ONTWIKKELING EN WERKPLEZIER

werkplezierSommige mensen zitten zichzelf en anderen danig in de weg. Ze hebben niet het plezier in werken dat wel zou moeten. Ja, moeten, anders ga je het namelijk niet volhouden. Ze benutten hun capaciteiten niet op de juiste wijze en weten geen raad met hun ideeën en ambitie. Ik zeg dan altijd: “Ga op zoek naar iets anders, hier wordt niemand gelukkig van!” Je moet doen wat leuk en nuttig is. Benut je capaciteiten!

Bron: Hans Klaasse

Als adviseur ben ik geïnteresseerd in ondernemers, ondernemingen en de mensen die daar werken. Dat kunnen dus de eigenaren, directeuren maar ook de medewerkers zijn. Sommigen zie ik voortdurend tobben en ploeteren.Ze vinden de dingen die ze doen eigenlijk helemaal niet leuk. Je merkt dat aan hun gedrag en houding maar ook aan de stagnatie in hun ontwikkeling. Ze hebben klaarblijk nooit leuke ideeën over hun werk, althans zij maken anderen er geen deelgenoot van. Zijn het saaie of ongemotiveerde mensen? Niet altijd. Ze zitten gewoon niet op de juiste plaats. Helaas doen ze de dingen omdat het niet anders kan, omdat het moet. Jammer en zeer ongezond. Een werkgever die eerlijk is zal zijn mensen hiermee confronteren, hen helpen en steunen om iets anders te vinden. Hoeveel werkgevers zijn echter zo onzelfzuchtig en hoeveel medewerkers zo eerlijk voor zichzelf? Iets laten zien van liefde voor je werk is geen meeslepende of dramatische bekentenis. Het is simpelweg de vitamine om je werk met plezier en toegenegenheid te doen. En daar wordt iedereen wél gelukkig van!

Hoe is zoiets te bereiken? Wel, het begint met jezelf te leren kennen. Het gaat er dus niet om iets voor jezelf of iemand anders te moeten bewijzen. Het gaat er om wat jou de motivatie, energie en inspiratie geeft om van je werk een feestje te maken. Dit kan zeker ook gelden voor ondernemers. Hoeveel ondernemers beleven écht plezier aan hun bedrijf? Ga na welke aspecten en taken in je werk moeten zitten om jouw capaciteiten zo goed mogelijk te kunnen ontplooien. Plezier en voldoening in je dagelijks werk geven je een betekenisvol leven. Waarom gaan dan zoveel mensen -ook ondernemers- zichtbaar en merkbaar gebukt onder het werk? Ik was afgelopen zaterdag in een winkel waar de eigenaresse altijd authentiek spontaan en enthousiast is. Niets is haar teveel om het de klant naar de zin te maken. Zij gaat heel plezierig om met haar medewerksters en de sfeer in de winkel is vriendelijk, klantgericht en inspirerend. Je kan -als klant- bijna niet wachten om met iets leuks naar huis te gaan. Iedereen straalt motivatie en plezier uit. Het beste bewijs dat werkplezier aanstekelijk werkt. Is dit bij uw bedrijf ook al het geval?

Om dit te bereiken is ieders ‘eigen’ verhaal van belang. Het begint namelijk bij de individuele drijfveren. Kijk eens terug op je opleiding, ambities en idealen. Hoeveel heb je er aan gehad en welke dromen heb je realiteit laten worden? Dat gaat alleen met hard werken, door intrinsieke motivatie en ‘iets’ extra’s in je werk te stoppen!Zeurderigheid, passiviteit en negativisme werken ‘killing’. Ga eens heel gedetailleerd na waar je ‘warm’ van wordt.Wanneer ben je op je best? Wat is écht jouw ‘ding’? Leg deze ervaringen en constateringen eens naast elkaar, ontdek de patronen en zorg er voor dat je tot een nieuw inzicht komt als het gaat om jouw toekomst. Als meer ondernemers en medewerkers dit zouden doen kan het rendement weleens verbazend en verrassend hoog zijn! Hoe kan je beter vorm geven aan een evenwichtige ‘work and life balance’?

Het gaat om kiezen. Jezelf in een beterepositie brengen waardoor er betere perspectieven ontstaan. Het lijkt -wellicht- allemaal moeilijk, maar ‘eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!’, als je maar durft te kiezen. Dingen tegen je zin in doen is jammer voor jezelf, voor je werkgever, je onderneming en vooral voor je leefomgeving!

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.