LESSEN UIT DE PRAKTIJK (3)

hoogleraar“Het blijft spannend. Wie gaat er straks als eerste profiteren van het economisch herstel? Het komend jaar moet de doorbraak naar écht herstel volgen. Zij die zich hebben weten aan te passen aan de omstandigheden geef ik de beste kansen. Ondernemers die écht stappen hebben gemaakt op het gebied van innovatie en vernieuwing. Dat zijn de toekomstige winnaars!”

Bron: Hans Klaase

Aan het woord is een hoogleraar technische bedrijfskunde. Ik kwam hem tegen op een congres. De man was er duidelijk in. “Bedrijven die in crisistijd tóch hebben weten te investeren in vernieuwende technologie, hebben een geweldige voorsprong. Vernieuwende techniek, daar zitten we op te wachten. Nederlandse bedrijven die daar de afgelopen jaren stappen in hebben gezet zie je nu alweer een koplopers positie innemen. Ik ken ze, de relatief kleine bedrijven, die groeicijfers hebben van vijftig en zestig procent. Kwaliteit en vernieuwing gekoppeld aan lage productiekosten zijn de succesfactoren. Wij kunnen concurreren met lage lonen landen en opkomende economieën als we maar slimme technologie en uitgekiende productiefaciliteiten inzetten. We zijn als Nederland absoluut ‘leading’ in bepaalde producten en markten. Dat moeten we meer uitnutten. We moeten net als onze oosterburen inzetten op duurzaamheid, kwaliteit, degelijkheid en innovatie!” Een positief, praktisch en inspirerend verhaal, zeker voor een hoogleraar!

Ik ging het eens na in mijn klantenkring. Zag ik dit terug? Ja, ik heb een aantal klanten die -ondanks de crisis- uitstekend draaien. Ze hebben goedgevulde orderportefeuilles en maken een mooi resultaat. Ze onderscheiden zich inderdaad van de grote massa. Ze doen ‘dingen’ wezenlijk anders. Letten op kosten en investeren in goede vooruitstrevende technologie. Ze laten hun machinepark niet verouderen. Hierdoor maken zij baanbrekende stappen vooruit. Als je vervolgens kijkt naar het rendement van deze inspanning dan is het resultaat meestal boven verwachting. Waarom doen zij het beter dan noodlijdende concurrenten? Het gaat vooral om nuchter Hollands ondernemerschap. Investeren en besparen. Gaat dat samen? Ja! Kosten die niet noodzakelijk zijn hoef je ook niet meer terug te verdienen. Lean and mean. Alle inspanning moet gericht zijn op het prijsvoordeel voor de klant. Anders gezegd: ‘Probeer ook in slechte tijden je marktpositie vast te houden en laat je klanten zien dat je in een langdurige relatie wilt investeren’. Daar zit het verschil! Lange termijn denken. Hoe doen de ‘anderen’ het? Verspilling, naijl- en faalkosten, herstelkosten, noodgedwongen servicekosten door slechte kwaliteit (eigen schuld) zijn in dit soort bedrijven de ’bleeders’. Ze proberen voor de ‘korte termijn’ alles eruit te halen. Onnodig en zonde van alle energie, tijd en geld, dus onaanvaardbaar!

Het verschil tussen winst en verlies zit dus in -relatief- kleine zaken. Niet alleen de manier waarop je naar de klanten kijkt, maar ook de wijze waarop de wens van de klant wordt gerealiseerd. Langdurige relaties bouw je niet op los zand. Het fundament (betrouwbaarheid en kwaliteit) moet stevig zijn. En daar zit het verschil tussen succes en teloorgang. Ook in de moeilijke sectoren zie ik uitschieters. Ondernemers die hun marketing, informatievoorziening en productie op orde hebben. Niets aan het toeval overlaten. Dat is ondernemerschap. Daarentegen zijn de ‘makkelijke ‘ondernemers het snel zat. Alles zit altijd bij hen tegen. Ze zijn spaarzaam met informatie en communiceren nauwelijks met hun medewerkers en klanten. Proberen ‘toch nog wat’ te verdienen en bezuinigen op de verkeerde zaken. De hoogleraar had gelijk. Zij die zich hebben weten aan te passen, gaan als winnaars uit de bus komen.  Bent u nog niet zo van het aanpassen? Of heeft u de bakens al verzet? Denkt u al anticyclisch, investeert u al in de toekomst? Of wacht u liever ‘nog even’af? Ik zie de verschillen in de praktijk. En die worden gaandeweg steeds groter.

Natuurlijk moet je ‘het kaf van het koren scheiden’ en geen ‘appels met peren vergelijken’, elkaar zeker‘geen knollen voor citroenen verkopen’ maar échte ondernemers onderscheiden zich door het vertalen van denkbeelden en idealen in toekomstperspectieven. En dan komt het allemaal wel héél erg dichtbij!

Daar zijn het namelijk ondernemers voor en hoogleraren, hoogleraren!

hans@valeuraccountants.nl

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord en tips op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.