De economische vooruitzichten zijn goed. Toch is het nog niet overal zichtbaar. Er zijn ondernemers die zich nog niet hebben aangepast. Ze denken te kunnen blijven doen wat zij altijd al deden. Jammer! Een ondernemer moet zich namelijk aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Beter is nog als hij of zij een grote mate van anticiperend gedrag laat zien. Vooruitlopen en oplossingen zoeken voor toekomstige problemen. Dat vraagt een positieve instelling en ondernemerskracht. Toch kunnen sommigen het nog niet opbrengen om zich over teleurstellingen en tegenslagen heen te zetten en weer te geloven in hun ondernemersdroom. Een tijdje geleden ontmoette ik een meneer die mij wilde doen geloven dat wensdenken een sterke eigenschap is van ondernemers. Ik geloof daar niet zo in. Ik zie liever hardwerkende ondernemers die anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Realisten!
Bron: Hans Klaasse
Somberen helpt een ondernemer in ieder geval niet. Het maakt passief en inactief. De gedachte is dan al snel: ‘er is toch niets aan te veranderen’. Terwijl een ondernemer het juist moet hebben van activiteit en positiviteit. Wensdenken –de Engelsen noemen het wishful thinking– heeft echter zelden enige grond en een weinig hecht fundament. Het is slechts hopen op betere tijden en positieve veranderingen. Van de weeromstuit gaan mensen er -verkeerd- op reageren. “Laten we maar hopen op herstel. Het komt allemaal ‘vanzelf’ weer in orde”. Nu is mijn stellige mening en praktische ervaring dat er nooit écht iets ‘vanzelf’ gaat. Hoe moet je hier als ondernemer nu mee omgaan? Positief zijn? Opgepompt en ongefundeerd vertrouwen helpt je niet écht verder. Het gaat bij ondernemerschap om onderscheidend gedrag. Wel anticiperen, maar dan op grond van goed doordachte en verstandige overwegingen!
Anticiperen is je continu afvragen welke stappen er nú moeten worden gezet om het morgen beter te doen. Zaken voorkomen en je gedegen voorbereiden op de toekomst. Niet besluiteloos toezien hoe het (nog) slechter dreigt te gaan, maar ingrijpen en de schade proberen te beperken. Anticiperen is vooruitzien en tijdig in beweging komen. Ik zie dit gelukkig een groot aantal ondernemers doen. En, zij maken hierdoor het verschil. Anticiperen, anticyclische denken én handelen zijn nauw met elkaar verbonden. Niet alleen op prijs concurreren maar op klantvriendelijkheid en een strategische visie op inkoop en sales. Sommige winkelketens hebben dit begrepen. Dat zijn de winnaars. Het consumentenvertrouwen is toegenomen, maar weet u het al om te buigen naar koopbereidheid? Daar is een sterk concept voor nodig. Continu verversing van het assortiment. Service en vriendelijkheid. Het anders doen dan de massa!
Ondernemers die zich weten te onderscheiden zijn actief en passen zich aan. Ze hebben een duidelijke formule en onderscheidende kwaliteiten. Goedkoop met een breed assortiment. Duur met een uniek exclusief product. Verrassend met steeds wisselende kwaliteitsartikelen. Actiegericht en energiek ondernemerschap zorgt voor koperspubliek. De inkoopkant van het ondernemerschap wordt steeds belangrijker. Variatie en kwaliteit tegen een scherpe prijs. Daar zie je de succesvolle formules zich op onderscheiden. Wat leert dat de kleine ondernemer? Alleen prijs is niet het sterke punt en zeker niet het belangrijkste koopargument. Het gaat om de totaalbeleving. Klopt de presentatie, het aanbod en de personele factor? Zie de winnaars er garen bij spinnen. De consument is kritisch en kan door internet makkelijk vergelijken. U moet dus tussen al dit ‘aanbod’ opvallen. In positieve zin, welteverstaan. Of blijft het bij een beetje ‘wensdenken’?
Als de economie zich gaat herstellen –zoals nu het geval is– wil dit niet zeggen dat ‘de oude tijden’ weerkeren. Was dat maar waar! De wereld is namelijk totaal veranderd. De concurrentieverhoudingen zijn gewijzigd. Er zijn nieuwe sterke en succesvolle aanbieders opgestaan. Het is dus zeker niet een kwestie van ‘afwachten’, het gaat om anticiperen en vooral reageren. Het gaat niet om de allerlaagste prijs maar om kwaliteit, toegevoegde waarde, het assortiment en de klantbeleving. Dat vraagt een andere blik op ondernemerschap. Ook bij een opbloei van de economie profiteren niet alle ondernemers als ‘vanzelf’. Verouderde concepten zullen nog harder worden afgestraft. Het gaat om vernieuwing en een duidelijk profiel. Waar staat u voor? Wat kunnen klanten bij u verwachten? Het is nu vooral opletten en snel reageren. Juist zij die zich aanpassen en anticiperen op deze positieve kentering gaan als eerste profiteren. Bent u er klaar voor?
De internet verkopen via webwinkels lopen dit jaar op naar 15 miljard euro. De succesvolle winkelketens pakken een groot deel van de omzet. Het economisch landschap is sterk gewijzigd. Hoe blijf je als relatief kleine aanbieder staande? Een interessante vraag. Ook niet-retailers moeten op hun tellen passen. Steeds meer concurrentie uit het buitenland en een concentratie van aanbieders. De crisis heeft de sterksten doen overleven. Zij hebben zich weten aan te passen. Ze staan gereed om de laatste ‘kleintjes’ op te slokken of simpelweg te verorberen. Kortom, u dient zich weerbaar en wendbaar op te stellen. Het bogen op oude successen helpt niet. ‘Wensdenken’ ook niet. “Wat een negatief verhaal”, sprak de meneer van het ‘wensdenken’. “Ik denk het niet”, was mijn antwoord.
“Ik zou wensen dat meer ondernemers goed nadenken over de wijze waarop zij gaan profiteren van het economisch herstel.
En dat gaat niet als ‘vanzelf’!”
Wensdenken!
Blijft u dromen of gaat u over tot actie?
Bron: Hans Klaasse
jklaasse@xs4all.nl Advies & Coaching hans@valeuraccountants.nl www.klaasse-klaasse.nl