Wanneer ik als consument winkels bezoek beginnen mijn handen vaak te jeuken. In de retail moet hard gewerkt worden om de consument te binden, te boeien en vooral te behouden. Helaas gaat dit bij een groot aantal retail ondernemingen nog regelmatig fout. Om een retail organisatie succesvol te maken en te houden moet er geïnvesteerd worden in het belangrijkste onderdeel van de organisatie: de werknemers op de winkelvloer!
Bron: Wendy van Gilst
Het gezicht van de organisatie.
Werknemers op de winkelvloer zijn het gezicht van de organisatie. De marketingdirecteur, de designer of de communicatie adviseur van een organisatie zullen niet dagelijks gesprekken aangaan met de consument in de winkel. Dit doen de werknemers op de winkelvloer. Wanneer een consument naar een mening over een organisatie wordt gevraagd zal deze mening gebaseerd zijn op de ervaring in de winkel. Wordt een consument altijd goed en fijn geholpen door een werknemer dan zal de consument een goed gevoel bij de organisatie hebben en terugkomen. De werknemers op de winkelvloer zijn uiteindelijk bepalend voor het aantal consumenten in de winkel.
Budgetten voor werknemers op de winkelvloer
Helaas zijn de functies op de werkvloer binnen de retail niet altijd de beste betalende functies. Er is vaak weinig budget beschikbaar (gemaakt). De redelijk lage salarissen maken de functies minder aantrekkelijk en zeer geschikte kandidaten reageren helaas niet op de vacatures of melden zich af bij het horen van de salarisindicatie. Verkoop is een vak en echt niet voor iedereen weggelegd. Goede verkopers en shopmanagers zijn waardevol voor een organisatie en deze waarde mag niet onderschat worden! In mijn ogen zal iets meer budget zorgen voor vakmensen op de winkelvloer.
Communicatie
Veel organisaties geven aan problemen te hebben met de communicatie. Een omschrijving die weinig zegt over het echte probleem. Het probleem wordt duidelijk op de winkelvloer. Vanuit een hoofdkantoor worden vaak richtlijnen uitgezet met betrekking tot de marketing in de winkels. Deze informatie bevat richtlijnen over de etalage, wandopbouw of instore marketingmateriaal. Voor veel organisaties is het van groot belang dat deze richtlijnen nagestreefd worden. Het werk ligt bij de werknemers op de winkelvloer, zij moeten de etalage’s omkleden, de wanden opbouwen en het materiaal implementeren. Helaas wordt er vaak te weinig informatie gegeven. Hierdoor worden fouten gemaakt en verzwakt het beeld dat een organisatie uit wil stralen. Investeren in communicatie vanuit het hoofdkantoor naar de winkels zorgt ervoor dat werknemers op de winkelvloer hun werkzaamheden beter kunnen uitvoeren en het beeld van een organisatie wordt versterkt.
Het verhaal van de organisatie
Zoals al eerder gezegd zijn de werknemers op de winkelvloer het gezicht van de organisatie. Vaak worden deze werknemers ook buiten werktijd herkent en geassocieerd met de organisatie. Het is daarom belangrijk dat deze werknemers weten waarvoor de organisatie staat. Zij moeten trots zijn op hun werkgever en bijna het merk of product ademen. Hoe sterker en beter het gevoel bij de werknemers aanwezig is en leeft hoe beter zij het gevoel over kunnen dragen op anderen. Daarom is het belangrijk dat een organisatie hierin investeert. Een organisatie moet het verhaal aan alle werknemers op de winkelvloer vertellen en de werknemers de middelen geven om de organisatie heel goed te kennen. Een organisatie moet er alles aan doen om hun werknemers trots te maken!
Wanneer werknemers op de winkelvloer zich gewaardeerd voelen zal de productiviteit stijgen.
Winkels hebben de toekomst, een consument zal altijd blijven shoppen. De werknemers op de winkelvloer hebben het lot van een organisatie voor een groot deel in handen, reden genoeg om met deze werknemers aan de slag te gaan!
Bron: Wendy van Gilst