Je beste medewerkers behouden in roerige tijden

beste_medewerker_behouden_interpolisDe nieuwe werkelijkheid. Er wordt veel over gezegd en geschreven. Opvallend genoeg wordt er weinig aandacht besteed aan de problematiek rondom het behoud van personeel in deze tijd.

 Bron: Aart van de Bunte PROFNEWS

Men gaat ervan uit dat mensen hun handjes mogen dichtknijpen omdat ze een baan hebben. Toch zie ik bij veel bedrijven dat juist de beste medewerkers actief op zoek gaan naar een andere baan. De tijden zijn veranderd. Medewerkers investeren bewust in de eigen positie op de arbeidsmarkt en vinden flexibiliteit belangrijker dan loyaliteit aan één werkgever. De hamvraag is dus: hoe behoud je in deze tijd je beste medewerkers?

 

Onzekerheid heeft effect op de werkvloer

Lopen de zaken een tijdlang minder goed, dan is dat merkbaar op de werkvloer. Je voelt de sfeer verslechteren; het ‘wij-gevoel’ en de betrokkenheid verdwijnen en maken plaats voor rivaliteit tussen je medewerkers. De balans tussen werk en privé raakt zoek. Loonsverhogingen staan al jaren niet meer op de agenda, ook niet voor goed presterende medewerkers. Innovatietrajecten worden stilgelegd uit geldgebrek, waardoor ook de inspiratie verdwijnt uit je bedrijf.

 

Juist de beste medewerkers vertrekken

Op zo’n moment zie je vaak medewerkers vertrekken. Niet zij die stilletjes hun werk blijven doen in de hoop dat de bui vanzelf overwaait. Maar juist die medewerkers die uitdaging zoeken, die geloven in hun eigen kracht en een nieuwe blik op werken hebben. Zij nemen het heft in eigen handen en gaan op zoek naar een andere werkomgeving. Een omgeving waar ze wél inspiratie, uitdaging en de juiste balans tussen werk en privé vinden. Dat zijn zaken die mensen in deze nieuwe tijden belangrijk vinden.

 

Alles wat je aandacht geeft, groeit

Ontkom je er niet aan om mensen te ontslaan, dan wil je niet dat medewerkers die je wilt behouden zelf vertrekken. Dit voorkom je door duidelijk en open te communiceren zodra dat kan. Geef de medewerkers die je wilt behouden extra aandacht. Betrek ze actief bij de nieuwe koers van het bedrijf, laat hen meedenken en geef ze de ruimte. Zo houd je hen gemotiveerd, geïnspireerd en betrokken. De medewerkers waar je afscheid van moet nemen, begeleid je zo goed mogelijk bij hun vertrek. Toon je je ook op die manier een goed werkgever, dan heeft dat een positief effect op de motivatie van de collega’s die blijven.

 

Bied een aantrekkelijke werkomgeving

Mensen werken het liefst bij een organisatie waar ze vertrouwen in hebben. Waar ze trots zijn op wat ze doen en plezier hebben met hun collega’s. Een organisatie waarin ze zich kunnen ontwikkelen en van toegevoegde waarde zijn voor klanten en leveranciers. Voorkom daarom dat de werksfeer verslechtert. Praat alle medewerkers regelmatig bij over de ontwikkelingen, ook informeel. En zorg ervoor dat managers en directieleden zichtbaar en aanspreekbaar blijven. Vergeet niet dat de overgebleven medewerkers een tandje bij moeten zetten als collega’s worden ontslagen. Dat houden ze alleen vol als ze voldoende gemotiveerd en betrokken zijn.

 

Conclusie: zorg goed voor medewerkers die je wilt behouden

Geef je beste medewerkers voldoende aandacht, een prettige werkomgeving en groeimogelijkheden. Dan zul je zien dat zowel je bedrijf als je medewerkers hierdoor groeien.

Bron: Aart van de Bunte PROFNEWS

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 0654624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.