Hoe denkt een winnaar?

 

Hoe denkt een winnaar?Hoe denkt een winnaar?
Winnaars hebben een fundamenteel andere mindset dan verliezers. In dit artikel nemen we een kijkje in het hoofd van een verkoper die veel scoort. Wat kunt u van deze verkoper (m/v) leren?Hoe denkt een winnaar?

Bron: Jan-Willem Seip via VerkopersOnline

De aloude ‘grap’ over die twee verkopers in de woestijn illustreert het verschil tussen winnaars- en verliezersdenken: Twee verkopers reizen af naar een woestijngebied om te onderzoeken of daar verkoopmogelijkheden zijn voor de verkoop van schoeisel. De eerste komt terug en rapporteert dat er geen enkele verkoopkans is, want ‘geen mens loopt daar op schoenen’. De tweede rapporteert: ‘Wat een mogelijkheden! Geen mens heeft er nog schoenen!’

Winnaarsdenken
Hoe denkt een winnaar? Hoe denkt een verliezer? Van beide typen zijn hun gedachten op een rij gezet. Welke gedachten herkent u het meest in uzelf?

Winnaars
Kansen zat
Ja, ik doe het
Dat lukt me
Ik maak er tijd voor vrij
Ik druk me verkeerd uit
We verschillen van mening
Er moet een betere manier zijn
Deze keer lukt het
Dat klink interessant
Vertel me eens
Het is mijn probleem
Laten we flexibeler zijn
Ik vind het belangrijk dat u tevreden bent
Vertel eens wat uw situatie is
Dat kijk ik graag voor u na
Ons product biedt deze voordelen…
We hebben langs elkaar heen gepraat
Goed dat u ons dat meldt, ik pak het nu op

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.

U wordt wat u denkt
Verkopers die succesvol zijn, hebben een winnaarsmentaliteit. De mening van anderen doet er niet of nauwelijks toe, de succesvolle verkoper gelooft in zichzelf. Deze verkoper legt kritiek en goedbedoelde adviezen zoals ‘zou je dat nou wel doen?’ naast zich neer. Vooral van mensen die op voorhand al commentaar leveren, hoef je niet veel te verwachten. De volgende uitspraak is treffend:

As you grow older, you’ll find the only things you regret,
are the things you didn’t do.

Blijf niet hangen in belemmerende overtuigen als: ‘Wat nu als ik…?’ Kijk naar mensen die in uw ogen succesvol zijn en voor wie u bewondering hebt. Zij beschikken over bepaalde eigenschappen. Welke zijn dit? Spiegel u vervolgens aan deze eigenschappen. En als het een keer mislukt, blijf dan niet zwelgen in (zelf)medelijden. Het is uw keuze om in een bepaalde emotie te blijven hangen en over het algemeen heeft u hier alleen uzelf en uw omgeving mee.

30 uur per week trainen!
De winnaarsmentaliteit hebt u nodig in uw vak. Als u deals binnen wilt halen als verkoper, dan telt maar 1 plek en dat is de eerste plaats. Als u deals wilt winnen, dan moet u voor goud gaan. Als u zilver hebt gekregen, dan kreeg u een lost order. Maar naast uw mentaliteit is nog een ander element van onbetwist belang: Als u meedoet aan die wedstrijd en wilt winnen, dan moet u trainen, trainen en nog eens trainen. Hoe denkt u Olympisch goud in de wacht slepen als u niet of nauwelijks bent getraind?

Topturner Epke Zonderland zei ooit: “Als topsporter zul je toch 30 uur per week moeten trainen”. Als u ‘de wedstrijd’ ingaat met als doel: winnen, dan hebt u daarvoor 30 uur per week getraind, zegt Epke. De wedstrijd staat symbool voor het verkoopgesprek met de klant. Om dat verkoopgesprek met een opdracht af te sluiten, dient er 30 uur per week getraind te worden. Trainen is niet alleen ‘sales bedrijven’, maar ook een verkooptraining volgen, boeken en artikelen over uw vak lezen, de vakbladen (van uw klant) lezen, blogs en vlogs bekijken. Ook kunt u het gesprek met de klant alvast voeren en oefenen met uw collega. Bent u verkoper, stel uzelf nu eens de vraag: Hoeveel uur per week train u zich in het vak verkopen?

Conclusie
U wordt wat u denkt dat u bent. Ziet u uzelf als een middelmatige verkoper met middelmatige kwaliteiten en een middelmatig salaris, dan is de kans groot dat u gelijk krijgt. Maar ziet u uzelf als een winnaar die overtuigd is van zijn/haar kwaliteiten en de producten die u verkoopt, en die ook accepteert dat er fouten gemaakt mogen worden, dan is de kans groot dat u zich een winnaar zult voelen en dat u zich als zodanig gaat gedragen. De kans is groot dat u dan, mits u blijft trainen, ook een winnaar wordt!
Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.

Bron: Jan-Willem Seip via VerkopersOnline

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *