De shopper verleiden

 

Bron:Chantal Riedeman

http://www.shopology.nl/blog

 

Veel leesplezier!

De shopper verleiden kan nog zoveel beter

Isrid van Geuns van IS WORKS schreef voor MVRO haar ervaringen op van een dagje winkelen in Haarlem samen met ‘shopoloog’ Chantal Riedeman (voormalig store manager IKEA en V&D). Als het om verleiden van de shopper gaat, zijn er nog een hoop ‘quick wins’ te realiseren. In dit artikel enkele van haar tips samengevat.

Omdat volgens Isrid Van Geuns 85% van de aankoopbeslissingen impulsief, dus op gevoel wordt genomen, is het van groot belang de klant een goed gevoel te geven in de winkel.

De basics

    * Rechts van de ingang moet na 1,5 tot 3 meter een product staan dat iedereen aanspreekt. Daarna snel in het zicht ‘eyecatchers’ die de potentiële klant verder de winkel in trekken
    * Presenteer je een kledingset, zorg dan ook dat de diverse items binnen handbereik hangen
    * Maak het aanraken en pakken laagdrempelig en zorg voor proefmodellen want shoppers willen aanraken, ruiken en voelen

Stopkracht

    * Verleiden begint op straat. Zorg dat de deur openstaat of gebruik schuifdeuren
    * Etalages zijn te homogeen en voorspelbaar. Heb lef, nodig een kunstenaar of co-creëer met producten van een andere winkelier uit jouw straat

Verleidkracht

    * Zet bij de ingang ‘new arrivals’ of aantrekkelijke sets op paspoppen gepresenteerd met daarbij ook de afzonderlijke producten uit die sets voor het grijpen
    * Haak in op actualiteit. Plaats I love mama-shirts rond Valentijnsdag in de etalage en niet achterin, zet paraplu’s bij de ingang als het regent
    * Eenmaal binnen: prikkel de zintuigen! Zet proefmodellen neer om te voelen, doen, ruiken of door te bladeren. Simon Lévelt doet dat goed, net als Rituals
    * Dienstverleners lijken soms beter in staat te verleiden dan winkeliers met een fysiek product. Deze laatsten zijn misschien te veel met hun product bezig of met de vorm, in plaats van de winkelbeleving

Ken je klant

    * Vrouwen zijn verzamelaars. Presenteer het als in de kledingwinkel waar je naar de grote tafel in het midden toe gezogen waar de cup cakes en lieve notitieboekjes naast dat mooie truitje liggen en even verderop spot je die kettingen die je altijd al wilde hebben. Door de diversiteit van het aanbod krijg je bij elk product het idee dat je een unieke vondst hebt ontdekt!
    * De man is praktisch en voelt zich goed begrepen bij Suitsupply. Alles hangt hier op maat en vervolgens op model en kleur

Een creatief verslag met enkele simpele verleidingstips in deze video:

Bron:Chantal Riedeman

http://www.shopology.nl/blog

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.