Vijf tips om de verkoop in je fysieke winkel te verbeteren

winkelstraat-600x240Wat voor winkel je ook hebt, het verbeteren van je verkoopcijfers is altijd een goede zet. En dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Er zijn veel manieren om de verkoop in je winkel te stimuleren, hier volgen een aantal tips.

 Bron: Henk Holzhauer Retail Actueel

Geef voldoende aandacht aan je bestaande klanten
Maar al te vaak krijgt het aantrekken van nieuwe klanten prioriteit boven het aandacht geven aan bestaande klanten. De realiteit is echter dat bestaande klanten vaker en meer producten bij je afnemen en hun vrienden en bekenden stimuleren om dat ook te doen. Dus luister naar de feedback en suggesties van je vaste klanten en neem ze serieus. Zij zorgen er tenslotte voor dat jij je omzet haalt.

Maak het aantrekkelijk voor klanten om weer terug te komen
Of het nou een spaarsysteem is of een speciale aanbieding voor nieuwe producten of diensten, dit soort acties zorgen ervoor dat je klant extra aandacht heeft voor jouw productaanbod. Het laat je klanten tevens zien dat je vertrouwen hebt in je business, omdat je een risico durft te nemen om producten of diensten (gratis) weg te geven. Denk vooraf wel goed na over de strategie die je gaat volgen, het heeft geen zin om lukraak producten weg te geven aan iedereen die in je winkel komt.

Wees persoonlijk
Het in stand houden van traditionele verkoopwaarden helpt je aan loyale klanten en zorgt voor een goede reputatie. Het maakt het leven van je klant en dat van jou zelf ook aangenamer. Wees attent en beleefd en ben oprecht geïnteresseerd in je klant. Praat over koetjes en kalfjes en vraag om feedback over je producten en diensten. Als jouw productaanbod zich daarvoor leent, kun je een persoonlijke aanbieding doen, als dit helpt om de klant over de streep te trekken.

Zorg dat je winstmarge altijd de volle aandacht krijgt
Als je de verkoop in jouw winkel echt een boost wilt geven, zal je veel aandacht moeten besteden aan slimme acties die je verkoop stimuleren. Zaken die bijdragen aan je winstmarge variëren van het uiterlijk van de winkel, speciale aanbiedingen, marketingbeleid, tot personeel en klantenservice.

 

Zorg dat je klanten jou niet vergeten
Als je wilt dat klanten jou verkiezen boven je concurrenten, dan moet je zorgen dat je opvalt. Bovenstaande tips helpen hierbij, evenals creatieve ideeën en een goed business plan. Klantbeleving begint op straat en eindigt na de verkoop. Geef je klant de nodige aandacht en pluk hier later de vruchten van. Het plaatsen van een geldautomaat kan een goede stimulans zijn voor klanten om je winkel binnen te lopen en naast het pinnen een aankoop te doen. Met name in meer afgelegen gebieden moeten mensen vaak relatief lang reizen voordat ze bij een geldautomaat zijn. Door het aanbieden van deze service kom je tegemoet aan de wensen van jouw klant.

Henk Holzhauer

Bron: Henk Holzhauer Retail Actueel

Tweet: TIP! Mode #inkoopplanning en #budgetteren lastig? Bekijk de Video van #Modemanagement. Is het waard! Klik http://ctt.ec/K39qs+

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.