UW EIGEN KRACHT IS GROTER DAN U DENKT

eigen-krachtWeet u waar u -als ondernemer- goed in bent? Weet u hoe u van een kans een gebeurtenis kan maken? Heeft u zicht op de zwakke kanten van uw organisatie? (Her)kent u de bedreigingen die intern en extern op u af komen? Als u dit niet weet komt u iedere keer voor een verrassing te staan, bent u te laat óf overvallen en overkomen de omstandigheden u op de meest onverwachte momenten. Onderneem vanuit uw kracht, die is vaak groter dan u denkt

 Bron: Hans Klaasse

Misschien eens goed om een analyse te maken. Sommige mensen doen dit onbewust. Ze weten drommels goed wat hun sterke punten zijn. Ze nutten deze uit en maken slim gebruik van de gunstige omstandigheden. Dat ‘onbewuste’ heeft echter een gevaar. U gaat niet optimaal en systematisch met de kansen om! Hierdoor krijgt u een verkeerd beeld van uw eigen kracht. Stel uzelf eens de vraag hoe zaken zouden zijn uitgepakt als u wél op een bewuste manier een (kwalitatief) betere keuze had gemaakt? U kunt zelf uitmaken of er dan een kans is gemist! In de praktijk blijkt dat bewustzijn gekoppeld aan intuïtie de beste resultaten geeft. Er zijn ook mensen die heel expliciet omgaan met het benutten van hun sterke punten. Zijn versterken deze continu. Zoals een sporter traint en zich goed verzorgt, zorgen zij voor het continu verbeteren van de eigen en daardoor teamprestaties. Zij investeren in innoveren en vernieuwen!

De drijfveer van bewust krachtige ondernemers is het bouwen aan een voorsprong op de concurrentie. Zij zetten al hun strijdvaardigheid en energie in om anderen voor te blijven. Zij kijken vanuit deze positie uiteraard ook naar de ‘tegenstander’. Op deze wijze zien zij hun eigen zwakten. Wat moet ik verbeteren? Waarom doet ‘hij’ het makkelijker en soepeler? Vanuit de eigen kracht (sterkten) werken zij aan het opheffen van de tekortkomingen (zwakten). Het voordeel van deze aanpak is dat er een verschrikkelijk groot beroep wordt gedaan op de creativiteit en het zelfvertrouwen. Een positief offensief en geen defensief  ‘terugtrekken’ in het eigen bastion. Eigen kracht blijft dan onbenut en de tijd gaat op aan het wegwerken van de zwakten.  De confrontatie zoeken. Daar is verbeeldingskracht en lef voor nodig. Creativiteit geeft vindingrijkheid, spontaniteit en verrassende invallen. Kijk dus vanuit uw sterkten naar uw zwakten en niet andersom!

Hoe bent u voorbereid op de komende periode? Heeft u het daar weleens over met uw medewerkers? Speelt u voldoende in op marktontwikkelingen? Benut u voldoende alle moderne technieken? Hoe staat het met uw financiële positie? Deze lijst is moeiteloos aan te vullen. Het gaat er in de aard van de zaak om dat u weet hoe uw onderneming in elkaar zit. De zaken die (al) goed gaan en goed zijn moet u eerst versterken. Dat is de meest effectieve methode. De minder ontwikkelde zaken vragen om een inventarisatie en prioritering. Ik zie teveel ondernemers, te snel, te veel dingen aanpakken. Het resultaat is overspannenheid, traagheid (vanwege het niet afmaken), onvolkomen en weinig doordachte besluitvorming.  Maak uw lijstje compleet, ga voor de ‘quick wins’ en werk vervolgens aan structurele verbetering. Denk en onderneem vanuit uw kracht!

Wanneer u deze stappen heeft gezet is het tijd voor een meer grondige analyse over de eigenschappen van uw onderneming. Hierbij komt uzelf ook ruimschoots aan bod. Geen probleem. Wat is typerend voor uw leiderschap? Wat zijn uw competenties? Zijn deze voldoende ontwikkeld? Heeft u een sparringpartner of coach? Helemaal niet zo vreemd hoor! Hoe staat het met uw marktpositie? De markt is misschien wel veel groter dan dat u op basis van uw competenties en interne organisatie nu bestrijkt. Zonde toch?! Vanuit uw sterke punten moet u een effectieve verbeterslag maken. U kunt meer dan u denkt. Zijn uw processen efficiënt en doelmatig ingericht? Is uw marktkennis optimaal? Hoe staat het met de competenties van uw medewerkers? Kortom, wat is de kracht van uw organisatie? Waar moet u uw kracht en sterke punten meer aanscherpen? Dat zijn belangrijke vragen!

Als laatste dient u te kijken naar de externe omstandigheden. De werkomgeving (het concurrentieveld) van uw onderneming en de markt. Hoe gaat deze zich ontwikkelen? Bent u er klaar voor? Bekijk eens met een open en eerlijke blik de omstandigheden. Zorg er voor dat u een eerlijk beeld krijgt van de externe omstandigheden en vertaal deze naar goede besluiten. Ook hier moet u weer vanuit uw eigen kracht redeneren. Het heeft geen zin heel ingewikkelde dingen te willen realiseren waarvoor uw organisatie nog niet geschikt is. U kunt beter snel reageren op zaken die u wél kunt ’handelen’ en vervolgens degelijk en doordacht uw zwakke punten verbeteren.

Kansen en bedreigingen vragen om reactie en actie, niet om langdradige redenaties. Een ondernemer die weet waar hij goed in is zal niet dralen. Hij komt in actie en zal gaandeweg –bewust– werken aan zijn zwakten. Goed mogelijk dat hij nóg sterker uit ‘de strijd’ komt!

hans@valeuraccountants.nl

 Bron: Hans Klaasse

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.