Waarom je de 4 marketing p’s beter kunt vergeten

OLD WAY VS. NEW WAYMisschien ken je ze wel: de beroemde 4 p’s van de marketing. Product (of dienst), prijs, plaats (distributie) en promotie. Iedere p stelde een pijler onder het marketingbeleid voor. Zoals je kunt zien gaan de 4 pijlers allemaal over het product.

Bron: Ingrid Langen 

Hoe ziet het product eruit? Hoe ziet het assortiment eruit? Waarin onderscheid mijn product zich van de concurrentie? Wat is de beste prijs? Hoe zorg ik ervoor dat ik concurrerend blijf? En hoe komt mijn product bij mijn klant, via welke kanalen distribueer ik het? En op welke manier promoot ik mijn product? Welke communicatiemiddelen gebruik ik daarvoor? Dit zijn allemaal vragen die je binnen die 4 pijlers van de marketing stelt.

Het product is uit

Maar het is een gedateerd systeem. Het product is niet meer het centrum van de aandacht. Een bijzonder goed product is een randvoorwaarde geworden. Daarmee onderscheid je jouw bedrijf niet meer. Nike heeft het nooit over sportschoenen, ze zijn bezig met een sport’beleving’. Met een levensstijl, met mensen die zich daarbij aangesloten voelen. Apple doet hetzelfde. Google ook.

Prijs wordt pas een keuzecriterium als er niets anders meer overblijft. Er zullen altijd prijskopers zijn. Het is aan jou om te besluiten of je deze groep wilt bedienen. Verder hebben mensen andere criteria om op te besluiten. Bij de bepaling van je doelgroep stel je vast welke koopmotieven jouw doelgroep heeft. En tot wie jij je wilt richten met je marketing.

 Geen 4 p’s, wat dan wel?

Je kunt nu de 4 C’s gebruiken:

  • Connectie of Contact
  • Conversatie
  • Conversie
  • Creativiteit

Connectie

Hoe kom je in contact met je doelgroep. En wie is die doelgroep eigenlijk? Hoe vinden ze jou? En hoe vind jij hen? Heb je voldoende contacten? En contactmomenten? Pas wanneer je elkaar gevonden hebt, kun je door naar de volgende C:

Conversatie

We doen niet meer aan promotie. We hebben interactie, voeren een gesprek. Je moet iemand eerst leuk vinden en vertrouwen voordat je zaken doet. Pas dan komt het product om de hoek kijken. Dus het komt er nu op aan: wat voor gesprekken voor jij? Op welke manier? En waar? Wat past bij jou? En bij je doelgroep?

Conversie

Hoe ‘converteer’ jij mensen van contact en gesprekspartner naar klant? Dat is waar conversie over gaat. Je hebt meestal een aantal contactmomenten nodig voordat iemand die stap zet. Voor sommigen zijn het heel veel stappen, anderen besluiten snel. De vraag die jij jezelf moet stellen: hoe doe ik dat? Op welk moment en op welke manier wordt iemand klant bij mij? Zowel online als offline zijn daar technieken voor. Die kun je bestuderen en bekijken welke bij jou passen.

Creativiteit

Tijdens al deze stappen heb je creativiteit nodig. Creativiteit in het leggen van contacten: wat past bij jou? Creativiteit in je conversatie: je wilt geen saaie grijze muis zijn. Creativiteit in de conversie: mensen willen niets ‘verkocht’ krijgen. Mensen willen het gevoel hebben dat ze graag met jou aan de slag gaan. Ook in dat traject kun je creatief zijn.

Werk jij nog met de 4 p’s? Of had je daar nog nooit van gehoord? Wat denk je van de 4 C’s: vind jij dat een betere manier om je marketingaanpak op te bouwen?

Over Ingrid Langen

Content marketing, WordPress, bloggen, social media, identiteitsmarketing, waardecreatie, tekstschrijven, een bron van inspiratie zijn voor zelfstandigen.

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.