We staan ​​allemaal wel eens voor uitdagingen, maar het is onze reactie op die uitdagingen die bepalen hoe snel we ze kunnen overwinnen

We staan ​​allemaal wel eens voor uitdagingen, maar het is onze reactie op die uitdagingen die bepalen hoe snel we ze kunnen overwinnen.

Er zijn doorgaans twee soorten opvattingen die mensen hebben over uitdagingen: optimistisch of pessimistisch.

 Bron: Brian Tracy

Hoewel iedereen van nature de neiging kan hebben om de ene of de andere mening te hebben, zal uw vermogen om een ​​optimist te zijn wanneer zich uitdagingen voordoen, van invloed zijn op uw algehele succes en kijk op het leven.

Hoe optimisme geluk beïnvloedt

Hoewel de meeste mensen de neiging hebben zich te concentreren op hun lichamelijke gezondheid en uiterlijk, is geestelijke gezondheid even, zo niet belangrijker, een onderdeel van uw gezondheid.  Dit komt doordat uw geestelijke gezondheid van invloed is op de manier waarop u bijna alles in het leven doet.

De echte maatstaf voor “mentale fitheid” is hoe optimistisch u bent over uzelf en uw leven.

Om mentaal fit te worden, moet je leren hoe je je denken op heel specifieke manieren kunt beheersen, zodat je je geweldig voelt over jezelf en je situatie, wat er ook gebeurt.

Dus hier zijn een paar tips om positief te blijven, uitdagingen te overwinnen en succes in het leven aan te trekken.

5 manieren om een ​​optimist te zijn tijdens uitdagingen

1. Beheer uw reacties en reacties

Er zijn een paar fundamentele verschillen in de reacties van optimisten en pessimisten.  Het eerste verschil is dat de optimist een tegenslag als tijdelijk beschouwt, terwijl de pessimist het als permanent ziet.

De optimist ziet een ongelukkige gebeurtenis, zoals een bestelling die niet doorgaat of een verkoopgesprek dat mislukt, als een tijdelijke gebeurtenis, iets dat beperkt is in de tijd en geen echte impact heeft op de toekomst.  De pessimist daarentegen ziet negatieve gebeurtenissen als permanent, als onderdeel van het leven en het lot.

Dus als je jezelf in deze situatie bevindt, neem dan even de tijd om echt na te denken over de uitdaging voordat je reageert.  Probeer de volgende stap naar verbetering te visualiseren in plaats van in te spelen op de tegenslagen waar je geen controle over hebt.

Laat geen enkele negatieve gebeurtenis invloed hebben op de andere aspecten van uw leven en de uitdagingen waarmee u wordt geconfronteerd.

2. Isoleer het incident

Een ander verschil tussen de optimist en de pessimist is dat de optimist moeilijkheden als een bijzondere gebeurtenis ziet, terwijl de pessimist ze als universeel beschouwt.

Dit betekent dat wanneer er iets misgaat voor de optimist, hij of zij de gebeurtenis beschouwt als een geïsoleerd incident dat grotendeels losstaat van andere dingen die in zijn leven gaande zijn.

Een pessimist neemt het incident en voegt het toe aan een waslijst met andere dingen die in hun leven gebeuren.  Ze hebben een grotendeels negatieve kijk op alles en hebben de neiging om de stress die ze voelen over het ene probleem uit te breiden naar andere, niet-gerelateerde delen van hun leven.

Dus, om positief te blijven, probeer jezelf eraan te herinneren dat alleen al omdat je te maken hebt met een tegenslag op één gebied – of dat nu een project op het werk is dat achterblijft of geen mijlpaal bereikt – niet betekent dat het hele doel achterhaald is.  Mogelijk moet u uw plan aanpassen.

Een enkele tegenslag lijkt op dit moment misschien groot, maar in werkelijkheid kun je de meeste tegenslagen snel overwinnen met de juiste vooruitzichten.  Door het incident te isoleren, kunt u de tegenslag op de voet volgen en er vervolgens vanaf gaan.

Een beetje motivatie nodig?

Identificeer wat u motiveert en hoe u uw volledige potentieel kunt benutten met mijn gratis werkboek.

Download nu

3. Bekijk tegenslagen als tijdelijke gebeurtenissen

Als iets waar je op rekende bijvoorbeeld niet uitkwam en je het voor jezelf interpreteerde als een ongelukkige gebeurtenis, maar iets dat gebeurt in de loop van je leven en bedrijf, zou je reageren als een optimist.

De pessimist daarentegen ziet teleurstellingen als alomtegenwoordig.  Dat wil zeggen, voor hem zijn het indicaties van een probleem of tekortkoming die elk gebied van het leven doordringt.

Als je merkt dat je in deze situatie bent, neem dan even de tijd om jezelf eraan te herinneren dat je altijd in staat bent om te veranderen en niets is in steen gebeiteld.  Een halfvolle mentaliteit van glas brengt een optimist ertoe te geloven dat er iets beters aankomt, waardoor hij iets krijgt om voor te werken.

