Waarom is een goed prijsbeleid belangrijk?

c620x315_d20da5908e26b6ecb669941d3574ab0a-1351861661De prijs bepaalt grotendeels welke strategie je volgt. Zo kun je voor een kwalitatief en duurzaam imago gaan. Zit je altijd onderaan de markt qua prijs? Dan  zullen klanten je vooral als prijsvechter zien. En daarbij geldt de gedachte ‘goedkoop is duurkoop’, waardoor je dus (onbewust) een ander soort publiek aantrekt. Aan de hand van het prijsbeleid dat je hanteert, trek je dus een bepaalde doelgroep aan.

Bron: Ondernemer in business

Daarnaast breng je het voortbestaan van je bedrijf in gevaar door een verkeerde prijs te vragen. Want bij een te lage verkoopprijs is het de vraag of je nog een marge overhoudt, terwijl je jezelf uit de markt prijst door een te hoog bedrag te vragen waarvoor de klant niet bereid is te betalen.

Wat is het voordeel en nadeel van een te hoge prijs (in vergelijking met de markt)?

Een te hoge prijs zorgt voor een lagere verkoop. Dat kan tegelijkertijd een voor- en nadeel zijn:

Nadeel: Nadeel is dat je jouw product of dienst uit de markt prijst. Klanten vinden het in dat geval niet waard om zoveel geld te betalen, waardoor je dus te weinig verkoopt om winst te maken. Wanneer je dit ondoordacht doet, blijf je in het ergste geval met een overschot aan producten zitten of (bij een dienst) huurt niemand je in.

Voordeel: Wanneer weinig mensen zoveel geld over hebben voor jouw product of zich het gewoonweg niet kunnen veroorloven om het aan te schaffen, creëer je – in combinatie met de juiste marketingstrategie – exclusiviteit. Bedenk vooraf hoeveel producten je maximaal denkt te kunnen (en willen) verkopen en hangt daar een marge aan om de lage afname te compenseren.

Wat is het voordeel en nadeel van een te lage prijs (in vergelijking met de markt)?

Een te lage prijs voor je product of dienst vragen, betekent dat je marge minimaal tot nihil is.

Nadeel: Bij een lage prijs twijfelen klanten al gauw aan de kwaliteit van het product of de dienst. Daarnaast is het lastig tot onmogelijk om na enige tijd een ‘ gangbare’ prijs te vragen, zonder veel klanten te verliezen. Met als gevolg dat je altijd weinig tot niets overhoudt aan de verkoop en de kans op een gezond en succesvol bedrijf klein is.

Voordeel: Is je gekozen strategie om de concurrent vooral op prijs te verslaan? Dan kies je er bewust voor om onderaan de markt te zitten. In dat geval compenseer je de lage marge met andere producten of diensten waar je wel meer aan verdient.

Bron: Ondernemer in business

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.