Basisprincipes van een winkel in 2016

Photo credits: Lukas BudimaierVrijwel dagelijks wordt mij gevraagd hoe het er aan toe gaat bij andere winkels. Je moet je voorstellen, ik werk in een branche waarbij er relatief weinig innovatie is en een klant eens in de tien tot vijftien jaar terug komt. Er worden producten verkocht met low interest, maar high involvement op het moment dat ze dit gaan aanschaffen. Het is dus niet dat wanneer er een nieuw product uit is er lange rijen voor de winkel staan om dat nieuwe product te bekijken en wie weet zelfs aan te schaffen. Dus hoe maak je het verschil?

Bron: Dirk-Jan Kloppenborg Photo credits: Lukas Budimaier

Mensen
Mensen maken het verschil! Het is al honderd keer gezegd, maar zolang het nog steeds op zoveel plekken ondermaats is, blijf ik het herhalen. Het valt mij op dat ik nog steeds in veel winkels kan rondlopen zonder dat ik opgemerkt wordt, of dat ik wel opgemerkt wordt, maar niet begroet. Ik begrijp dit nog enigszins wanneer je bezig bent met een andere klant (hoewel er vast even een kort “hallootje” van af zou kunnen zodat ik weet dat ik gezien ben). Maar als iemand met zijn aandacht in zijn mobieltje zit… Maar het gaat natuurlijk verder dan enkel de begroeting. De mensen in jouw winkel moeten zoveel mogelijk een reflectie zijn van je doelgroep. De meeste consumenten worden nou eenmaal graag geholpen door iemand zoals zij zelf. Ze moeten over voldoende kennis beschikken van de aangeboden producten en betrokken zijn.

Kennis
Investeer in kennis! En dan heb ik het niet enkel over technische kennis en producteigenschappen, welke wel belangrijk zijn natuurlijk. Investeer in kennis op het vlak van feitjes. Technische kennis/producteigenschappen kunnen we zelf vaak ook wel online terug vinden, maar de leuke informatieve feitjes zijn vaak minder bekend, maar zorgen wel voor dat extra stukje wat de klant een verhaal geeft voor thuis. Dat kan informatie zijn als de oorsprong van een product/bedrijf of “hoe het ooit begon”. Zo werd ik laatst geconfronteerd met de oorsprong van de “streepjes t-shirt” Dit blijkt een Bretonse streep te zijn met een heel verhaal er achter, niks gewoon een streepje! Dat soort informatie geven een extra dimensie aan je producten/diensten/etc.

Betrokkenheid
First of all: De betrokkenheid van je medewerkers, doe dit doormiddel van ze een gevoel van waardering te geven, maar ook door inzichtelijk te maken dat hun werk bijdraagt aan het directe succes van de winkel. De medewerker moet het nut kunnen zien. Geef ze dus verantwoordelijkheden waarbij zij ook met de eer kunnen strijken.

Betrokkenheid van je leverancier. Tsja het lijkt bijna een omgekeerde wereld, maar wees lief voor die commerciële buitendienst van merk X. Bij een goede relatie met je leveranciers zijn zij ook de genegen die hun nek uitsteken voor jullie en zullen zij meer geneigd zijn jullie van betere service te voorzien en consumenten toe te spelen.

En natuurlijk betrokkenheid van de klant. Betrek ze bij keuzes die jij als ondernemer maakt. Neem klachten of adviezen serieus, pak ze op en koppel ze terug. Uiteindelijk moeten zij ook ambassadeurs worden van jouw winkel. Je meest authentieke verkoper die gene die niet bij jou werkt.

Assortiment en winkel
Misschien werk je wel in een branche waar het product onvoldoende onderscheidend is t.o.v. hetgeen je concurrenten aanbiedt. Dus hoe maak je dan toch onderscheid in je producten. Ten eerste moet het bovenstaande op orde zijn. Dat zal de differentiatie  in je assortiment minder belangrijk maken. Als het er toch op aankomt… Dan is het toch de wijze waarop het wordt gepresenteerd. Het klinkt zo logisch, maar toch gaat het zo vaak mis. Stem ook je winkelinrichting af op je doelgroep, maak de winkel niet geheel wit met blauwe LED verlichting wanneer je doelgroep van bloemetjesgordijnen houdt en kaarsjes. Houd het vooral rustig toon de verschillende producten/opties/modellen, maar bewaar de rust. Te veel keuze bieden is niet goed en zal eerder tot uitstel van aankoop leiden dan naar de deal.

Verras en werk samen
Niets leuker dan verrast te worden wanneer je een winkel in loopt, zelfs een winkel waar je al vaker ben geweest. Dat verrassen kan prima met een ondernemer uit de straat/stad/streek/etc.  Er wordt vaak gesampled in supermarkten dus waarom niet bij jou? Zoals  iemand die samples van bijv. zonnebrand uit deelt op een warme zomerdag in jouw zonweringszaak of juist een plaatselijke catering inzetten om snert te serveren in de winter in jouw kachelwinkel of een plaatselijke fysio die 5 minuten arm-massages geeft aan klanten die in de race zijn voor een tennisracket. Mogelijkheden zat!

 

Bovengenoemde punten mogen misschien hier en daar “open deuren” zijn maar worden mijn inziens nog onvoldoende toegepast. Dit geldt niet zo zeer voor één type winkel of branche, maar ik kom dit veelvoudig tegen wanneer ik door de stad loop. Hopelijk zijn het reminders voor je wanneer je dit leest en kijk je zelf weer eens kritisch naar je winkel en zet je de “O,ja’s” om in actieplannen.

Bron: Bron: Dirk-Jan Kloppenborg

Photo credits: Lukas Budimaier

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *