HAND IN EIGEN BOEZEM

1527126_10151946377328460_2138912694_nAls ondernemer slagen! Succesvol zijn en een mooi bedrijf opbouwen. In mijn blogs gaat het daar nogal eens over. Vooral wat je dan ‘wel’ moet doen. Laatst vroeg mij iemand wat eigenlijk het verschil is tussen succesvol zijn en niet succesvol worden. “Wat waren nu precies de dingen die succesvolle ondernemers wel doen?” Wat moet je dus vooral niet doen? Moeilijke vragen. Toch zijn er wel wat zaken te noemen die ik in meer of mindere mate in mijn adviespraktijk zie voorbij komen. Gewoontes en gedrag die het verschil maken tussen succes en mislukken!

 Bron: Hans Klaasse

Gewoontes hebben niet altijd te maken met competenties, kennis of intelligentie. Ook persoonlijkheid of karakter lijken van weinig invloed te zijn. Gedrag en gewoonte is iets wat zich vaak afspeelt in het onderbewustzijn. Het gebeurt gewoon. Het ‘overkomt’ je echter niet. Je moet dus aan verandering willen werken. Verandering van ‘foute’ gedragingen. Het gaat om interpersoonlijk gedrag. Het uitblijven van succes door verkeerde gewoontes is vaak een pijnlijke constatering. Niemand wil graag gewezen worden op zijn of haar tekorten. Moeilijke materie dus.Maar goed, een vraag moet je altijd beantwoorden, leerde men mij in vroegere tijden. Wat maak ik zoal mee? Nou, behoorlijk veel! Zo zijn er mensen die per se altijd willen winnen. Ze hebben een bepaald idee over hun toekomstig succes. Ze worden bijna drammerig. Het gaat steeds over hetzelfde, ze vervelen anderen ermee. Ze kunnen slecht tegen verlies, tegenslag en stagnatie. Tegenspraak en correctie vinden zij lastig. Ze staan niet open voor positieve feedback. Wel, als u zichzelf ‘verdenkt’ van dit gedrag is de vraag eigenlijk al beantwoord. Er is echter meer. Veel meer!

Mij is als adviseur en coach gebleken dat mensen die bovengenoemd gedrag vertonen juist vinden dat hun mening en visie toch wel heel schrander en doordacht is. Ze kunnen moeilijk luisteren naar anderen. Ze leggen continu de meetlat langs de ander. Er zijn altijd wel zaken die verkeerd zijn gedaan of gegaan. Ongefundeerde kritiek, weinig steekhoudende argumentatie. Hun eigen succes stagneert en daardoor misgunnen zij een ander voorspoed. Als tegenreactie is er eigenwijs en eigenzinnig gedrag. In sommige gevallen is deze reactie sarcastisch en ronduit negatief. Dit soort mensen maken zich niet geliefd, maar ze staan –en dat zien ze absoluut zelf niet– ook hun eigen succes in de weg. Succes ontstaat door open en positief gedrag. Naar een ander wijzen doe je met één vinger, de anderen wijzen naar jezelf. Ze spelen een spel! Altijd de betweter ‘uithangen’ en het slimste jongetje van de klas willen zijn slokt energie op die beter gebruikt kan worden voor het doorwrocht en oorspronkelijk nadenken over de stappen die moeten leiden tot succesvol ondernemerschap!

Niet succesvolle ondernemers hebben moeite met kritiek en correctie. Ze zijn vaak negatief over anderen. Over concurrenten maar ook over klanten. Erger nog, in toenemende mate zie ik dat er ook ‘kwaadheid’  is over hun eigen gedrag en het ‘uitblijven’ van succes. Dit kan soms leiden tot een vreemd soort ‘managementstijl’. Ze worden boos, zijn emotioneel en laten zich vaak ongenuanceerd uit over anderen. Ze zetten dit in als managementtool. “Ik speel boos!”. Dit helpt hen natuurlijk niet echt. Het negatief gedrag wordt versterkt. Niemand in de omgeving raakt nog geïnspireerd of gemotiveerd. Het is kommer en kwel. Het wordt steeds moeilijker om gezamenlijk succesvol te zijn. Hierdoor gaat de ondernemer informatie achterhouden. In de hoop dat hij daardoor ‘slim’ kan opereren. Hij moet het immers zo langzamerhand allemaal alleen doen! Waardering voor zijn mensen is er niet. Dit is trouwens -geheel- wederzijds. Als er iets goed gaat claimt de ondernemer dit als een eigen verdienste. Zo gaat het langzamerhand bergafwaarts. Overal is een excuus voor, alles heeft z’n oorzaak!

Kortom, het gaat niet goed met ondernemers die blijven volharden in eigenwijs en eigenzinnig gedrag. Zij menen zelf echter het tegenovergestelde. Het is allerminst aan hen te wijten. Zij geven de omgeving en de omstandigheden de schuld. Zij hebben altijd last van alles en iedereen. Als er weinig sympathisanten overblijven –volgelingen heeft deze ‘leider’ überhaupt niet– wordt deze enkeling zichtbaar voorgetrokken. Dit geeft heel vreemde situaties kan ik u verzekeren. Niemand voelt zich meer serieus genomen. Er is nooit erkenning van fouten of mislukkingen. Alles gaat -zogenaamd- uitstekend. Niemand draagt échte verantwoordelijkheid, men rommelt maar een beetje aan. Luisteren naar elkaar komt allang niet meer voor. Agressief en passief gedrag tiert welig op de akker van de niet succesvolle onderneming. Iemand -bijvoorbeeld een argeloze nieuweling- die dit opmerkt en aan de orde stelt is aan het verkeerde adres. Zijn of haar carrière verkeert dan linea-recta in de slotfase. Immers, de‘boze buitenwereld’ is de oorzaak van alle ellende. En de ondernemer? Hij kan nergens ‘iets’ aan doen. Klopt, hij doet ook niets!

“Of de vraag zo een beetje was beantwoord”, vroeg ik de beste man. “Ja, ik geloof het wel. Ik herken dit gedrag wel”. Ik fronste de wenkbrauwen. “Bij jezelf?”, vroeg ik hem. “Nee, bij mijn broer waarmee ik samenwerk. Nu snap ik waarom we niet zo succesvol zijn!”.

Ik keek hem aan, voelde me verdrietig worden en stak mijn hand in eigen boezem. “Moet jij ook eens wat veelvuldiger doen”, was mijn advies. Hij keek mij aan en verdween uit mijn blikveld.

hans@valeuraccountants.nl

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.