In 5 stappen een betere presentatie

Een ondernemer ziet niet op tegen het geven van een presentatie, toch? Helemaal op je routine varen doe je liever niet. In 5 stappen een presentatie die blijft hangen. 

Bron: Sprout

1. Zoek naar een PowerPoint-alternatief

PowerPoint is zo’n beetje synoniem geworden met het oratorische verval in het bedrijfsleven. Het heeft veel van de fantasie en vertelkracht van sprekers afgenomen. Je kent het wel, van die sprekers die je doodleuk door tachtig slides willen loodsen. Als je op z’n minst een beetje uit wil springen, kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld Keynote (Mac) of de webapplicatie Prezi. Met dit programma kun je op een hele mooie manier video’s en beelden aan je presentatie toevoegen en van hele gelikte grafische presentatievormen gebruik maken.  

2. Gebruik bullet points

Niets leidt meer af dan te veel tekst. Weersta de neiging om je hele verhaal te willen uitschrijven. Hak je argumentatie op kernwoorden. Schrijf ze op als bullitpoints. Het doel: krachtig je verhaal samenvatten. Wat helpt is om iedere bullitpoint in de vorm van een concrete actie te formuleren. Fout: achterstand verkoopteam in het tweede eerste kwartaal. Goed: aanpakken backlog verkoopteam.    

3. Wees vrolijk

Iemand die een presentatie geeft, omdat het nu eenmaal moet. Dat is vaak van de persoon af te lezen. Veilig verscholen achter her katheder, spreekt de persoon met een muizenmondje de zaal toe. Stap van het podium af, toon oprechte intesse in het publiek en straal betrokkenheid uit bij datgene waar je over vertelt. Je bent de regisseur van zaal. Het publiek is misschien wat ingekakt. Wat helpt is om, voordat je begint, even te zorgen dat iedereen weer fris is. Laat je zaal even opstaan, of vraag of het licht wat feller moet, iedereen goed zit en of er nog pennen nodig zijn. Het is een simpele truc waarmee je voor een positief gevoel kunt zorg bij je publiek. Laat de mensen merken dat je het leuk vindt om er te zijn. 

 

4. Durf emotie te tonen    

Heel veel mensen willen zakelijk en professioneel overkomen als ze voor een klant of voor hun medewerkers staan. Het gevaar is dat je stijf en kil over komt. Probeer eens wat minder vanuit de cijfers en de ratio te spreken en meer vanuit het gevoel. “Ik voelde me heel slecht toen ik hoorde dat twee van onze grootste klanten ons hebben verlaten. Ik weet dat het ook voor jullie een klap het gezicht is. Maar ik denk dat we er samen uit kunnen komen. Ik zal je vertellen wat ons plan is.” Een gevoel is iets waar je niet mee kunt argumenteren. Dat is er nu eenmaal, het heeft weinig zin om daartegen te gaan redeneren. Het effect is, is dat je publiek zich betrokken voelt bij jouw verhaal. Laat ze dan ook merken dat zij er in deelnemen, benadruk dat.

5. Strooi niet met feiten

Het is misschien ten overvloede, maar toch: ga geen feitjes op zitten sommen en al helemaal niet over je bedrijf of je cv. Iedereen die jou hoort zeggen dat je zult gaan uitleggen wat jullie wel allemaal niet maken bij bedrijf X of Y, die sluit direct zijn ogen. Het belangrijkste is dat een presentatie een gedachte, gezichtspunt, visie uitdrukt. Natuurlijk moet je de juiste voorbeelden geven, maar strooi niet met feiten. Generaliseren is een kunst die je in een presentatie van pas zal komen.  

 

Bron: Sprout

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.