Door de klimaatverandering in Nederland worden de seizoenen steeds onregelmatiger.
Zo kan het in maart extreem koud zijn terwijl het in oktober 30 graden Celsius kan zijn. Wanneer we dit
herleiden naar de modebranche houdt dit in dat de traditionele goederenstroom niet parallel loopt
met de seizoenen.
Invloed temperatuur op koopgedrag
In januari 2011 heeft ING een onderzoek gedaan naar uitgaven van consumenten als het
winterweer komt opzetten. Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten meer uitgeven aan dagelijkse
boodschappen wanneer de temperatuur daalt tot onder het vriespunt. Gevolgd door uitgaven aan
bijvoorbeeld winterbanden. Het kopen van warme kleding staat op de derde plek. Veel consumenten
kopen als het kouder wordt extra warme truien of een warme jas.
Hieruit kunnen wij concluderen dat consumenten producten pas gaan aanschaffen wanneer dit
daadwerkelijk nodig is. De temperatuur is hier een maatstaf voor. Omdat door de
klimaatverandering de seizoenen grillig zijn, is het voor zowel leveranciers als retailers haast
onmogelijk hier met de traditionele goederenstroom juist op in te spelen.
Bron: Never.Out.Of.Stock – Afstudeerscriptie Daniek van Son & Joyce Hol
Door: Daniek van Son & Joyce Hol
European Fashion Business School
TMO