Bijl Brult hoe winkels beter kunnen matchen met hun klanten.

c75b9c16c4b2c52fefc10e0127818bd4Het lijkt zo simpel: een goede ‘Assortimentsmatch’ met de klanten hebben. Dat houdt meer in dan de juiste spullen in de winkel leggen. Het moet natuurlijk ‘Just in time’. ‘Anywhere, Anytime on Any Device’. En dat blijkt in de praktijk een stuk lastiger dan we denken. Hoe kan dit dan wel?

Bron: Harry Bijl InRetail

Ik denk dat je #retailmodel er een stuk gezonder uitziet als je, in goed overleg, een jaarplan maakt met je leverancier. In dit plan moet je verder gaan dan op smaakgroep je winkel volhangen. Wanneer heb je hoeveel stuks nodig? In welke productgroepen, modellen en maten ben je sterk?

Samen een salesplan maken en dat vertalen naar een adequaat assortiment kan heel goed werken bij de inkoop.

Als je de intake van goederen beter spreidt komt dit je liquiditeit zeker ten goede. Je kan vervolgens samen kijken wat, wanneer en voor welke verkoopperiode je moet inkopen. Wanneer laat je de juiste producten binnenkomen? Welke activiteiten ga je in de sales organiseren om de beoogde marge te halen?

Steeds vaker worden er marge afspraken over de gerealiseerde omzet gemaakt. Er zijn zelf fabrikanten die een keuze menu hebben met daarin opgenomen opties hoe je kan samenwerken en welke voordelen en tegenprestaties daarbij horen.

Heel simpel en transparant.

Bron: Harry Bijl InRetail

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *