Wat is uw winstverbeteringsplan voor dit jaar? Tips!

Logo-McKnight-02-104x1301De afgelopen maanden sprak ik regelmatig met ondernemers over de winstgevendheid van hun bedrijf. Toen ik daar naar vroeg, bleek tot mijn verbazing dat geen van hen een Winstverbeteringsplan heeft. Natuurlijk kunt u als ondernemer afwachten en hopen dat de winst door toeval of geluk zal verbeteren. Maar het is beter hieraan sturing te geven. In dat geval is  winstverbetering het resultaat van doordachte beslissingen en activiteiten. Ons advies is bij de volgende drie aspecten stil te staan en actie te nemen waar dat mogelijk is:

Bron: McKnight Consultancy

1) Omzetverhoging.

Het verhogen van uw omzet met 5%, bij gelijkblijvende brutomarge en bedrijfskosten, heeft een groot effect op uw nettowinst. Bijvoorbeeld: als uw brutomarge 40% is en de bedrijfskosten zijn 30%, dan leidt een verhoging van de omzet met slechts 5% tot een verhoging van uw nettowinst met 20%!

De vraag is dan wat u zou kunnen doen om zonder prijsverlaging, maar eventueel wel met enige investering, 5 of 10% meer omzet te realiseren. Misschien moet u het zoeken in kwaliteitsverbetering, een aanpassing van de verpakking of een andere besteding van het reclamebudget. Kijk ook eens naar mogelijkheden om systemen en processen te verbeteren waarmee u de klanttevredenheid vergroot. Of investeer in een verkooptraining en zorg er voor dat uw medewerkers met meer passie klantgericht werken. Het spreekt vanzelf dat u hier als ondernemer het goede voorbeeld zou moeten geven.

 2) Verbetering brutomarge.

De snelste manier om de brutomarge te verbeteren en daarmee uw nettowinst, is een prijsverhoging.Het klinkt simpel, maar als u de prijzen met slechts 5% verhoogt en nog steeds hetzelfde volume verkoopt, dan groeit uw nettowinst met maar liefst 50%! Als u kwaliteit levert en de moed toont om daarvoor 5% meer te vragen, dan maakt dat vaak het verschil tussen een middelmatig en een zeer winstgevend bedrijf. De vraag is of u het zich inderdaad kunt veroorloven om iets meer voor uw producten of diensten te krijgen. En of u daar dan ook de moed voor heeft. Misschien is 5% ineens te ambitieus, probeer dan eens een prijsverhoging met slechts 2%. Daarmee verhoogt u in dit voorbeeld uw nettowinst toch nog met 20%!

Maar u kunt uw brutomarge ook verbeteren door scherper in te kopen of de productiekosten te verlagen. Welke specifieke beslissingen en activiteiten zijn nodig om dat mogelijk te maken?

3) Verlaging bedrijfskosten.

Als u uw bedrijfskosten met slechts 5% verlaagt, dan kunt u in dit voorbeeld uw nettowinst met niet minder dan 15% verhogen! Zorg er wel voor dat u alleen snijdt in het vet en niet in het hart of de botten van uw organisatie. Zoek naar verspilling, een te lage productiviteit en inefficiënties. Vraagt u zich eens af hoeveel verloren gaat door slechte planning of communicatie. Of door onjuiste informatie, ineffectieve processen en het ontbreken van een gevoel van urgentie. Wij zien nogal eens dat geld wordt verspild aan reclame die niet werkt, bedrijfsruimte die leeg staat en aan personeel dat niet (meer) goed functioneert. Durf kritisch tegenover medewerkers te staan die alleen voor het salaris naar hun werk gaan, maar geen echte belangstelling hebben in uw bedrijf, uw klanten of de winstgevendheid. Hopelijk komt dit binnen úw onderneming niet voor, maar wees er scherp op en sluit uw ogen niet voor deze (trieste) realiteit! Wees duidelijk over uw verwachtingen, meet de prestaties van uw medewerkers en wees niet bang om ’underperformers’ aan te pakken.

Samenvattend.

Wij noemden dus 3 manieren om uw nettowinst te verbeteren:

  1. Omzetverhoging
  2. Verbetering brutomarge
  3. Verlaging bedrijfskosten

Met commitment en actieve inzet op deze deelgebieden kunt u uw nettowinst minstens verdubbelen. Maar uit ervaring weten wij ook dat veel ondernemers het lastig vinden om de juiste, maar soms pijnlijke maatregelen te nemen. Dan is het goed te weten dat wij klaar staan om te helpen bij de opzet en realisatie van een Winstverbeteringsplan.

Neem gerust contact op als u eens vrijblijvend met een specialist wilt sparren over mogelijkheden om de winstgevendheid van uw onderneming te vergroten. Vul dan hier ons contactformulier in.

Bron: McKnight Consultancy

https://www.modemanagement.nl/product/inkoopplan-aanbieding/

 

2 reacties

  1. Stef Bus:
    Vraag is hoe reëel een omzetstijging van 5% op dit moment is? De branche leverde nogal wat in de afgelopen jaren. Mijn inziens is het uiteraard van belang te streven naar verbetering van omzet maar ik adviseer ook vooral aandacht te geven aan verbetering van marge. Zoek de dialoog met leveranciers om te kijken of verbetering van de calculatie mogelijk is, of slowsellers geruild kunnen worden of er “handel” te krijgen is voor in het seizoen en de opruiming en of er efficiënter ingekocht kan worden om afprijzing te beperken. Verbetering van marge met 2% naar 42% geeft hetzelfde effect als 5% meer omzet.
    Sturen op cijfers dus!

  2. Beste Stef,
    Dat klopt als een bus. Sturen op marge door middel van prijs en/of directe kosten/inkoopkosten heeft het beste effect op je nettowinst. Zie ook mijn andere blog: https://www.modemanagement.nl/prijsverhoging-de-beste-weg-naar-winstverbetering/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.