Een pessimist geeft het op en laat een enkele tegenslag de andere gebieden van zijn leven beïnvloeden.  Dit kan een negatief rimpeleffect op uw leven veroorzaken, terwijl de optimist in elke situatie gemotiveerd blijft.

4. Vat mislukking niet persoonlijk op

Het kan soms buitengewoon moeilijk zijn om de positieve kant van mislukking te zien.  Een optimist ziet gebeurtenissen als extern, terwijl pessimisten gebeurtenissen als persoonlijk interpreteren.  Als er iets misgaat, zal de optimist geneigd zijn de tegenslag te zien als het gevolg van externe factoren waarover hij weinig controle heeft.

Een optimist probeert de situatie niet persoonlijk op te vatten.  Hoewel falen niet iets is waar iemand mee wil omgaan, gebruikt de optimist het als een leermogelijkheid.

Als de optimist bijvoorbeeld in het verkeer wordt afgesneden, in plaats van boos of overstuur te worden, zal hij het belang van de gebeurtenis simpelweg verlagen door iets te zeggen als: “Oh, nou, ik denk dat die persoon gewoon een slechte dag heeft.”

De optimist denkt niet dat ze werden afgesneden omdat die persoon kwaadwillende bedoelingen tegen hen had.  De pessimist daarentegen heeft de neiging alles persoonlijk op te vatten.  Als de pessimist wordt afgesneden in het verkeer, zal hij of zij reageren alsof de andere bestuurder opzettelijk heeft gehandeld om hem of haar van streek te maken en te frustreren.

Als je naar het grotere geheel kijkt, kun je kalm te werk gaan en door elke situatie heen werken zoals de optimist in dit voorbeeld deed.  U kunt zelfs nog verder gaan en elke negatieve situatie in een positieve veranderen.  Door toe te staan ​​dat de persoon je afsnijdt, heb je hem misschien geholpen op tijd aan het werk te komen of een deadline te halen.

Onthoud dat de onvermijdelijke tegenslagen waarmee u wordt geconfronteerd, tijdelijk, specifiek en extern zijn.  Beschouw de negatieve situatie als een enkele gebeurtenis die geen verband houdt met andere potentiële gebeurtenissen en die grotendeels wordt veroorzaakt door externe factoren waar je weinig controle over hebt.

Weiger eenvoudigweg de gebeurtenis te zien als op enigerlei wijze permanent, alomtegenwoordig of indicatief voor persoonlijke incompetentie of onvermogen.  Besluit om te denken als een optimist, wat er ook gebeurt.  Je hebt misschien geen controle over gebeurtenissen, maar je kunt wel bepalen hoe je erop reageert.  Hoe eerder u dit leert, hoe gelukkiger u in het leven zult zijn.

5. Blijf kalm en objectief

Een persoon die echt een optimist is, heeft het vermogen om zowel objectief als emotieloos te zijn wanneer hij wordt meegesleept in de onvermijdelijke stormen van het dagelijks leven.  Deze persoon heeft het vermogen om op een positieve en optimistische manier met zichzelf te blijven praten, ongeacht wat er in zijn leven gebeurt.

Hierdoor kunnen ze hun geest kalm, helder en volledig onder controle houden ondanks de externe omstandigheden.  Omdat deze persoon meer ontspannen en bewust is, zijn ze veel beter in staat om gebeurtenissen efficiënter te interpreteren.

Dus wanneer een optimist wordt geconfronteerd met een uitdaging of een gebied van stress, zijn ze veel beter uitgerust om het te overwinnen.  Ze zijn in staat om de volledige controle te behouden, proactief te handelen en zich niet te laten vertroebelen door externe krachten.

Aan de andere kant kan een pessimist verstrikt raken in hun emoties, waardoor ze boos, overstuur en afgeleid worden.  Dit leidt ertoe dat ze problemen slecht aanpakken, irrationeel denken en dingen moeilijker maken dan ze werkelijk moeten zijn door reactief te handelen in plaats van proactief.

Als u zich overweldigd voelt of het gevoel heeft dat uw bloed kookt, oefen dan om in deze situaties kalm te blijven.  Hoewel gemakkelijker gezegd dan gedaan, kan kalm blijven en positief denken je leven veranderen.

Word optimistischer!

Nu u deze vijf stappen heeft om u te begeleiden, kunt u deze ideeën in uw dagelijkse leven gaan toepassen.

Onthoud dat tegenslagen tijdelijk en extern zijn en wanneer er iets misgaat, worden ze meestal veroorzaakt door een verscheidenheid aan externe gebeurtenissen.  Zeg tegen jezelf: “Wat niet kan worden genezen, moet worden verdragen”, en ga dan weer nadenken over je doelen.

Een beetje motivatie nodig?

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.