Goede en slechte voorraad

Het is zaak je voorraad in de eerste plaats vanuit een strategisch perspectief te bekijken. Voorraad kost namelijk niet alleen geld; voorraad brengt ook omzet in de la. Daarmee beïnvloedt de voorraad langs twee kanten het succes van je winkel. Dat is in een notendop het idee in het ING-rapport ‘Trends in werkkapitaal – Voorraadmanagement’.

Bron: ING

Goede en slechte voorraad
Bij voorraadmanagement ligt de aandacht al jaren vooral op het verlagen van de kosten. Denk bijvoorbeeld aan het uit voorraad bestellen van een artikel om het daarna direct aan de klant te kunnen doorverkopen. Het risico hierbij is dat bij deze manier van voorraadmanagement alle artikelen over een kam geschoren worden. Er is geen onderscheid tussen ‘goede’ en ‘slechte’ voorraad, dat wil zeggen tussen voorraad die winst oplevert en voorraad die geen bijdrage levert aan de winst. Het lijkt dus verstandig om juist van die ene goedlopende jeans wel voorraad aan te houden. Waarom? Dat heeft alles met service en klanttevredenheid te maken.

Strategisch voorraadmanagement

Bij strategisch voorraadmanagement staat de klant centraal. Hoe breed en hoe diep moet het assortiment zijn om de gewenste klantengroepen te bereiken? Hoe snel en hoe vaak moeten klanten producten geleverd krijgen zodat deze tevreden zijn? Hoe dit bij jou in de winkel is, hangt sterk af van de verwachting van de klant en wat de concurrentie doet. Je kunt ervoor kiezen om voor je kernklanten een uitleveringsgraad van 99% hanteren, vooral als je service hoog in het vaandel hebt en je je trouwe klanten wilt belonen.

Inkoop-, voorraad- en verkooprisico’s

Voorraadmanagement is te vergelijken met een puzzel, waarin alle stukjes het plaatje compleet maken. Niet alleen het serviceniveau ook je afzetmogelijkheden zijn bepalend voor je voorraad.

Je zult daarvoor de verkoop van voorbije seizoenen moeten analyseren. Welke producten hebben op de lange termijn een bijdrage aan de brutowinstmarge geleverd. Of: Wat zijn de wensen van je sleutel klanten. Voor het complete plaatje is ook belangrijk te kijken naar de inkoopmogelijkheden bij je leveranciers. Pas wanneer alle inkoop-, voorraad- en verkoop risico’s in kaart zijn gebracht kun je verstandige keuzes maken voor de voorraad.

Ondernemingsstrategie

De voorraad is een bepalende factor in het succes van de onderneming, stelt ING Economisch Bureau. Door het voorraadmanagement de plek te geven die het verdient, kom je niet voor verrassingen te staan. Sterker nog alleen door de voorraden zo te managen dat zij de ondernemingsstrategie ondersteunen, kan het bedrijf optimale prestaties leveren voor haar klanten. Daarmee is een stevig fundament gelegd voor verbetering van de winstgevendheid.

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *