Kort seizoen door vervroegde sale

50-percent-off21-200x200Een ander gevolg van de eerder genoemde oorzaken is het korte seizoen.

De consument verandert.
Deze is steeds meer afhankelijk van het klimaat. Pas als het daadwerkelijk koud wordt gaat de
consument over tot het kopen van warme, winterse kleding. Tot die tijd is het vooral oriënteren op
zowel internet als op straat. Hierdoor zal de meeste verkoop plaats vinden aan het einde van een
seizoen. Doordat de voorraad bij de retailer hoog blijft, zal deze steeds eerder beginnen met het
afprijzen van artikelen om de consument over te halen tot kopen. Hierdoor worden de
verkoopseizoenen steeds korter. De consument weet dit ook en deze wacht steeds vaker tot de
uitverkoop begint.
Niet alleen de veranderende consument en het klimaat heeft te maken met de korte seizoenen.
Keten bedrijven als H&M en Men at Work hebben het hele jaar door sale. Doordat deze
grootheden wekelijks nieuwe goederen krijgen zullen zij ook tussentijds meer sale hebben. Ook is het
zo dat deze filiaalbedrijven eerder beginnen met de sale om van al hun goederen af te komen en
weer plaats te maken voor nieuwe.

Nee-verkopen

Doordat de seizoenen niet parallel lopen met de collecties in de winkel zullen veel consumenten
misgrijpen wanneer zij aan het winkelen zijn. Hierdoor ontstaan ‘nee-verkopen’ ook wel ‘lost sales’
genoemd. Dit probleem ontstaat doordat of de winkel zich verkeerd heeft gepositioneerd waardoor
de consument andere producten verwacht in de desbetreffende winkel, of het product niet meer op
voorraad is in de juiste maat. Uit onderzoek van Boer en Croon uit 200713 is gebleken dat de
omzetderving door lost sales 51% is in de modebranche. 36% van de respondenten gaven aan dat
een artikel dat zij dachten te vinden in de winkel niet aanwezig was. 15% kon het artikel niet vinden
in de winkel (onoverzichtelijk) en 21% van de ondervraagden gaf aan dat een product of maat was
uitverkocht. 18% van de respondenten gaven aan dat zij niets hadden gekocht in de desbetreffende
winkel terwijl zij dit wel van plan waren.

Slecht eindrendement

Door al de hierboven genoemde gevolgen blijft er onderaan de streep een slecht eindrendement
over. Rendement in algemene zin is de opbrengst van iets in verhouding tot de kosten. De totale
kosten in combinatie met de slechte omzetten, korte seizoenen en ‘lost sales’ zijn hier de oorzaak
van.

Bron: Never.Out.Of.Stock – Afstudeerscriptie Daniek van Son & Joyce Hol

Door: Daniek van Son & Joyce Hol
European Fashion Business School
TMO

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.