VERMENIGVULDIGEN

vermenigvuldigenKunt u het alleen? Ja? Mooi! Dan bent u een ‘kale‘ uitzondering. De meeste ondernemers kunnen dit namelijk niet. Sommigen denken van wel, maar ze kunnen het niet! Ze zijn aan zichzelf overgeleverd. Jammer en onnodig. Ondernemers die bijtijds hulp inroepen en samenwerking zoeken hebben een voorsprong. Voelt u al iets kriebelen? Prima! Samenwerken en hulp inroepen is namelijk niet een teken van zwakte maar van kracht. En op ‘krachtige ondernemers’ zit de Nederlandse economie -momenteel- te springen!

Bron: Hans Klaasse

Ik kom ze maar al te vaak tegen. Ondernemers die het te lang ‘zelf’ hebben gedaan. Trots of gebroken. Het is maar net welk karakter erin zit. Maar de meeste hebben het net niet gered. Althans, zo willen ze het doen voorkomen. Een aantal keren aan een zijden draadje gehangen. Meerdere malen het niet zien zitten, maar geen hulp inroepen. Trots?Ik denk eerder een teken van gekrenkte hoogmoed. Dommigheid en kortzichtigheid. Adviseurs zijn te duur en samenwerkingen te omslachtig. Ze doen het liever zelf. En toch is juist deze tijd heel geschikt voor samenwerken. Er zijn verschillende mogelijkheden. Eendracht maakt macht. Dan moet je natuurlijk wel ‘in zijn’ voor delen. En delen is -over het algemeen- vermenigvuldigen. Dat snapt nog niet iedereen. Ik zie in mijn omgeving heel veel mensen angstvallig en bekrompen reageren op samenwerking. Terwijl het juist zo leuk kan zijn. Ik promoot dus altijd een ‘open’ houding ten opzichte van de buitenwereld. Hoe kan je elkaar versterken en verbeteren? Elkaar scherp houden en de handen inéén slaan? Problemen die je kunt delen lijken minder ernstig. Als je er zelf niets aan kan doen is dat een gegeven.Maar als je er samen iets aan kunt doen is dat winst. Uitdagingen die je wel moet zien. Je samen richten op nieuwe perspectieven en nieuwe oplossingen brengt plezier in het ondernemen. En dat is broodnodig. Ik zie mooie vormen van samenwerking. In allerlei situaties. In Amerika is gecombineerde winkelen al heel lang een succes. Twee concepten die dicht bij elkaar zitten. Meerdere vormen van dienstverlening die elkaar aanvullen. Een win-win situatie creëren. Daar gaat het om. Samenwerken als de sleutel voor succes!

Even tussendoor. Ik ken mensen -ondernemers- die écht kansen missen. Ze zijn uitsluitend met zichzelf bezig. Een soort soloactie. Individuen die twijfelen, angstig zijn en dit vervolgens overschreeuwen door –afhankelijk van het type mens- door ‘blabla gedrag’ of een eenzame missie die maar niet écht lijkt te lukken. Allebei de groepen hebben één ding gemeen: “Ze kunnen niet delen en dus ook niet vermenigvuldigen!”

Bent u er al aan toe? Of toch liever even wachten? De kat uit de boom kijken? Ik voorspel u dat bij herstel samenwerken heel goed werkt. Samen opbrengsten en kosten delen in plaats van elkaar bestrijden. Elkaar aanvullen in plaats van aanvallen. Het moeten natuurlijk wel de juiste combinaties zijn onder de meest optimale afspraken en omstandigheden. Niet zomaar ‘iets’ doen. Het aardige is dat de wereld steeds kleiner aan het worden is. Overal ter wereld zijn er mogelijkheden tot samenwerken. Internet speelt daar een belangrijke rol in maar ook de moderne communicatiemiddelen. Maak de wereld tot uw speelveld door samenwerking. Ik zie er de mooie voorbeelden van. Zoek het dus in allianties. Samenwerken zonder al te formele plichtplegingen of moeilijke protocollen. Zorgen voor direct profijt door schaalgrootte of gedeelde resultaten. Dat is de toekomst van het moderne ‘global ondernemen’. Door internationale samenwerking kan je een nieuwe -moderne- multinational worden. Door lokaal te ondernemen met partners marktleider. Denk er eens over na. Ik begon met: “Ondernemers kunnen het niet alleen”. Misschien wel een naargeestige en schokkende openingszin. Ik hoop dat het u tot nadenken zet. Samenwerken is namelijk helemaal . Natuurlijk zijn er allerlei voorwaarden aan verbonden en moet u goed nadenken. Maar dat is allemaal economisch en juridische te regelen. De succesvolle ondernemers van de toekomst weten op de juiste manier te bundelen. Ze zoeken partners die ‘iets’ meebrengen. Van meerwaarde zijn. Zo kijkt men ook naar u. Bent u al van meerwaarde? Dan is de volgende stap deze waarde te vermenigvuldigen!

Nog even tot slot. Mensen -ondernemers- die leren te delen zijn in staat veel meer uit zichzelf en hun ‘business’ te halen. Zevermenigvuldigen namelijk. Gooi dus de angsten en zelf opgelegde beperkingen overboord. Stel uzelf open op naar samenwerkingspartners, wees transparant en eerlijk, durf dingen los te laten en zie dat u het zelf bent die het meest in de weg staat naar succesvol ondernemerschap. Maar daar is wel durf en karakter voor nodig. Eng he!

Ik wil u helpen dit alles te overwinnen. Bel of mail me gerust. Alweer eng he, vooral zo’n directe benadering!

hans@valeuraccountants.nl  hans@klaasse-klaasse.nl

Bron: Hans Klaasse

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *