KLANTEN? NEE FANS! door Hans Klaasse

KLANTEN? NEE FANS!

Klanten als fans. Ik moest er inderdaad een paar jaar geleden ook aan wennen. Een beetje om lachen zelfs. Hebben bedrijven en merken dan fans? Ja. Klanten kunnen tegenwoordig kiezen. 

Meer dan ooit. Ze laten zich niet sturen. Ze gaan zelf op pad. Jonge klanten kijken wat hen bevalt. Niets te overtuigen of te paaien. Ze gaan af op wat anderen zeggen. Hun omgeving maakt uit waar zij uiteindelijk voor vallen. Kan de ondernemer er dan helemaal geen invloed op uitoefenen? 

Ja, heel veel zelfs. U moet klanten ontzettend verleiden en pleasen zodat ze u niet haten -en daar uiting aan geven- maar u omhelzen. Ze willen niet uw eigendom of speelbal zijn maar willen u ontdekken. Ontdekken als iets waardevols!

Bron: Hans Klaasse

Wat waardevol is koester je. Klanten moeten u en uw merk(en) koesteren. Klanten willen bij uw aanwezigheid een positief gevoel ervaren. Beleving en verrassing. Dat kunt u echter nauwelijks sturen. 

Klanten laten zich tegenwoordig niet dwingen of ‘pressen’. Ze willen in alle rust zelf tot een beslissing komen. Het beslissingsproces is aan de klant. Waar in het verleden verkopers hun best deden om klanten met iets op pad te sturen gaat de tegenwoordige klant zijn of haar eigen weg. 

Verkopers moeten afleren om klanten te vertellen waarom zij moeten kopen. Verkopers worden door de meeste klanten als hinderlijk en verstorend ervaren. De verkoper dient ‘slechts’ aanwezig te zijn. De klant roept pas hun hulp of assistentie in wanneer hij of zij dit nodig acht. 

Dat is nog eens een andere kijk op kopen en verkopen! Ik ga nog een stapje verder. De verstandige ondernemer is meer gastheer dan verkoper. Dat ervaart de klant als weldadig. De klant is erop uit om een beleving te ervaren vanuit interesse in een product of dienst. De ‘verkoper’ moet dit niet verstoren. Dé nieuwe verkoper!

Zo moeilijk als het is om dit nieuwe (ver)koopgedrag eigen te maken is het makkelijk om klanten te verliezen. Wanneer klanten slechte ervaringen hebben en deze delen met anderen gaat het razendsnel. 

Slechte ervaringen kunnen leiden tot frustratie. Zoals goede ervaringen worden gedeeld gaan ook negatieve ervaringen snel de ronde. Frustratie kan omslaan in haat. Een vijand in plaats van een fan. Is het allemaal zo erg? Zo zwart-wit? Ja, helaas! Wat gaat de klant vervolgens doen? Die gaat op zoek naar alternatieven. En die zijn er zat. U verliest klanten. Sterker, u krijgt ook geen nieuwe klanten. 

Menig ondernemer moest dit tot zijn schrik ondervinden. Sommigen gingen zelfs failliet. De wet van de markt werd op een pijnlijke manier ervaren. Om die reden is het uiterst belangrijk om van klanten fans te maken. Mensen die een positief geluid laten horen over uw onderneming. Klanten die groeien in klanttrouw en u aanbevelen aan anderen. Moet u deze radicale verandering nog doormaken? Houdt goede moed. Begin vandaag nog. Instrueer uw medewerkers en maak er werk van!

Wat wil de klant eigenlijk? De klant wenst een persoonlijke relatie met de onderneming of het merk. Iets waarmee hij of zij zich kan identificeren, trots op kan zijn of enthousiast. Het moet passen binnen zijn of haar levensstijl, wensen en behoeften. 

Dat vraagt van de verkoper terughoudendheid. Anderzijds moet de verkoper de klant iets aanbieden waarvan de klant kan gaan houden. Iets eigens. Als het eenmaal zover is gaat het eigenlijk vanzelf. De klant ervaart alles als mooi, nieuw en prettig. Een fan in plaats van een vijand. 

Ziet u het verschil? Uw onderneming of uw merk is zo herkenbaar voor de klant dat deze vrijwillig en met volledige overgave geëngageerd wil zijn bij die unieke en fantastische organisatie met haar mooie producten en ‘state of the art’ diensten. Return on investment

Uw medewerkers krijgen hun inspanning dubbel uitbetaald in sympathie en klanttevredenheid. Uw business krijgt een nieuwe impuls en uw organisatie groeit en bloeit. Wilt u dit ook? Ga dan van start, deel uw positieve ervaringen met uw medewerkers, wees creatief en verwen uw klant!

Fans maak je door klanten iets te geven dat past binnen hun belevingswereld, levensstijl, wensen en behoeften. Zij blijven u trouw en vertellen over hun ervaringen aan derden! 

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.