Stem je winkelsignage af op het weer en verkoop meer

Stem je winkelsignage af op het weer en verkoop meer

By Samsung Nederland 22.12.2017

 
Richt je digitale schermen op het weer
 

Maak je een praatje met je klanten over wat hen bezighoudt? Dan heb je hun aandacht. En ja, het weer interesseert iedereen. Zelfs een saaie grijze hemel doet iets met een mens. Hou dus als retailer het weerbericht in de gaten. Speel met je digital signage in op hitte, sneeuw of onweer. En verkoop meer.

Bron: Samsung 

Eerder las je op Evolve al over day parting een strategie die je digital signage -boodschappen varieert volgens het tijdstip van de dag.

Als je nog korter op de bal wilt spelen, kun je ook aan weather parting doen. Je laat je digitale displays dan, zoals windhaantjes , meedraaien met het weer. 

Miezerige regen, hagelstenen zo groot als knikkers of een heerlijke nazomerzon? Het weer geeft de voorzet. Jij trapt binnen.

Maar waarom en hoe precies?

 

Van regendruppel tot stormloop

Stel je deze situatie voor: je buienapp vertelt je dat er kletterende regen op komst is. Wanneer de eerste dikke druppels vallen, zend je je ‘ regen-playlist ’ uit op je digital signage, met: 

• een aanbieding voor paraplu ’ s: “ Kom jij straks doorweekt thuis? Of koop je hier je paraplu? ”
• beelden van zonnige reisbestemmingen die mensen laten wegdromen naar verre of minder verre paradijzen
• warme content die mensen uitnodigt om wat langer te blijven, zoals klantenverhalen, demo ’ s of een interactieve kennismaking met je assortiment 

Eenvoudig en toch zo doeltreffend. Hoe dat komt? Je haakt in op wat je klanten bezighoudt. En maakt hen zo warm voor je aanbod. Ongeacht de stand van het kwik.

 
Etalagedisplays spelen in op het weer
 

Moet jouw signage verkopen of inspireren?

Hoe extremer het weer, hoe groter de directe noodzaak voor concrete producten. En hoe groter de kans op extra impulsaankopen.

Maar beperk je focus niet tot zinderende hitte en Siberische vrieskou. Met een beetje fantasie zet je elk weerfenomeen en seizoen naar je hand. 

Noem ter voorbereiding eens op waarmee jij aan de slag kunt. Noteer welke behoefte de klanten hebben en hoe jij hen daarbij helpt. Enkele voorbeelden:

• Regen. De klant wil droog blijven.
Jij promoot: een regenpak en / of waterafstotende spray voor schoenen.

• Hitte. De klant wil zich fris voelen en gehydrateerd blijven.
Jij promoot: deodorants, zonnecrème en / of gekoelde frisdranken. 

• Sneeuw. De klant wil een ijsvrije oprit en warme voeten.
Jij promoot: strooizout en / of warme laarzen. 

Je eerste reflex is wellicht om die items meteen te pushen op je digitale displays: koop nu! 

Dat werkt, maar overweeg ook de subtielere aanpak: wijs in je content op de gevaren van zonnebrand of op de verplichting om sneeuw te ruimen voor eigen deur. Bij veel mensen raak je zo sneller een gevoelige snaar.

 
Weer als basis voor digital signage content
 

Binnen of buiten? Eén klimaat

Wat je ook uit je mouw schudt, verlies de consistentie van je boodschappen niet uit het oog. Het is belangrijk dat je klant jouw brand herkent in al je berichten. Alleen zo zet je een betekenisvol verhaal neer.

Diezelfde consistentie helpt je trouwens ook als je het ruimer ziet. Zoals in deze situaties:

• Je hebt niet alleen indoor schermen, maar ook outdoor of semi-outdoor displays. Je kunt de etalagedisplays dan gebruiken om mensen naar binnen te lokken: “ Kom schuilen voor de regen en ontdek onze aanbiedingen. ” Met je binnenschermen stuur je aan op kopen: “ Zolang het regent: 10% korting op alle paraplu ’ s. ”
• Je hebt een fysieke winkel, maar ook onlineverkoopkanalen die daarop aansluiten. Je bent met andere woorden helemaal omnichannel . Zorg dan dat je weersgebonden content en aanbiedingen overal zichtbaar zijn, onder dezelfde voorwaarden. Zo verlies je geen klanten die snel schakelen tussen online en offline, maar je wint doordat ze op andere aanbiedingen stuiten – en dat zijn er steeds meer.

 

Weer of geen weer: je signage rendeert

Is weather parting moeilijk? Niet als je voldoende inlevingsvermogen en gezond verstand aan de dag legt, zoals in alle doeltreffende klantencommunicatie.

Concreet: kijk naar het weer, ga in de schoenen van je klanten staan en bestook hen met salesboodschappen, inspiratie of branding messages . Weersgebonden en relevant. 

Zo haal je meer rendement uit de digital signage in je winkel. Weer of geen weer.

Bron: Samsung 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.