeft u uw plannen voor volgend jaar al op een rijtje gezet? De tijden gaan beteren. Een lichte groei, betere economische vooruitzichten en toenemende bestedingen. Laten we het hopen! Sommige ondernemers staat het water aan de lippen. Het is dus tijd om goed na te denken over de toekomst. Pleidooi voor een goed doordacht plan!

Bron: Hans Klaase  www.hansklaasse.nl

“Hoe ga ik optimaal profiteren van de economische opleving en hoe ga ik de ‘schade’ inhalen?”  Deze vraag stelde mij onlangs een directeur van een middelgroot handelsbedrijf.

Een ondernemer moet denken in kansen en niet in bedreigingen. Zodra er een nieuw perspectief is moeten alle pijlen gericht zijn op het doel. Dat vraagt niet alleen om een strategische keuze maar ook om inzicht in de interne en externe situatie. Hoe staat u er momenteel voor? Kent u alle cijfers, verwachtingen, gevaren en uitdagingen in uw branche of sector? Beschikt u over voldoende financiële middelen? Hoe gaat u zonder al te veel middelen toch die noodzakelijke investering doen? Wat zijn uw omzetverwachtingen en mogelijke groeikansen? Waar kunt u nog besparen of zaken anders aanpakken?

Allemaal vragen. Deze vragen zijn noodzakelijk om te komen tot een soort ‘startpositie’ of noem het een ’nulmeting’, op basis hiervan kunnen realistische toekomstplannen gemaakt worden en zullen mogelijke hiaten aan het licht komen. Dit moment van ‘bezinning’ is nuttig en raadzaam. Even de situatie overzien! Voor een ondernemer is bijna geen probleem onoplosbaar. Toch is het zinloos om zonder ‘nulmeting’  de weg in te slaan naar de toekomst. Ook de toekomst zal namelijk blijken onzeker te zijn!

In deze tijd van het jaar bestaat een groot deel van mijn tijdsbesteding uit het doorspreken met mijn klanten van hun toekomstplannen. Ik maak op basis van actuele cijfers en omstandigheden letterlijk en figuurlijk de balansop. Ik maak berekening en analyseer cijfers en verwachtingen. Vervolgens gaan we de ondernemersplannen doornemen. Is er voldoende rekening gehouden met de omgeving? Wat zijn de verwachtingen van de branche? Wat is de meest kansrijke positie? Tot hoever reikt ‘de polsstok’? Welke risico’s zijn in te calculeren? Kortom, veel vragen.

Pas dan gaan we serieus nieuwe plannen beschrijven en gaan we rekenen. We maken begrotingen en een prognose. Verschillende varianten passeren de revue. Ik stimuleer mijn klanten om verschillende scenario’s te overdenken. Er moet altijd een plan B zijn, soms zelfs een plan C. Op deze wijze maken we plannen die fundament hebben en kunnen dienen als basis voor het operationele jaarplan. Dit plan is de leidraad voor alle beslissingen. Óók de toekomst is -zonder twijfel- onzeker!

Heeft u uw plannen voor het komend jaar al op orde? Of denkt u: ‘we zien het wel!’ Jammer, u geeft zichzelf hierdoor een mindere kans op een succesvol herstel of groei. Het is bewezen dat ondernemers met goed doordachte plannen en een slimme strategie beter presteren. Dit komt mede door het feit dat zij hun plannen kunnen gebruiken om de medewerkers te stimuleren. Het is heel belangrijk dat u over uw plannen een gerichte en heldere communicatie start. U moet uw mensen stimuleren om er samen met u de schouders onder te zetten.

Toekomstplannen zijn er niet om de plannen als zodanig, maar om de toekomst! Het geeft structuur, niet alleen aan interne ‘stakeholders’ maar ook richting externe financiers zoals banken. Zij willen graag kennis nemen van uw plannen. Het geeft hen een bepaalde mate van ‘zekerheid’. De toekomst is immers al onzeker genoeg?!

HansKlaasse11hans@valeuraccountants.nl

www.hansklaasse.nl

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.