DE MEEST KANSRIJKE POSITIE

positioneren-300x163Hoe heeft u uw onderneming gespositioneerd? Positioneren is niet zomaar ergens een positie innemen. Ergens in een ‘gat’ kruipen. Nee, het is bewegen, meebewegen en in de hoofden en harten van klanten komen. Het gaat dus niet om stapels brochures, kleurrijke websites en leuke plaatjes en praatjes, maar om het échte verhaal en het bewijs dat er bij u in de onderneming toegevoegde waarde valt te halen voor de klant!

Bron: Hans Klaasse

Waar staat uw bedrijf voor? Heeft u daar weleens over nagedacht? Dit moet namelijk voor een ieder duidelijk zijn. Klanten willen zich kunnen identificeren met uw product of dienst. Het moet goed voelen maar ook fantastisch blijven voelen. Wanneer u een duidelijk positionering heeft kennen de (potentiële) klanten hier een aantal kenmerken aan toe. Dingen die zij fijn, leuk of nuttig vinden. Maar ze kennen aan uw positionering ook een aantal kenmerken nietaan toe. En dat maakt uiteindelijk de keuze. Herkennen ze iets in uw bedrijf, product of dienst van hun ‘wensbeelden’? Behoeften, wensen en verlangens. Als u hier goed over nadenkt gaat u ook automatisch selecteren. Niet iedereen gaat bij u kopen maar dat hoeft ook niet. Maar u wilt wel graag de klanten die u wenst. ‘Alles voor iedereen’, bestaat niet. Spreek dus dàt deel van de markt krachtig aan dat u wenst te gaan bedienen. Zinvolle positionering noemen we dat. Bent u er al mee begonnen? Of schiet u nog steeds met hagel vanuit één en dezelfde positie? Dat is een kansloze missie!

Positioneren is vooral onderscheiden. Waar liggen uw onderscheidende kwaliteiten? Ieder bedrijf heeft haar geschiedenis, sterke punten, USP’s en kracht. Benut deze wanneer u nadenkt over positionering. Bedenk daar vervolgens een klantprofiel bij. Gebruik uw fantasie en creativiteit. Hoe gaat u om met de concurrentie en waar kunt u zich verbeteren? Wat zijn de belangrijkste argumenten om juist bij ú te kopen? Zorg ervoor dat u dit in al uw uitingen consequent uitdraagt. Het klinkt wellicht allemaal heel eenvoudig in uw oren maar het maakt het grote verschil! Waar leveren uw producten of diensten duidelijk toegevoegde waarde? Waarom zijn ze beter dan die van de concurrentie voor de door u beoogde doelgroep? Laat zien dat u de wensen en behoeften van de klant begrijpt. Bouw een relatie op met uw klanten.Doe alles met overtuiging, plezier en op een aansprekende wijze. Grauwe en grijze aanbieders zijn er al genoeg. Maak beloften waar, ga uitdagingen aan en doe het anders dan anderen. Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!

Verlies u niet in ingewikkelde acties en beloften die u toch niet kunt waarmaken. Maak uw positionering en het daarbij behorende aanbod concreet en begrijpelijk. Korte en krachtige positioneringsstatements doen het beter dan ingewikkelde verhalen. Vergelijk u niet met concurrenten, dat is voor de klant niet prettig. Meet u liever met de beste.Overtref de verwachtingen. Laat zien wat u doet. Trekken, binden en boeien, daar gaat het om. Klanten moeten u aantrekkelijk vinden. Dan moet u wel de klant centraal stellen en hem of haar altijd voor ogen houden. De klant is het vertrekpunt en uw bedrijf het aankomstpunt! Blijf ook dicht bij uzelf. Het moet kloppen. Ga niet iets bedenken dat niet bij uw persoon, bedrijf of klanten past. Wees vernieuwend en bewegelijk maar ga u niet te buiten aan ‘probeersels’. Verlies u niet in waandenkbeelden of dwangmatigheid. Uw medewerkers moeten enthousiast meedoen. Positionering valt of staat met het DNA en de geschiedenis van het bedrijf. Geloof in de onuitblusbare ambitie om uw doelen te bereiken!

Het is al gezegd: “enthousiasme is ontegenzeggelijk een belangrijk element in het welslagen van een succesvolle positionering”. Iedereen moet er ‘warm’ van worden, het leuk vinden en er plezier aan beleven. Uw medewerkers gaan zich dan -naast de klanten- identificeren met uw positionering. Medewerkers zijn een belangrijk onderdeel van uw product of dienst. Positionering moet werken als een verbindend element. Het ‘wij’ gevoel! Daarom is het zo belangrijk dat u de geschiedenis, de successen en teleurstellingen laat meewegen in uw positioneringskeuze. Vanuit het klantinzicht dient u dan de sterke punten te benadrukken en aan de zwakke zaken te werken. Samen de beste en meest kansrijke positie kiezen.

Postionering heeft alles met verankering te maken. Laat uw medewerkers zich verdiepen in het product of de dienst, in uw filosofie en positionering maar vooral in de (potentiële) klant. Je samen onderscheiden om zodoende een vaste klantenkring op te bouwen is de moeite van het investeren in geld én tijd dubbel en dwars waard!

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.