Er zijn mensen die heel veel dingen tegelijk doen. Dat is een kunst op zich. Ondernemers hebben sterk de neiging heel veel balletjes in de lucht te houden. De meesten zijn trots op deze eigenschap. Ze vinden het zelfs noodzakelijk. Toch krijgen ze vaak van mij te horen dat focus kiezen en concentreren beter is. Concentratie op de dingen die écht belangrijk zijn. Je tijd, energie en geld niet verspillen aan ‘dingetjes’. Dat gaat er niet altijd in bij ondernemers.
Bron: Hans Klaase
Ik heb de voorbeelden voor ogen. De ondernemer die zich in een tijd van stagnatie intens concentreerde op datgeen waarmee hij zich -nu en in de toekomst- kon onderscheiden van de concurrenten. Hij bleef gewoon op een heel degelijke en vasthoudende wijze ondernemen. Het succes kwam. Een ander die zo’n sterk geloof had in zijn product en niets anders deed dan dit -luid en duidelijk- te benadrukken. Men vond het maar een smalle basis. Langs steile heuveldtoppen en diepe dalen kwam hij na jaren uit het dal. Een ijzersterk product, dat in de loop der jaren steeds beter was geworden. Focus kiezen is dus effectief. Of die medewerker bij een kennisintensieve dienstverlener die zich bleef vastbijten in dat beperkte stukje complex vakgebied en die nu déspecialist is en over wie door grote partijen met respect wordt gesproken. Focus kiezen en je intens concentreren.Past dat nog in deze vluchtige tijd waarin we snel moeten scoren? Ik denk het wel!
Veel ondernemers vliegen van links naar rechts. Het lijken wel gelukszoekers. Specialisatie en concentratie lijken zo saai. Focus kiezen zo beperkt. Ik denk het niet! Laat ik proberen u duidelijk te maken dat concentratie juist heel lonend en aangenaam is. Wanneer u zich intens concentreert gaat u op korte termijn resultaten bereiken. U moet zich aanwennen om focus te kiezen. De zaken goed te doordenken. Doordat u zaken met opperste concentratie doet -en daardoor snel resultaten behaald- heeft u energie vrij om verder te komen dan mensen die vluchtig van hot naar her vliegen en hun energie en geld verspillen. Bij analyse van succes blijkt dat bij ondernemers vaak de vasthoudendheid en concentratie (op één centraal punt) de belangrijkste succesfactoren zijn. Het ‘af’ maken, het‘verbeteren’, het ‘belangrijk maken’ zijn de sterke punten van een product of dienst. Zij dragen bij tot perfectie. Perfectie door concentratie!
Schenk dus vooral aan al uw ondernemersactiviteiten de volledige aandacht. Maar kies focus. Doe dingen niet zomaar eventjes tussendoor. Doordat u zaken afmaakt krijgt u tijd en energie vrij voor ‘nieuwe’ dingen. Concentratie brengt ook snelheid. U kent ze wel, die managers die dagen en uren zitten te vergaderen. Het gaat op een gegeven ogenblik nergens meer over. Dat is verspilde tijd. Concentreer u op de zaken die moeten worden besproken en streef naar geconcentreerde afhandeling van de lopende zaken. Maak er een sport van dat uw mensen zich goed voorbereiden en weten waar het over gaat. Vergaderen is dan alleen nog een aantal besluiten nemen en actiepunten vaststellen. Vraag van uw mensen handelend optreden in plaats van urenlange beschouwingen. Misschien kent u deze vergadercultuur niet vanwege de geringe omvang van uw onderneming. Maar ga eens na hoeveel tijd er per week verloren gaat -van u en uw personeel- vanwege zogenaamd werkoverleg of collegiaal contact. Vaak overbodig. Door concentratie zal de snelheid en de effectiviteit van uw besluiten toenemen!
Focus kiezen en concentratie nastreven moet u richten op activiteiten waarin u topkwaliteit kunt bereiken. Er gaat binnen ondernemingen teveel energie verloren aan allemaal ‘dingetjes’, ‘stokpaardjes’ en ‘liefhebberijen’. Daar is een onderneming niet voor. Zaken waarin u zich niet écht in zal kunnen onderscheiden moet u schrappen van uw lijstje. Verspil uw tijd niet aan dingen die een ander beter en professioneler kan. Probeer concentratie enspecialisatie eens met elkaar te verbinden. Waar bent u écht goed in en waaraan besteedt u (met allerlei andere dingetjes) het grootste gedeelte van uw tijd? Maak deze analyse eens voor uzelf. Zou concentratie uw sterke punten, uw product of dienst niet ten goede komen? Ja? Waarom bent u dan nog steeds aan het overschakelen van de ene activiteit naar de andere? Gewoonte of noodzaak? Concentreer u op uw kernactiviteiten en sluit andere zaken tijdelijk buiten!
Ik zie de verschillen. Ondernemers die zich concentreren –focus kiezen– doen het beter. Als je echt geïnteresseerd bent, brengt dat automatisch een bepaalde mate van gerichte aandacht met zich mee. Dat is een fijn gevoel, óók voor ondernemers. Ik pleit voor wendbaarheid bij de ondernemer en de onderneming. Concentratie en focus kiezen heeft namelijk niets met ‘star’ en ‘oogkleppen’ te maken. Wendbare ondernemers zijn in staat -doordat hun belangstelling wordt gewekt– zich met een breed scala van onderwerpen bezig te houden. De combinatie van deze wendbaarheid met concentratie zal het denkvermogen stimuleren en de -ondernemende- belangstelling kanaliseren om tot een betere keuze te komen van hoe, wanneer en hoe lang u uw volle aandacht gaat schenken aan het onderwerp. Hierdoor maken ondernemers die zich weten te concentreren ook meer doordachte plannen en nemen zij beter overdachte besluiten!
Focus kiezen en wendbaar blijven, u moet zich er maar eens op concentreren en er goed over nadenken! Of heeft u daar geen tijd voor?
Bron: Hans Klaase