De moderne consument gaat tegenwoordig niet meer aan het begin van het seizoen een keer de winkels in om voor het hele seizoen inkopen te doen.
Er zijn zichtbare veranderingen in het kooppatroon van de consument te zien door het jaar heen.
Zoals er in voorgaande jaren een piek te
zien was in de omzet aan het begin van het seizoen, is deze omzet nu veel meer verdeeld over het
hele seizoen. Een van de redenen hiervan is dat de consument vaker de winkels ingaat om te kijken
of er al nieuwe items hangen.
Dit is een verandering waar zeker de kleine retailers nog niet
helemaal op in kunnen spelen. Veel leveranciers leveren aan het begin van het seizoen in een keer
een grote collectie die ook op korte termijn betaald moet worden. Door de verandering in het
kooppatroon van de consument kan de kleine retailer niet meer aan het begin van het seizoen de
benodigde omzet halen om de nieuwe collecties mee te financieren. Hierdoor komen veel retailers
in de financiële problemen.
Deze ontwikkelingen zijn mede te danken aan de grote winkelketens die de laatste jaren enorm in
opkomst zijn. Ketens zoals bijvoorbeeld Zara leveren meerdere collecties per jaar waardoor de
consument regelmatig even binnenloopt om te kijken. Zo komt de gemiddelde Zara klant 17 keer
per jaar in een Zara filiaal. Daarnaast hebben zij betere afspraken met hun leveranciers, zo hoeft
Zara pas maanden na levering te betalen.10 Inditex, de organisatie waar Zara onder valt, heeft in het
eerste kwartaal van 2012 dan ook een omzetstijging behaald samen met andere grote
modeketens zoals Hennes en Maurits11.
Bij de kleinere retailers is juist in dezelfde periode een
daling van 2,8% geconstateerd door CBW-MITEX. In dezelfde periode kwam ook het centraal
bureau voor de statistiek met cijfers over de retail, zij constateerden echter een daling van slechts
0,8%.
Bron: Never.Out.Of.Stock – Afstudeerscriptie Daniek van Son & Joyce Hol
Door: Daniek van Son & Joyce Hol
European Fashion Business School
TMO