Welkom in onze winkel!

18cb4412b3fd96d4c2c15944894f7ea5_LIk loop een (op)nieuw geopende winkel binnen. Nieuwsgierig over hoe het geworden is. Ik word direct begroet door een enthousiaste man. Hij zegt op een jubelende toon “welkom in onze nieuwe winkel!” Ik dacht nog, zo…… TOP! Vijf minuten later kom ik hem weer tegen en zegt hij precies hetzelfde….. en ook op dezelfde toon. Ik begin te twijfelen en  mijn vrouw zegt wat ik denk ; “ hij heeft ons de vorige keer niet goed gezien, denk ik”.

Bron: Diederik van Lieshout

Wat tijdens dit bezoek opvalt is het volgende. Het enthousiasme van deze man is verder nergens in de winkel terug te vinden. Alle medewerkers staan met de rug naar de bezoeker of weigeren te kijken als er iemand langsloopt. We komen de enthousiaste man nog een keer tegen bij het naar buiten gaan en ik hoor hem tegen een paar andere mensen die binnen komen zeggen “welkom in onze winkel!”. Als meerdere mensen in deze winkel ook maar een beetje van het enthousiasme van deze man hadden gehad was het rondje door de winkel een stuk leuker geweest! Nu loop ik door een magazijn vol spullen i.p.v. een winkel met personeel. Slaat het enthousiasme van deze man niet over op de rest van het personeel? Of is de man alleen enthousiast als er bezoekers binnen zijn?!

 

Even later lopen we een andere winkel binnen op deze meubelboulevard. Andere producten, dezelfde sfeer. We worden na zeker vijf minuten binnen te zijn zelfs aangesproken met de klassiek zin “kan ik u helpen?”. Ik griezel altijd bij deze zin, ik kan daar niets aan doen. De kans dat deze winkel iets aan mij verkoopt is gedaald tot 0%. Jammer. Ik zeg netjes tegen de dame; “nee hoor, wij vinden het zelf wel”. We  lopen de winkel door en komen in gesprek met een verkoper, te groot pak en een strop in zijn stropdas die niet bij de jongeman past. Hij heeft wel een leuke en vlotte babbel en wijst ons nog op een paar mooie producten voor wij de winkel verlaten. Als deze verkoper ons ook begroet had was het bezoek aan de winkel anders verlopen. Zoals ik al zei, jammer! 

 

Het gevoel dat de bezoeker krijgt als deze de winkel binnen komt is bepalend voor het verdere verloop van het bezoek. Sterker nog, het zorgt er zelfs voor of de bezoeker iets bij je koopt of niet! Hoe vaak maak je zelf niet mee dat je een winkel binnenkomt en denkt, nee. Heeft dat dan met de winkel te maken? Of met de mensen die er werken en je begroeten (of juist niet?). Het komt nog steeds dagelijks voor dat een bezoeker “gewoon” vergeten wordt en deze de winkel weer verlaat zonder dat iemand hem/haar gezien heeft. Veel Retail bedrijven laten kansen liggen. Er zijn nog steeds veel winkels waar de medewerkers het gedrag van hanggroepmedewerkers hebben. Ze blijven bij een balie of kassa staan en begroeten de bezoeker van afstand. De drempel die je hiermee opwerpt voor de bezoeker is enorm! Niet iedereen voelt zich prettig bij de gedachte om een groep mensen te “storen”. Ik ben ervan overtuigd dat je beschikbaar moet zijn voor je bezoekers. Spreek ze aan als ze binnen komen, een korte begroeting, je vraagt wat de reden van het bezoek is en je zorgt ervoor dat de bezoeker het jouw gunt om het product aan hem/haar te verkopen. 

 

Worden alle bezoekers begroet in jouw winkel?

 

Zoals ik het net beschreef klinkt het allemaal best makkelijk. Dat is het ook als jij je team goed kent. Je mensen hebben allemaal hun eigen kwaliteit de ene blinkt uit in verkoop en de andere in kassahandelingen. Zet je team op de juiste manier in en gebruik de kwaliteiten.  Als mensen doen waar ze goed in zijn, zijn ze ook succesvoller! Die enthousiaste man die mij  welkom heette mag dat van mij de hele dag doen. Als hij dan ook nog de juiste persoon aan die bezoeker kan koppelen heb je goud in handen! Als je in de morning call de taken en verwachtingen bespreekt en iedereen zijn/haar verantwoordelijkheden weet is het aan de manager de taak om dit te managen! Daag je mensen iedere dag uit om de bezoekers te verrassen en te verleiden om klant te worden. Ga met jezelf (als manager)de uitdaging aan om je teamleden uit hun eigen comfortzone te halen. Als je als manager de hele dag op de vloer bent en je mensen coacht en traint blijf je als manager continu op de hoogte van het hele proces in de winkel. Zorg ervoor dat de bezoeker altijd op de eerste plaats staat! Alle werkzaamheden stoppen als je een bezoeker binnen krijgt. 

De bezoeker krijgt alle aandacht en jij en je team maken er een tevreden klant van! 

 Hoe worden de bezoekers in jouw winkel begroet?

Bron: Diederik van Lieshout

*******************************************************************************

Ik ben Diederik van Lieshout. 45 jaar en een enthousiast Retail dier. Woonachtig in Eindhoven, getrouwd en vader van 2 kinderen (pubers). Mijn doel van deze website is om mijn visie en ervaringen te delen over retail. Tevens deel ik mijn ervaringen (in het hoofdstuk ervaringen) over mijn laatste sollicitatieprocedures en de dingen die ik hierin meemaak.

Afgelopen 28 jaar heb ik alle facetten van Retailland ervaren en eigen gemaakt. Van vakkenvuller tot Regiomanager. Vooral in de functie van Storemanager heb ik veel geleerd en uitgeprobeerd. Deze ervaringen komen mij als Regiomanager fantastisch van pas. Ik weet wat er op de vloer van je verwacht wordt en hoe je met je mensen om kan gaan om meer succes te krijgen! Mijn manier van leidinggeven is situationeel in combinatie met persoonlijke aandacht. Mijn kracht is het vertalen van het verkoop- en winkelvloerproces naar actie en succes! Door de behaalde resultaten (KPI’s) samen met de manager te analyseren kan hij deze gaan gebruiken. Ik leer de manager de KPI’s in te zetten voor succes. Ik verplaats mij makkelijk in de mensen op de winkelvloer en het management. Hierdoor kan ik ze helpen en uitdagen om zelf sterker en beter te worden en ben ik een goede gesprekspartner in de vergaderingen.

Mijn mening en visie op Retail zal ik op deze site met je delen.

Natuurlijk zullen mijn sollicitatie ervaringen ook langskomen.

Deze manier geeft mij de kans om mezelf zichtbaar te maken in de “nieuwe” sociale wereld. Mijn ambitie is om op korte termijn weer Regiomanager te zijn voor een Retail organisatie.

7d1cf0c6fbefa05fe7b228611acee738Ik kijk uit naar je reactie!

Diederik 

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.