GAAN VOOR GOUD!

goudAltijd al graag de beste willen zijn? Gaat u voor goud? Ook als ondernemer? En, is het een beetje gelukt of moet u terugzien op een kommervolle periode en een ondergewaardeerde positie? Dan is er in beide gevallen iets te leren. De beste zijn is een loffelijk –maar zeer vermoeiend– streven. Echter, ondermaats opereren is niet nodig. U kunt zich namelijk –iedere dag van uw ondernemersbestaan– verbeteren. Verbeteren om één van de betere te worden! Wees positief en leer van de dingen die anderen beter doen. Wat doen marktleiders eigenlijk anders dan marktvolgers? Waarom zijn zij zo succesvol en op welke wijze kunt u dit evenaren? Heeft u ambitie? Maak deze dan waar!

Bron: Hans Klaasse

Meten is weten. Het eerste advies is om uw zaken op orde te brengen. Wat zijn uw financiële prestaties, hoe zit het met de margeontwikkeling en de kosten? Slaat uw marktstrategie aan? Ziet u stijgende verkopen, weet u waar en bij welke klantgroepen? Kent u de prestaties van uw personeel? Op welke wijze geeft u sturing aan sales en management? Werkt u kostenefficiënt en hoe staat het met uw budgetten? “We zouden het toch over marktleiderschap hebben?”, denkt u wellicht. “Wel, dat klopt, maar marktleiders hebben dit soort zaken helemaal op orde!” Het is dus zaak dat u volledig ‘in control’ bent met de prestaties en resultaten van uw onderneming. Dat is de voorwaarde om te kunnen sturen. Sturen en duidelijk kiezen is noodzakelijk om als marktleider te kunnen opereren!

Waarom is het inzicht in cijfers zo belangrijk? Wel, iedere marktleider heeft de kosten onder controle. Groeien in omzet om uiteindelijk verlies te maken is not done in deze kringen. U moet dus dagelijks een analyse kunnen maken van omzet, behaalde marge en kosten. Verder dient u als marktleider het heden op orde te hebben en bezig te zijn met de toekomst. Wat zijn de ontwikkelingen op de lange termijn, welke maatregelen moet ik nú nemen om straks in de voorste rijen te opereren? Kortom, inzicht in cijfers is wellicht de beste training om winnaar te worden! 

Wanneer u weet hoe uw onderneming presteert en functioneert dan kunt u zich meer met de markt gaan bezighouden. De organisatie moet immers rondom de klant en de markt worden geformeerd. Klinkt dat u vreemd in de oren? Het is een misverstand dat de klant er is om de organisatie te laten functioneren. Het is namelijk net andersom. De organisatie is er om het de klant naar de zin te maken, te bedienen en een excellente service te verlenen. Hierdoor creëert u uw eigen markt. Klanten en marktsegmenten gaan zich ‘herkennen’ in uw strategie, producten, diensten en organisatie. Ze worden van klanten fans en ambassadeurs. Dat komt omdat u meerwaarde weet toe te voegen aan uw producten en diensten. Het is voor klanten interessant om klant bij u te zijn. Mooi toch!?

Om optimaal op de wens en behoefte van de klant te kunnen blijven reageren dient u veel tijd en energie te besteden aan innovatie, verbetering en vernieuwing. Dit is een permanent proces. Doelgerichte innovatie zorgt voor een marktleiderspositie. Het is dus van groot belang de wensen en behoeften van de klant te leggen naast het aanbod van concurrenten. Hoe kunt u hen te slim af zijn? Hoe kunt u een voorsprong creëren en deze behouden? De omgeving is turbulent. Als marktleider dient u bewegelijk en volledig geïnformeerd te zijn. U mag niets aan het toeval overlaten.Is dat de cultuur van uw onderneming? Bent u zo bezig met de identiteit en het imago van uw bedrijf en merk? Dan bent u op de goede weg. Marktleiders nemen namelijk het voortouw!

Waarom moet u het voortouw nemen? Wel, leiders nemen initiatieven. Zij weten vanuit hun visie hoe taai en energieverspillend achteraf veranderen is. Direct de goede dingen doen, analyseren en doelgericht handelen geeft een voorsprong. Steeds blijven verbeteren en vernieuwen. Vandaag nadenken over de problemen van morgen! Kijk naar de geschiedenis van succesvolle ondernemingen. Zij deden het anders, sneller en doeltreffender dan hun concurrenten. Op deze wijze wisten zij hun voorsprong te behalen en te vergroten. Vanuit de cijfers sturen en de prestatie verbeteren!

Hoe creëer je als potentiële marktleider meerwaarde? Door de bestaande producten en diensten te verrijken. Dat kan door bijvoorbeeld een uitstekende service te bieden. De logistiek oneindig goed op orde te hebben -en bij webshops- de wijze waarop u met ‘retour zendingen’ omgaat. De manier waarop u klanten in de watten legt. Proeven, proberen en promoten. Klanten moeten het ‘goede gevoel’ ervaren. Dit gaat vóór het maken van een ‘snelle’ winst. Marktleiders investeren in hun klanten. Zie een klant niet als een nummer of een koper maar als een mens van vlees en bloed. Empathie en integriteit zijn dan opeens belangrijke succesfactoren.

Van maatschappelijk verantwoord ondernemen naar mens verantwoord ondernemen. Een marktleider opereert op het snijvlak van samenwerking en competitie!

Altijd al graag de beste willen zijn? Dan moet u geld verdienen als ultiem bewijs hiervan los durven te laten. Het gaat namelijk niet om de korte termijn. Uw doelstellingen moeten op de langere termijn worden gerealiseerd.Toekomstdenken en investeren zijn de pijlers onder uw marktleiderschap. Deze fundering moet hecht en sterk zijn. Het gaat in die zin ook over bedrijfs- en organisatiecultuur.

Weten uw mensen van uw ambitie? Weten zij een bijdrage te leveren aan de doelstellingen? Ook in die zin moet er waarde worden toegevoegd. Marktleiders bestaan bij de gratie van de markt. U moet deze positie veroveren, verdienen en behouden. Dat kan alleen als uw klanten op-en-top tevreden zijn.

Ik begon met ‘meten is weten’. Weet u trouwens zeker dat uw klanten tevreden zijn?

Bron: Hans Klaasse

jklaasse@xs4all.nl Advies & Coaching hans@valeuraccountants.nl www.klaasse-klaasse.nl

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *