PARTNER CONTENT
3 apr 2024
Stijgende prijzen, onderbrekingen in de toeleveringsketen, een hoog personeelsverloop en consumentengedrag dat in een snel tempo verandert. Retailers worden geconfronteerd met diverse uitdagingen die hen dwingen tot een razendsnelle transformatie.
Wanneer loyaliteit niet langer een vanzelfsprekendheid is, moeten retailers hun bedrijfsmodellen aanpassen en verschuiven naar modellen die optimaal aansluiten bij de wensen en behoeften van de moderne klant. Het goede nieuws? Er zijn volop kansen voor verkopers die durven te veranderen! In dit blogartikel bespreken we 5 opkomende trends en technologieën die nieuwe uitdagingen en kansen bieden.
Trend 1: de transformatie van fysieke winkels
De rol van de retailer is de afgelopen jaren aanzienlijk geëvolueerd door een blijvende klantvoorkeur voor online winkelen. Daarom zoeken retailers steeds vaker naar nieuwe manieren om boeiende en gepersonaliseerde winkelervaringen te bieden die de customer journey verbeteren en de klantloyaliteit bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan de reparatiediensten van Patagonia, het inruilprogramma van Levi’s en conceptwinkels zoals Dick’s House of Sport, waar je apparatuur direct kunt uitproberen op een klimmuur.
Succes behalen in de huidige retailmarkt betekent dan ook nadenken over diensten buiten de grenzen van de traditionele retail. Denk bijvoorbeeld aan live productdemonstraties, consultaties, verhuur, cursussen en duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast investeren retailers steeds vaker in digitale opties die snelle en gemakkelijke winkelervaringen creëren. Voorbeelden hiervan zijn:
- Eindeloze virtuele gangpaden waarmee retailers het in-store aanbod uitbreiden met de online-catalogus. De duurzame modewinkel Reformation gebruikt bijvoorbeeld digitale schermen waarop klanten de volledige voorraad van het merk kunnen bekijken, productdetails zien en items aan de paskamer kunnen toevoegen.
- Mobiele apps die klanten in de winkel gebruiken. De Britse cosmetica-retailer Lush biedt bijvoorbeeld een lensfunctie aan op zijn mobiele app waarmee klanten producten scannen en ervaren wat het product doet.
- Interactieve displays die meeslepende ervaringen in de winkel creëren. Adidas gebruikt in een aantal winkels multi-zintuiglijke stations die geavanceerde ervaringen als virtuele avatars en loterijen mogelijk maken.